Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Ruster i stykker

Forfaller: Lokomotivet i Ny-Ålesund har store rustskader, ifølge en tilstandsrapport skrevet av metallkonservator Jan Petter Brennsund i Norsk Folkemuseum. Også kullvognene har rustskader som det bør gjøres noe med. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Ruster i stykker

Lokomotivet i Ny-Ålesund har store rusthull og står i fare for å falle fra hverandre.

Tekst:

Publisert:

Nede ved fjorden i Ny-Ålesund står damplokomotivet fra 1917 som et landemerke og minne om tidligere tider. I uvær blir saltvann pisket opp over det, og nå har det fått store rustskader.

I høst fikk Kings Bay laget en tilstandsrapport for lokomotivet. Den slår fast at mye må gjøres for å få toget tilbake slik det var på 1960-tallet. Ved en restaurering må taket og veggene i førerhuset, kjeleplatene og de nederste delene av kulltankene byttes ut. Store deler av toget må demonteres og sandblåses. Med en restaurering blir forfallet stoppet og toget kan stå utendørs i 50 nye år, konkluderer rapporten.


Bør skjermes

Om ikke restaurering er aktuelt, kan toget vaskes med varmt ferskvann. Løs maling og rust kan fjernes så godt det lar seg gjøre, før lokomotivet smøres med rustherdende olje og maling. Med denne metoden vil ikke fjerne rust i skjøter, og det er fare for at deler faller av etter hvert.

Rapporten peker også på at lokomotivet bør flyttes lenger bort fra fjorden, eller at en kan bygge en lokomotivstall som vernebygg mot vind, vær og sjøsprøyt. Det vil gjøre behovet for vedlikehold mindre i framtiden.

En restaurering vil ta rundt 300 timer, om det gjøres i et verksted som driver med tog. Det vil koste fra 400.000 til 500.000 kroner. Transport og montering av toget i Ny-Ålesund vil komme i tillegg.


Viktig kulturminne

Rådgiver Andrine Kylling i Kings Bay forteller at lokomotivet er svært viktig for Ny-Ålesund.

– Toget er et kulturminne med stor symbolverdi, og det er svært viktig for Kings Bay å ta vare på det, sier hun.

Hvordan en eventuell restaurering skal finansieres, er foreløpig uvisst.

– Men Kings Bay er nok avhengig av eksterne midler, sier Kylling.

Hun forteller at Kings Bay nå skal i dialog med Riksantikvaren og Sysselmannen om prosessen videre.

Det må lages både en framdriftsplan og en finansieringsplan.

– Så må det også diskuteres om toget skal flyttes eller bygges inn, sier hun.

Tilstandsrapporten er laget med støtte fra Svalbards miljøvernfond.

– Kommer dere til å søke penger også til restaureringen?

– Det vil jeg tro, men det er ikke opp til Kings Bay å avgjøre hvordan det skal gjøres. Det er opp til Sysselmannen og Riksantikvaren siden toget er et nasjonalt kulturminne, sier Kylling.

Faktaboks

Lokomotivet

Kom til Ny-Ålesund i 1917 og var trolig i drift til 1950-årene.

Opprinnelig fra 1909. Produsert ved Borsig-fabrikken i Berlin.

Det var trolig fem lokomotiver ved jernbanen. I 1970 ble det ryddet opp, og lokomotiver, maskineri og skinnegang ble solgt som skrap. Brosig-lokomotivet ble spart.

Har stått der det står i dag siden gruva ble lagt ned. I 1982 ble det malt av jernbaneentusiaster. Siden er fem kullvogner blitt satt opp på sporet bak.

Kilde: Tilstandsrapporten

Siste nytt i Nyheter

Folkehøgskole nok et steg videre

Forrige uke delte Svalbards miljøvernfond ut 8,8 millioner kroner. Blant de som fikk full pott, var folkehøgskolen på Svalbard.

Åpner pasientjournalene

Er du i nød, kan legene ved alle sykehus i nord nå lese pasientjournalen fra Longyearbyen sykehus. Det kan du selv også.

Får flere besøk av isbjørn enn mennesker

Ti polske forskere overvintrer på Hornsund. Etter årets julebesøk venter de ikke gjester før til våren.

Sang og nakenhet for Store Norske

Torsdag forrige uke feiret gruveselskapet 100 år. Kulturlivet i Longyearbyen gratulerte med storslått forestilling og fyrverkeri.

Hyllet jubilanten

På mottagelsen på Huset var det mange som hadde tegnet seg på talerlisten for å hilse til jubilanten.

Ukens julestjerne

Til «alles» Anne Lise.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!