Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Seiler mot fraktmonopol

I midten av desember forlot trolig «Green Frost» Svalbard for siste gang. Båten var stor, velutstyrt og var kostbar for Zahl Transport. Nå teller de på knappene for å se om de skal fortsette å seile til Svalbard, men da med en mindre båt. FOTO: Birger Amundsen

Seiler mot fraktmonopol

«Green Frost» kommer ikke tilbake. Zahl Transport kan ha seilt fra Svalbard for siste gang. Det vil gi Bring fraktmonopol.

Zahl Transports avtale med Store Norske og LNS Spitsbergen (LNSS) er ute. Nå vurderer de å slutte med seilinger til Svalbard.

– Vi har ikke satt opp flere seilinger og avtalen med rederiet om «Green Frost» er også utgått. Om vi kommer opp med noe nytt prosjekt på Svalbard, blir det med en mindre og billigere båt, sier daglig leder Bjørn Tore Zahl i Zahl Transport AS.

Han forteller at de nå jobber med å se om det er grunnlag for å fortsette med fraktruta, også uten avtalene med Store Norske og LNS Spitsbergen.

– Vi skal se om det finnes alternativer, og om kundegrunnlaget vi har holder til å gjøre noe sånt. Vi sitter her i Bodø og følger med på at det er svært stor usikkerhet der oppe. Det gjør oss litt betenkt, og vi synes det er trist for samfunnet, sier Zahl.

Han forteller at selskapet nok kommer til å ta en beslutning i løpet av januar.

Mindre varer
Innkjøpssjef Arnt Inge Nesset i Store Norske bekrefter at de ikke ønsker å fortsette avtalen med Zahl Transport utover kontraktsperioden.

– Med det fraktvolumet vi har nå, blir den avtalen for dyr. I 2015 vil volumet gå ned siden produksjonen går ned, sier han.

– Har dere inngått avtale med andre?

– Nei, foreløpig har vi ikke gjort det. Dette har vi satt bort til Pole Position. De skal komme opp med en transportordning for det neste året i løpet av januar, svarer Nesset.

Startet selv
Det var Store Norske og LNSS som i sin tid startet ruta fordi det var for dårlig frakttilbud til øya.

– Først leide vi inn båt selv, så overtok Zahl og da ble vi kunde hos dem, forteller administrerende direktør Frank Jakobsen i LNSS.

Nå ønsker de ikke lenger å fortsette avtalen fordi de da måtte garantere hvor stort volum de skulle frakte.

– Det kan vi ikke gjøre, siden det er usikkert hvilket volum vi skal transportere med båt, sier Jakobsen.

Nå har selskapet inngått en avtale med Bring Cargo.

– Det er en ren fraktavtale som ikke forplikter noen veier. Det er ikke tvil om at det blir utfordringer når det blir bare en båt. Det vil nok merkes i perioder, kanskje spesielt om sommeren når cruisebåter skal ha inn varer, sier Jakobsen.

– Ikke økte priser
Dersom ikke Zahl Transport bestemmer seg for å fortsette med en ny båt, blir Bring Cargo Svalbard AS det eneste selskapet som tilbyr båtfrakt i år.

Daglig leder Wiggo Gamst for Bring Cargo på Svalbard forteller at han ikke var klar over at det trolig bare er deres «Norbjørn» som skal gå i år. Likevel har de planer om flere turer.

– Historisk har vi gått en tur i måneden i perioden januar til mars, men ellers hver 14. dag. Nå skal vi gå tre ganger i måneden. Fordi vi har tilsagn på mer last i år, sier Gamst.

Han benekter at Bring har skrudd opp prisene fordi de nå får monopol.

– Prisene reguleres en eller to ganger i året i forhold til indekser, sier Gamst.

Han har selv hørt rykter om at de skal ha skrudd opp prisene, men tror det kan skyldes en misforståelse.

– På vinterrutene har vi et «vintertillegg» fordi vi da har større risiko og dyrere forsikring. Men prispolitikken er, som sagt, totalt uendret. Vi tenker ikke på at vi skal bli monopolist. Vi har holdt på med dette siden 1994, og har alltid tenkt langsiktig, sier Gamst.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Gleder seg til toppjobben

Hege Walør Fagertun (50) blir ny administrasjonssjef i Longyearbyen.

Nå er det Oktoberfest

Trosset det kalde været og åpnet oktoberfesten med parade og lederhosen.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!