Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Sammen for fly-turisme

Lokal næring frykter innstramminger i regelverket for turistflygninger til Svalbard. I framtida kan rutefly bli eneste luftvei for turister til Svalbard. FOTO: Birger Amundsen (arkiv)

Sammen for fly-turisme

Næringsliv og lokalstyre vil ikke gjøre det vanskeligere for turister å fly til Svalbard.

I et brev til Direktoratet for Naturforvaltning (DN) går næringslivet i Longyearbyen hardt ut mot en innstramming av regelverket for turistflygninger.


Er bekymret

Bakgrunnen er at dagens motorferdselsforskrift for Svalbard skal revideres. I fjor høst anbefalte DN overfor Miljøverndepartementet at forbudet mot sightseeing-flygninger bør utvides til å omfatte all turistflygning. Det innebærer at turister til Svalbard må reise med ordinære rutefly fra SAS og Norwegian. Å fly turister privat til øygruppa blir forbudt. Det liker ikke lokalt næringsliv.

«Vi ser med bekymring på at DN går inn for et generelt forbud mot “turistflyvning”», skriver lokalstyreleder Christin Kristoffersen, reiselivssjef Ronny Brunvoll, næringsforeningsleder Berit Fossland og AECO-generalsekretær Frigg Jørgensen i brevet til DN.

I dag åpner også regelverket for at turister kan fly til Svalbard med chartrede fly. Lokalstyret og næringslivet frykter at charterflygninger kan bli forbudt i en ny forskrift.

«Som viktig næringsliv og aktivitet, foregår det en betydelig chartertrafikk. Det må ikke legges hindringer i veien for at denne trafikken kan fortsette», uttaler de.


Skal på høring

Næringslivet mener dagens regelverk fungerer bra nok til å begrense flytrafikken, og at det derfor ikke trengs noen ytterligere innstramming. Om turistene kommer til Svalbard med rutefly, charterfly eller privatfly, bør være det samme, skriver de.

DN foreslår også nekte tidligere Svalbard-boere å få dispensasjon til å kjøre snøskuter utenfor den såkalte turistsona, Område 10. Direktoratet vil også forby luftputebåt og hydrokopter på Svalbard. Lokalt næringsliv er skeptiske og ber om å få mulighet til å uttale seg i den videre prosessen med forskriften.

Det får de mulighet til. Miljøverndepartementet syr nå sammen et forslag til forskriftsendringer basert på blant annet anbefalingene fra DN.

– Forslagene skal forelegges polarutvalget, deretter skal de ut på høring. Vi tar sikte på at dette skjer i april, med frist til merknader i juni, sier avdelingsdirektør Tore Ising i Miljøverndepartementet.

De fleste endringene kan fastsettes av departementet, og disse kan tre i kraft 1. juli i år om alt går etter planen. Endringer som ikke kan fastsettes av departementet, vedtas ved kongelig resolusjon.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Misfornøyd med veiene

Svalbard Maxi Taxi prøver så langt det lar seg gjøre å unngå turer ut til Bjørndalen. Daglig leder Rune Moen er alt annet enn fornøyd med veiene i Longyearbyen.

Vil styrke barnevern

Leder i familie- og kulturkomiteen, Svein Harberg, mener barnevernet bør styrkes slik at det blir et kompetansemiljø.

Færre småbarn

Fra 157 til 98 småbarn på tre år.

Barnebok om viktig tema

Forsker Geir Wing Gabrielsen ved Norsk polarinstitutt har sammen med forfatter Kirsti Blom lansert en barnebok som tar for seg problematikken rundt plastsøppel i havet.

Positive fastlandselever

I år er det seks skoleelever fra fastlandet som går på Longyearbyen skole. Ordningen bidrar til å styrke skoletilbudet i Longyearbyen.

Forberedt på det verste

Kystverket og Sysselmannen gjennomførte tirsdag og onsdag en stor oljevernøvelse for å teste hvordan de sammen skal håndtere en skipsulykke på Svalbard.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!