Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Se til naboen om katastrofen inntreffer i Arktis

«Quest» ferdes mye i Arktis, og deltar i et internasjonalt samarbeid om redning dersom uhellet skulle være ute. FOTO: Ole Magnus Rapp

Se til naboen om katastrofen inntreffer i Arktis

Når nøden er størst til havs, kan naboen være den viktigste hjelper, viser en stor redningsøvelse.

Tekst:

Publisert:

Mer dialog og samarbeid kan bidra til økt beredskap i Arktis. En felles øvelse mellom redningsetatene og ekspedisjonscruise-operatører ga mye ny kunnskap.

Grunnstøting

Scenariet var brann og grunnstøting på ekspedisjonsskipet «Fast Forward» utenfor Jan Mayen.

223 passasjerer og et mannskap på 77 måtte evakueres. Nødetatene var svært langt unna.

20 cruiseoperatører, kystvakt og nasjonale redningstjenester fra seks arktiske land var til stede på teoriøvelsen i Reykjavik, arrangert av AECO i samarbeid med den Islandske kystvakten og Hurtigruten.

– Alle satt igjen med mye ny lærdom, sier administrerende direktør Frigg Jørgensen i AECO, en internasjonal organisasjon for cruiseskipoperatører.

Teoretisk

Selskapet har base i Longyearbyen, og formålet er å sikre miljøvennlig, kulturforsvarlig og sikker ekspedisjonscruise og turisme i Arktis.

Øvelsen var teoretisk, hvor alle aktører var samlet rundt samme bord for å løse utfordringene.

– Hurtigst hjelp i en slik nødsituasjon får man sannsynligvis fra andre fartøy som er i nærheten. I dette tilfellet var en båt to timer unna, to andre var ti og tolv timer fra havaristen, sier Jørgensen.

Lange avstander

De enkelte nasjoners redningstjeneste var enda lenger unna.

Det var mulig å sende redningshelikopter fra Island, men dette ville kunne hente opp bare noen få av de mange som trengte hjelp.

Flystripen på Jan Mayen er ikke operativ i vårløsningen, men skal ellers kunne brukes til å fly ut de nødstedte.

– Vi var alle enig i at en slik øvelse var utrolig nyttig. En rask redning kan være avhengig av at det er andre skip i området, er en nyttig lærdom.

Derfor er det viktig at cruiseskip i Arktis vet om hverandre og at det er god kontakt og samarbeid mellom cruisenæringen og redningsetatene, sier Frigg Jørgensen.

Sank i 2007

Nyttig kompetanse for deltagerne hadde også kaptein Etienn Garcia på cruiseskipet «Le Boreal» som brant fikk brann ombord ved Falklandsøyene i fjor høst.

Over 200 personer måtte bli evakuert.

Han fortalte hvor viktig det var at annen skipstrafikk kom til, samt at de var nær land når ulykken skjedde.

Også alle 154 om bord på ekspedisjonsskipet «Explorer» hadde flaks da skipet sank i Antarktis i november 2007.

Da var hurtigruteskipet «Nordnorge» to timer unna, og plukket opp alle fra livbåtene.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Lang kamp for lærlingplass

I januar var Vårin Storø fortvilet over ikke å få lærlingplass i Longyearbyen. Nå jubler 18-åringen etter at Svalbard Hotell har tatt grep.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!