Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Se til naboen om katastrofen inntreffer i Arktis

«Quest» ferdes mye i Arktis, og deltar i et internasjonalt samarbeid om redning dersom uhellet skulle være ute. FOTO: Ole Magnus Rapp

Se til naboen om katastrofen inntreffer i Arktis

Når nøden er størst til havs, kan naboen være den viktigste hjelper, viser en stor redningsøvelse.

Tekst:

Publisert:

Mer dialog og samarbeid kan bidra til økt beredskap i Arktis. En felles øvelse mellom redningsetatene og ekspedisjonscruise-operatører ga mye ny kunnskap.

Grunnstøting

Scenariet var brann og grunnstøting på ekspedisjonsskipet «Fast Forward» utenfor Jan Mayen.

223 passasjerer og et mannskap på 77 måtte evakueres. Nødetatene var svært langt unna.

20 cruiseoperatører, kystvakt og nasjonale redningstjenester fra seks arktiske land var til stede på teoriøvelsen i Reykjavik, arrangert av AECO i samarbeid med den Islandske kystvakten og Hurtigruten.

– Alle satt igjen med mye ny lærdom, sier administrerende direktør Frigg Jørgensen i AECO, en internasjonal organisasjon for cruiseskipoperatører.

Teoretisk

Selskapet har base i Longyearbyen, og formålet er å sikre miljøvennlig, kulturforsvarlig og sikker ekspedisjonscruise og turisme i Arktis.

Øvelsen var teoretisk, hvor alle aktører var samlet rundt samme bord for å løse utfordringene.

– Hurtigst hjelp i en slik nødsituasjon får man sannsynligvis fra andre fartøy som er i nærheten. I dette tilfellet var en båt to timer unna, to andre var ti og tolv timer fra havaristen, sier Jørgensen.

Lange avstander

De enkelte nasjoners redningstjeneste var enda lenger unna.

Det var mulig å sende redningshelikopter fra Island, men dette ville kunne hente opp bare noen få av de mange som trengte hjelp.

Flystripen på Jan Mayen er ikke operativ i vårløsningen, men skal ellers kunne brukes til å fly ut de nødstedte.

– Vi var alle enig i at en slik øvelse var utrolig nyttig. En rask redning kan være avhengig av at det er andre skip i området, er en nyttig lærdom.

Derfor er det viktig at cruiseskip i Arktis vet om hverandre og at det er god kontakt og samarbeid mellom cruisenæringen og redningsetatene, sier Frigg Jørgensen.

Sank i 2007

Nyttig kompetanse for deltagerne hadde også kaptein Etienn Garcia på cruiseskipet «Le Boreal» som brant fikk brann ombord ved Falklandsøyene i fjor høst.

Over 200 personer måtte bli evakuert.

Han fortalte hvor viktig det var at annen skipstrafikk kom til, samt at de var nær land når ulykken skjedde.

Også alle 154 om bord på ekspedisjonsskipet «Explorer» hadde flaks da skipet sank i Antarktis i november 2007.

Da var hurtigruteskipet «Nordnorge» to timer unna, og plukket opp alle fra livbåtene.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Ingen nye bjørneobservasjoner

Binna og de to ungene ble sist sett midt på dagen i Endalen. Sysselmannen ber folk være ekstra vaktsomme.

Møtte binna på nært hold

Kjørte bak bjørnene for å få dem ut av Vei 238.

Tidlig i dag morges ble det observert spor etter isbjørnbinna og de to ungene hennes ved Unis, helt inne i byen. Klokken 6.15 er de observert ved Endalen, litt utenfor tettbygd strøk.

Vellykket aksjon

Isbjørnene er nå jaget forbi Longyearbyen og ut mot Revneset ved hjelp av sysselmannens helikopter, assistert av isbjørnsforsker Jon Aars.

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian måtte også kansellere sin flyvning.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!