Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Se, så flott hun er!

«Nordstjernen» på vei til Norge etter å ha fått en solid ansiktsløftning i polske Gdansk. FOTO: Tor Arne Aasen, Samferdselsfoto

Se, så flott hun er!

Det banker varmt og ømt i mangt et svalbardhjerte når de hører navnet «Nordstjernen». Nå er det tidligere hurtigruteskipet tilbakeført i gammel drakt.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
08.08.2013 kl 10:40

Etter å ha tilbrakt det siste året ved et skipsverft i polske Gdansk, seilte skipet tilbake til Norge sist mandag. I helga deltok hun på dampskipfestivalen Fjordsteam i Bergen.

Hvite ringer

Det 57 år gamle vernede skipet har gjennomgått en omfattende oppussing, skriver Riksantikvaren på sine nettsider. Blant annet har skipet blitt oppgradert teknisk, og både interiør og skrog har fått en overhaling. De karakteristiske hvite ringene på skorsteinen er også tilbake.

«Nordstjernen» framstår i fargene til Det Bergenske Dampskipsselskap, som i sin tid var et av landets største og eldste rederier. I dag er det bare «Nordstjernen» og den vernede slepebåten «Vulcanus» som bærer de tradisjonsrike tre hvite ringene på skorsteinen.

Skal cruise

Skipets eier, Indre Nordhordland Dampbåtlag, har ennå ikke framtidsplanene helt klare for den ærverdige damen. Nå skal skipet til verft i Norge for en aller siste finish.

– Hva vi gjør etter det, er ikke klart ennå. Men vi skal lage et eget opplegg for cruisefart langs norskekysten til neste år. Sannsynligvis blir det langs vestlandskysten, sier Håkon Roska, daglig leder av Indre Nordhordland Dampbåtlag.

Han blir glad for å høre at det er stor interesse for skipet på Svalbard. Men «Nordstjernen» blir neppe satt inn i ordinær cruisetrafikk på øygruppa igjen. Da rederiet kjøpte skipet, var en av betingelsene fra Hurtigruten at «Nordstjernen» ikke skulle konkurrere med Hurtigrutens tilbud på Svalbard.

– Men skipet kan komme til Svalbard i privat regi, eller dersom Hurtigruten bestemmer seg for å leie inn skipet, sier Roska.

Se bildet større

Slik så hun ut før oppussingen. Her fra 21. august 2012, da «Nordstjernen» la ut fra Longyearbyen på sitt aller siste Svalbard-cruise. FOTO: Birger Amundsen

Faktaboks

MS «Nordstjernen»

• Bestilt av Det Bergenske Dampskibsselskap og bygget ved Bluhm & Voss i Hamburg i 1956.

• Satt i hurtigrutetrafikk 1. mars 1956, erstattet av MS «Nordlys» i 1994. Hadde et kort comeback som hurtigruteskip fra høsten 1995 til april 1996. Brukt som erstatningsskip fram til mars 2012.

• Skipet har 75 lugarer med 168 køyeplasser, marsjfart er 15 knop. Lenge 89 meter, bredde 12,6 meter. Tonnasje: 2.194 bruttotonn.

• Første gang satt inn på Svalbard-cruise sommeren 1995, og som fast sommergjest fra 2008. Hadde sin siste sesong på Svalbard i fjor sommer.

• Solgt til Indre Nordhordland Dampbåtlag høsten 2012 og ble vernet av Riksantikvaren samme høst.

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!