Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Setter kurs ut av konsernet

Svalbard lufthavn AS: Avinor vil gjøre flyplassen i Longyearbyen om til datterselskap. Her er det Lufttransport som har tatt av med kurs for Ny-Ålesund. FOTO: Eirik Palm

Setter kurs ut av konsernet

Når Finnair lander med de første passasjerene i Longyearbyen til sommeren, er Svalbard lufthavn etter alt å dømme skilt ut som eget selskap.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
28.02.2016 kl 16:07

Det er skattemessige årsaker til at Avinor vil skille Svalbard lufthavn ut som eget aksjeselskap og dermed et datterselskap i konsernet. Flyplassen går i likhet med mange andre norske lufthavner med underskudd, og ved å skille det ut får Avinor skattemessige fradrag.

1. juni

– Underskuddet er i størrelsesorden 35 til 40 millioner kroner, sier lufthavnsjef Morten Ulsnes ved Svalbard lufthavn til Svalbardposten.

Driften av norske flyplasser subsidieres i hovedsak av noen få store og særlig Oslo lufthavn. Krav om utbygginger og drift fra regjeringen og Stortinget har gjort at Avinor må drive kostnadseffektivt.

I brevvekslingen som pågår i prosessen går det frem at Svalbard lufthavn AS skal være etablert innen sommeren. Det er også klart at Svalbard lufthavn får eget styre etter aksjeloven og som eget rettssubjekt.

Se bildet større

Lufthavnsjef Morten Ulsnes ser positivt på at Svalbard lufthavn kan bli skilt ut som datterselskap. FOTO: Eirik Palm

Ulsnes sier Svalbard lufthavn da vil kjøpe tjenester fra konsernet.

– Vi håper jo på at dette kan gi oss noen muligheter som vi ellers ikke ville hatt, som del av et konsern. Vi ser da positivt på det, sier han.

Avinor har tidligere vurdert å skille ut flyplassen på Svalbard, men saken ble da skrinlagt.

I fjor kom saken opp igjen, og Avinor jobber nå med sikte om å være i mål med eget selskap til 1. juni i år.

Liten økning

Svalbard lufthavn er verdens nordligste lufthavn med rutetrafikk, og hadde i fjor 165.584 reisende. I år har den lokale trafikken på Svalbard gått ned som en konsekvens av kuttene i Store Norske.

Likevel er det en passasjerøkning på én prosent i januar, sammenliknet med samme periode i fjor. Det betyr at det har vært flere reisende fra fastlandet til Svalbard.

Ifølge Avinor har flyselskapene hatt det samme ruteprogrammet som i fjor. Dermed har belegget vært bedre.

– Ut fra prisnivået kan det se ut for at det blir en bra sesong utover, framholder Ulsnes.
Han er spent på sommeren i år. Tidlig i juni begynner også Finnair å fly med tre ukentlige avganger mellom Helsinki og Longyearbyen med en Embraer 190, konfigurert med 84 seter. Flygningene pågår til 28. august.

– Med tre slike fly i uka må det nødvendigvis slå ut. Det er jo et supplement til trafikken, sier Ulsnes.

I tillegg til SAS og Norwegian, flyr Air Berlin fast med charterturister i sommerhalvåret.

Siste nytt i Nyheter

Fjerner taggingen

Sporene etter vandalen fikk stå i to måneder.

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Lang kamp for lærlingplass

I januar var Vårin Storø fortvilet over ikke å få lærlingplass i Longyearbyen. Nå jubler 18-åringen etter at Svalbard Hotell har tatt grep.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!