Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Selger Norges billigste - og dyreste

Vel er det avgiftsfritt, men spesielle omstendigheter gjør at drivstoffet til Svalbard Auto koster nesten like mye som det billigste på fastlandet. Roger Eriksen forklarer det med spesielle driftsomstendigheter på Svalbard. FOTO: Christopher Engås

Selger Norges billigste - og dyreste

Trodde du bensin og diesel er billig på Svalbard? Tro om igjen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
02.12.2014 kl 12:35

– Det er nok godt mulig at vi er Norges dyreste, medgir daglig leder Roger Eriksen ved Svalbard Auto AS.

Foranledningen er at Svalbardposten konfronterer Longyearbyens eneste drivstofforhandler med prisen de «egentlig» tar for drivstoff. Hvis Svalbard Auto hadde hatt avgifter på linje med sine kolleger på fastlandet, ville pumpeprisen på bensin vært 18,56 kr literen, og 17,44 kr literen for diesel (se faktaramme).

Mandag ble den billigste bensinen på fastlandet solgt for 10 kroner literen (Esso i Storgata i Oslo, og Esso på Alna i Oslo). Billigste dieselpris var også 10 kroner literen (Esso på Søreide i Bergen).

Tidsavhengig

LNS Spitsbergen, som eier Svalbard Auto, kjøper drivstoff to ganger i året, fra leveranse med tankbåt. Det betyr at den prisen som betales for et innkjøp, gjør seg gjeldende helt til dette partiet er utsolgt.

– Når vi kjøper et lager med drivstoff, får vi den prisen som partiet koster akkurat da. Da må vi operere med marginer ut fra denne prisen til neste innkjøp skal gjøres. Om drivstoffprisene har gått ned i mellomtiden, spiller det ingen rolle for oss så lenge vi sitter med et lager vi har kjøpt inn for en høyere pris, sier administrerende direktør i LNS Spitsbergen, Frank Jakobsen.

Forsinkelser

For noen dager siden ble lageret på øya fylt opp igjen, og pumpeprisen vil vare til juni til neste år. Pumpeprisen er høyere nå enn for noen måneder siden, og på ett år har prisen på bensin lokalt økt med over 1 krone literen.

– Hvordan forklarer du at oljeprisen har gått drastisk ned, mens pumpeprisen i Longyearbyen har steget det siste året?

– Det er noen forsinkelser ute og går i systemet. Statoil har en flytende pris til forhandler, og den er ikke helt proporsjonal med oljeprisene med en gang. Og vi har en spesiell kontrakt med Statoil, der det er påslag som ikke andre har. Men trendene i markedet vil følge også her, hvis de vedvarer, sier Jakobsen.

Frakt

Svalbard Auto selger landets billigste bensin og diesel, på grunn av avgiftsfritaket på øya. Men sammenlignet på like vilkår med samme vare på fastlandet, er drivstoffet svindyrt. Roger Eriksen ramser opp flere grunner til det.

– Frakt, vedlikehold, og historiske betingelser er med på å gjøre oss dyrere, sier han.

Frakt er en velkjent faktor på Svalbard. To ganger i året kommer en tankbåt til kai i Longyearbyen for å fylle opp lagrene med drivstoff. Og det er ingen fraktutjevningsordning som gjelder for Svalbard.

Investeringer

Eriksen forklarer videre at det er investert betydelige beløp i sikring av drivstofflagrene i Longyearbyen, som følge av at lovverket er endret. Både når det gjelder nivåmåling og rørgater er det investert tungt. I tillegg må dieselen i Arktis ha en spesiell kvalitet på grunn av kulden, og det koster også ekstra. Det koster også å vedlikeholde infrastrukturen for drivstoff, som automater og pumper.

– Når kostnadene skal absorberes av et lite og begrenset marked, merkes det naturligvis på prisen til forbrukeren, sier han.

Betingelser

Å drive butikk på Svalbard kan ikke sammenlignes direkte med det å drive butikk på fastlandet. Svalbard Auto har et begrenset volum på sitt salg, og en del historisk betingede utgifter som drivstoffselgere på fastlandet ikke har.

– Hvis vi skal rekruttere folk til drifta vår, som også inkluderer verksted og butikk, må vi være konkurransedyktig lønnsmessig. Det betyr at vi også må subsidiere bolig til de ansatte, sier Eriksen. Han forteller hvordan mange ansatte som ble med over da det som nå er LNS Spitsbergen ble skilt ut fra Store Norske fikk beholde noen rettigheter, deriblant subsidiert bolig. Det gir økte utgifter til drifta.

Svalbard Auto AS hadde et driftsresultat på 654.000 kroner i fjor, etter underskudd på 360.000 kroner i 2012 og 1.074.000 kroner i minus i 2011.

Kvalitet i alle ledd

For Roger Eriksen er det viktig å få fram at Svalbard Auto ikke tar noen snarveier. Enten det gjelder drivstoff, verkstedtjenester eller bilsalg, vil han at ting skal gjøres skikkelig. Også det reflekteres i prisene man betaler for tjenestene.

– Vi har hele tiden satset på å ha gjøre ting riktig og ha kompetente medarbeidere, som igjen gir oss en stabilitet vi er avhengige av på en såpass spesiell plass. Selskapet har tenkt å være her lenge, og da vil vi at vår forretningsvirksomhet her skal gjøres skikkelig, sier Eriksen.

Billigere neste gang?

Direktør Jakobsen framholder at han mange ganger har irritert seg over mekanismene i drifstoffmarkedet, sett fra der hans eget selskap driver butikk.

– Det er ergelig at vi ikke kan kjøpe inn drivstoff når den er billigst. Men vi kan bare kjøpe inn to ganger i året, og da blir det litt tilfeldig hva slags pris vi får, sier Jakobsen.

– Hvis LNS Spitsbergen får billigere innkjøp til våren, vil det merkes på pumpeprisen i Longyearbyen?

– Ja. Hvis vi kjøper billigere, selger vi billigere, svarer Jakobsen.

– Hvilken kommentar har du til at det denne uken ble solgt bensin og diesel i Oslo for 10 kroner literen, som inkluderer over 7 kroner i avgifter?

– Det er helt utrolig. Men jeg lurer også på hvor mange liter som går gjennom den pumpa i året. Jo større salg man har, jo flere liter er det å fordele faste kostnader på, sier Frank Jakobsen.

Nøkkelord

Se bildet større

Frank Jakobsen og LNS Spitsbergen forsvarer høy pumpepris med spesielle vilkår for selskapet på Svalbard. FOTO: Christopher Engås

Drivstoffprisen

I Longyearbyen er pumpeprisen på bensin og diesel nå henholdsvis kr 9,05 og kr 9,15 per liter. Slik regner man ut en tenkt utsalgspris på fastlandet. I tillegg til drivstoffprisen kommer:
• Drivstoffavgift. For bensin kr 4,87 per liter. For diesel kr. 3,82 per liter.
• CO2-avgift. For bensin kr 0,93 per liter. For diesel kr 0,88 per liter.
• Merverdiavgift. 25 prosent av pris + drivstoffavgift + CO2-avgift.
Tenkt utsalgspris på fastlandet:
Bensin: kr 18,56 per liter
Diesel: kr 17,44 per liter

Mandag denne uken ble det billigste drivstoffet på fastlandet solgt for ti kroner literen (både bensin og diesel).

Siste nytt i Nyheter

Medpolitikere reagerer på soloutspill

Høyre, Venstre og MDG reagerer på at lokalstyreleder Arild Olsen ikke snakket på vegne av lokalstyret under torsdagens høring om Svalbardmeldingen.

Misfornøyd med veiene

Svalbard Maxi Taxi prøver så langt det lar seg gjøre å unngå turer ut til Bjørndalen. Daglig leder Rune Moen er alt annet enn fornøyd med veiene i Longyearbyen.

Utforkjøring ved Nybyen

En bil endte fredag morgen i grøfta mellom skolen og Nybyen.

Vil styrke barnevern

Leder i familie- og kulturkomiteen, Svein Harberg, mener barnevernet bør styrkes slik at det blir et kompetansemiljø.

Færre småbarn

Fra 157 til 98 småbarn på tre år.

Barnebok om viktig tema

Forsker Geir Wing Gabrielsen ved Norsk polarinstitutt har sammen med forfatter Kirsti Blom lansert en barnebok som tar for seg problematikken rundt plastsøppel i havet.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!