Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Sikring av veien til Gruve 7

I GANG: Arbeidet med å sikre veien til Gruve 7 mot snøskred blir utført av LNS Spitsbergen. Arbeidet vil bli avsluttet neste år. FOTO: Birger Amundsen

Sikring av veien til Gruve 7

Mandag startet LNS Spitsbergen arbeidet med å sikre veien til Gruve 7 mot snøskred. Arbeidet vil først være ferdig neste år.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

I slutten av november i fjor gikk det et stort skred tvers over veien til Gruve 7. Sjef i Gruve 7 Jarle Hågensen i Store Norske sier at raset var så kraftig at flere pæler i veikanten ble kuttet tvers over av lufttrykket.
– Det var to alternativ, enten måtte vi legge om veien eller bygge en ledevoll i terrenget. Å legge om veien vil bli voldsomt kostbart, derfor valgte vi ledevoll, sier Hågensen.
Skredet i fjor høst førte til at det gikk to dager innen mannskap kunne ta seg fram til gruva.
Også tidligere har det gått skred nedover den bratte fjellsiden og tvers over den nederste hårnålsvingen. Veien er hyppig brukt av gruvemannskap og kullsjåfører, men også av ansatte på EISCAT-anlegget. Neste år vil langt flere bruke veien når den nye nordlysstasjonen står ferdig.
– Det er vi i Gruve 7 som presset på for å få arbeidet gjort. Når vi så mengden med snø som kom i skredet i fjor så måtte noe gjøres, sier Jarle Hågensen.

Morenemasser
I et konsulentnotat fra Multiconsult i Tromsø, som gjorde befaring av veien i august, står det om ledevollen:
«Ledevoller i Norge blir enten bygd av grov grus eller sprengstein for at de skal bli sterke. På Svalbard kan det vesentlige av ledevollen bygges opp av morenemasser fordi det raskt vil bli permafrost i massene. Vollen må imidlertid ha en hud av tinestabile masser som kan være stabil om sommeren og motvirke erosjon.»
Arbeidet finansieres i første omgang av Store Norske uten at det er avgjort om det er gruveselskapet eller Bydrift som skal ta den endelige regningen.
– Ansvaret for veien er et forhold som er under avklaring mellom lokalstyret og Store Norske. Det daglige vedlikeholdet tar vi oss av, større operasjoner er fortsatt ikke avklart, sier avdelingssjef Ann Pedersen i Bydrift.
Gruvesjef Hågensen sier at arbeidet med sikringen først vil være ferdig neste år.

Siste nytt i Nyheter

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian måtte også kansellere sin flyvning.

Vender stadig tilbake

Isbjørnbinna med de to ungene næmer seg Longyearbyen igjen. Sysselmannen bruker store ressurser på å holde bjørnene unna byen.

Jaget bjørnene østover

Isbjørnbinna og de to ungene som ble observert rett utenfor Longyearbyen søndag morgen er nå drevet østover og vekk fra byen. Søndag ettermiddag avsluttet Sysselmannen aksjonen.

Sysselmannen lokaliserte isbjørnene i ett-tiden natt til lørdag og fikk drevet dem innover i Foxdalen ved hjelp av helikopter og snøskutere.

Bjørnespor ved Passhytta

Ferske spor etter binne med unge er observert ved Passhytta i Eskerdalen. Sysselmannen ber folk som er ute i terrenget om å ta sine forholdsregler.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!