Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Russisk trass

Kan hende har russerne gått trett av Sysselmannens stadige krav og pålegg, og bestemt seg for å teste styrken i bestillingen. Flygingene som det russiske helikopterselskapet Air Company Spark Plus har gjennomført den siste tiden er helt klart brudd på konsesjonen – og også på Svalbardmiljøloven.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

Assisterende sysselmann Elisabeth B. Løvold er meget forsiktig i sin behandling av russerne, mens sysselmann Per Sefland ferierer. Løvold er så forsiktig at saken ikke en gang ble tatt opp med Trust Arktikugol da hun tirsdag var på besøk i Barentsburg. Samme dag som russerne helt åpent drev ulovlig helikoptertrafikk på oppdrag fra et russisk filmselskap. Noe Løvold var kjent med i og med at Sysselmannen gikk ut og advarte en mann fra Longyearbyen, som var hyrt inn som sikkerhetsmann, om ikke å delta fordi flygingen var ulovlig.

Tidligere i sommer ble russerne nektet å bruke helikopteret for å fly forskere til Ny-Ålesund. I midten av juli søkte Det russiske vitenskapsakademi i Moskva om å få sette ut forskere i Agardhdalen for å drive glasiologisk arbeid på breene i området. I svarbrevet skriver Sysselmannen: «En klar forutsetning for flyging med helikopter på Svalbard er at helikopterselskapet som skal utføre oppdraget har gyldig flygetillatelse.» Stort tydeligere kan det ikke sies, setningen er for sikkerhets skyld sågar understreket. Luftfartstilsynet har også gjort det klart overfor russerne at selskapet ikke har konsesjon for å fly rundt om på Svalbard. Det er et poeng som også er gjort svært så tydelig kjent av sysselmann Per Sefland i et brev. Han skriver at konsesjonsforholdet er gjentatte ganger tatt opp med Trust Arktikugol de siste årene, og at Trust Arktikugol som bruker av konsesjonen «burde være innforstått med gjeldende konsesjonsforhold».

Hva er det da som får russerne til å gi blaffen, og bruke helikopteret som det passer dem? Bruken av helikoptrene på Kapp Heer-basen utenfor Barentsburg er en meget gammel verkebyll. Hvem husker ikke alt bråket i 1978 da basen ble bygd opp, ulovlig, og avslørt av Jon Michelet i Klassekampen. Det var i de riktig gode, gamle, kalde dager. Den gang neglisjerte russerne norske myndigheter fullstendig, etter uhindret å ha drevet sin virksomhet i årtier uten innblanding. I årene som har gått siden den gang, har de egentlig aldri godtatt restriksjonen på bruken av helikoptrene. I dag er visstnok bare en maskin i drift. Helikopteret er av samme type som det ble så mye spetakkel om for 30 år siden, Mil Mi-8. Konsesjonen som gjelder omfatter utelukkende lokale flygninger for Trust Arktikugol av arbeidere og last i forbindelse med gruvedriften i Barentsburg.

Fra øverste politiske hold i Norge er russiske forskere blitt oppfordret om å delta under den vitenskapelige storsatsingen IPY. Samtlige norske forskningsinstitusjoner vil gjerne ha russerne med på laget. Det er derfor nokså ironisk det hele. At de heller velger å fly en tilårskommen Mi-8 enn å leie en moderne maskin fra Airlift, er nok også i høyeste grad et økonomisk spørsmål. Sysselmannen og Luftfartstilsynet har fått en delikat sak å løse.

Tidligere fløy russerne når det passet dem, uten å be om tillatelse. Nå ber de om tillatelse og gir blaffen i svaret. Aner vi en viss kaldgufs?

Siste nytt i Nyheter

Ny art i Ny-Ålesund

Kronemanet, som skaper problemer i mange norske fjorder, er for første gang oppdaget på Svalbard.

By-bjørnene eskortert mot Van Mijen

By-bjørnen og hennes to halvvoksne unger ble natt til søndag på nytt drevet bort med politi-assistanse.

En turist fikk bot. Tre andre turister trodde de så isbjørn. I begge tilfellene rykket politiet ut.

Stengte veier

Vei 300 mellom Huset og Museumsveien er stengt etter skred inntil skiløypa lørdag morgen. Samme ettermiddag ble også veien opp til Gruvelageret stengt.

Skal evaluere hendelsen

Sysselmannen har fått klager etter isbjørnhendelsen denne uken. Beboere er kritiske til at bjørnen fikk vandre rett inn i boligområdet.

Kan få store konsekvenser

Styreleder kritisk til Rema-bygging på parkeringsplassen.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!