Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Setter ny kurs for cruiseturismen

Terje Aunevik jobber for at cruisetuistene skal bli lenger og bruke mer penger i Longyearbyen. Her i samtale med Dinis Sitdikov. FOTO: Eirik Palm

Setter ny kurs for cruiseturismen

Slik skal cruiseturistene bli lenger og legge igjen mer penger.

– Vi må sørge for at vi ikke mister etablert trafikk og det må tjenes penger, ellers så er det meningsløst å ha cruiseskip her. Da må alle jobbe, ikke sitte og vente, sier Terje Aunevik, daglig leder i Pole Position Logistics.

Overnatter

Cruiseturismen på Svalbard har aldri vært større enn nå, men tungoljeforbudet gjør at flere skip har varslet at de vil avlyse anløp fordi Magdalenefjorden og Ny-Ålesund da blir uaktuelle fra 2015.

Nå jobbes det på spreng for å få Isfjorden til å bli en turistmagnet, en slags arktisk variant av Norwegian Fjords. Cruisenettverk Longyearbyen er i innspurten med forprosjektet som til sist skal få cruiseskipene til å fortsette og komme, og samtidig bruke mer tid i Longyearbyen.

En opptur er allerede varslet. Mens det tidligere har vært vanlig med tre-fire timers liggetid i Longyearbyen, har nå det første cruiseskipet meldt fra at det vil overnatte. Dermed får passasjerene bedre tid til å oppleve byen og omlandet, samtidig som reiselivsnæringen, butikkene og serveringsstedene får mulighet til å selge mer.

Målet er at flere skip skal gjøre det samme, og at tilbudene skal møte turistene allerede på kaia.

Tidligere har «The World» overnattet, men dette skipet har et annet seilingsmønster, forteller Aunevik.

Store penger

Å miste anløp er tapte inntekter og ikke minst er de store cruiseskipene viktige. Havneavgiftene beregnes utfra tonnasje og passasjerer, og ligger rundt 100.000 kroner.

Dessuten gir hver passasjer på land 150 kroner til miljøvernfondet. Et anløp med 3.000 passasjerer er derfor et solid bidrag til lokalsamfunnet. I tillegg kommer penger turistene legger igjen i butikkene, ikke minst dersom koden for hva cruiseturistene er villige til å bruke penger på, knekkes. Dette er altså ikke bare en sak for reiselivet. Og de faste kostnadene for havna er de samme, uavhengig av cruiseanløp.

– Det er det som gjør det spennende; om du har et skip med 3.000 passasjerer her i et døgn, da må man koordinere aktiviteter! Potensialet er et utrolig volum, framholder Pole Position-sjefen, som lister opp Billefjorden og Tempelfjorden som aktuelle besøksmål i tillegg til Longyearbyen. Ideen er at passasjerene får tilbud som strekker seg fra hundespann og andre aktiviteter, via sightseeing og shopping til korte turer omkring, mens moderskipet blir liggende.

Russisk samarbeid

Inne i Mimerbukta ønsker Trust Arktikugol mer turisme og forskning. Gruvebyen Pyramiden ble forlatt i 1998, men selv om det ikke er noen fastboende her, er aktiviteten i ferd med å ta seg opp. MS «Langøysund» og MS «Polargirl» har dagsturer til Pyramiden nesten hver dag i perioden mai-juni til midten av oktober, og ifølge trusten har også besøket av fritidsbåter økt vesentlig de siste årene.

Det er også turisme som er hovedaktiviteten til Trust Arktikugol i Pyramiden som i dag har 32 overnattingsplasser for besøkende. Hotellet hadde de ni første månedene i 2013 685 gjestedøgn. Gjestene blir tilbudt overnatting og guiding i den forlatte bosettingen, som blir vurdert som unik på grunn av bygninger, beliggenhet og den hurtige evakueringen.

Dette er et reiselivsmål også Cruisenettverk Longyearbyen vil være med og samarbeide om.

– Det er viktig å jobbe litt bredt for å finne lokaliteter som er robuste nok til landgang, og å få til et samarbeid med russerne.

Vi testet ut et opplegg med MV «Albatros» i sommer der de seilte Isfjorden – Pyramiden – Longyearbyen, med veldig gode tilbakemeldinger. De senker farten og dermed drivstofforbruket i perioden de er her oppe. Å utnytte Isfjorden forenkler også Loslogistikken og man har en annen nærhet til etablert beredskap, sier Terje Aunevik til Svalbardposten.

– Må forberede seg godt

Brorparten av de oversjøske cruiseskipene går på tungolje, og vil fra 2015 i realiteten bare ha Isfjorden og Longyearbyen som reelt mål. Passasjerene som skal være med på dagsekspedisjoner må i tilfelle tas videre med mindre fartøy. Administrerende direktør Frigg Jørgensen i cruisenettverket Association of Arctic Expedition Cruise Operators (AECO), tror flere av skipene kommer til å fortsette å gå til Svalbard og Longyearbyen, men er usikker på hvordan det vil slå ut for ekspedisjonsskipene. De som velger ferie med cruiseskip, har sannsynligvis andre ønsker enn de som seiler med ekspedisjonsskip. Likevel mener hun det er et potensial selv om tidligere reiselivsmål forsvinner.

– Kan man legge til rette for gode opplevelser andre steder, kan det være et godt tilbud, sier Jørgensen som mener det nå er opp til næringen å forberede seg godt. For konsekvensene av et bortfall av inntekter kan ramme flere.

– Blir det en stor nedgang i trafikken til Svalbard, kan det det ramme andre områder, som prisene på kaia og andre tilbud i byen, som med ett ikke har samme grunnlaget som før, sier Frigg Jørgensen.

I kulissene jobber Island for å bygge seg opp som cruiseanløp, samtidig som Russland har begynt å komme på banen som cruisealternativ lengst nord.

Nøkkelord

Se bildet større

Frigg Jørgensen

Faktaboks

›› Hva legger et skip igjen?

Inntektene fra et cruiseskip varierer ut fra størrelse og antall passasjerer. Her er et eksempel:

Havna omsetter omlag 250.000 kroner for et skip med 2.649 passasjerer.

I tillegg kommer 400.000 kr. i avgifter til Miljøvernfondet.

Skipet har også behov for lostjenester, forsyninger, landarrangementer, transport, souvenirer og servering.



›› Anløp per 1. oktober 2013

Cruisebåter:..............49..........(49)
Ekspedisjonscruise.......154.........(190)
Dagsturbåter.............284.........(251)
Lystbåter.................83..........(68)

Passasjerer
Cruisebåter:...........39.334...(38.345)
Ekspedisjonscruise:.....7.884....(8.622)
Dagsturbåter:..........10.963....(8.124)
(Hele fjorårets tall i parentes)

Kilde: Pole Position

Siste nytt i Nyheter

Medpolitikere reagerer på soloutspill

Høyre, Venstre og MDG reagerer på at lokalstyreleder Arild Olsen ikke snakket på vegne av lokalstyret under torsdagens høring om Svalbardmeldingen.

Misfornøyd med veiene

Svalbard Maxi Taxi prøver så langt det lar seg gjøre å unngå turer ut til Bjørndalen. Daglig leder Rune Moen er alt annet enn fornøyd med veiene i Longyearbyen.

Utforkjøring ved Nybyen

En bil endte fredag morgen i grøfta mellom skolen og Nybyen.

Vil styrke barnevern

Leder i familie- og kulturkomiteen, Svein Harberg, mener barnevernet bør styrkes slik at det blir et kompetansemiljø.

Færre småbarn

Fra 157 til 98 småbarn på tre år.

Barnebok om viktig tema

Forsker Geir Wing Gabrielsen ved Norsk polarinstitutt har sammen med forfatter Kirsti Blom lansert en barnebok som tar for seg problematikken rundt plastsøppel i havet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!