Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Russerne vil fly mer

Russerne mener det bryter med Svalbardtraktaten å forskjellsbehandle Airlift og Spark Pus. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Russerne vil fly mer

Trust Arktikugol og helikopterselskapet Spark Plus søker om å få utvidet sin flygetillatelse på Svalbard.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
26.06.2009 kl 08:00

I en søknad til Luftfartstilsynet, med kopi til Justisdepartementet, ber det russiske helikopterselskapet Air Company Spark Plus om en generell utvidet tillatelse til lokale flygninger som ikke er tilknyttet gruvedriften i Barentsburg.

Selskapet flyr på Svalbard på vegne av det statlige gruveselskapet Trust Arktikugol.

Søknaden er fortsatt under behandling hos Luftfartstilsynet, som ikke ønsker å kommentere den før de har fattet et vedtak.

– Det er ikke riktig av oss å kommentere søknaden før vi har gått gjennom hele saken. På Svalbard handler dette selvfølgelig mye om politikk, men vi må forholde oss til rammeverket, sier seksjonssjef i juridisk avdeling, Nina Vindvik, i Luftfartstilsynet.

– Vil den ferske dommen fra Nord-Troms tingrett, der russerne ble dømt for ulovlig helikopterflyging, ha noe å si for hva vedtaket blir?

– Nei, dette er en helt ny søknad, og tidligere forhold skal ikke ha noe å si for det de søker om nå.

Har dispensasjon

Svalbardposten er kjent med at Luftfartstilsynet har bedt Trust Arktikugol om å komme med flere opplysninger om hvilke flygninger det er snakk om, og for hvilke tidsrom og i hvilke områder de gjelder, men heller ikke dette vil Vindvik utdype.

I henhold til luftfartsloven er det bare norskregistrerte selskaper som kan utføre flygninger internt i Norge. Alle andre må få dispensasjon. Tillatelsen som Trust Arktikugol har i dag, til å fly mellom Barentsburg og Longyearbyen i forbindelse med gruvedriften, er også en dispensasjon fra luftfartsloven.

Russerne har ved flere anledninger tatt opp spørsmålet om helikopterflyging på Svalbard med norske myndigheter. Sist gang var under Utenrikskomiteens besøk i Barentsburg i midten av mai, da generaldirektør i Trust Arktikugol, Aleksander P. Veselov, fremmet sitt syn. Han mener det bryter med Svalbardtraktaten og likebehandlingsprinsippet å behandle det norske helikopterselskapet Airlift og trusten ulikt. 

Er positivt

Assisterende sysselmann, Lars Fause, er positiv til at Spark Plus har sendt inn en søknad.

– Sysselmannen setter stor pris på at Trust Arktikugol forholder seg til norsk forvaltning og fremmer en søknad. Det ser vi positivt på, sier Fause.

Luftfartstilsynet håper å kunne komme med et svar på søknaden om kort tid.

Det har ikke lyktes Svalbardposten å få en kommentar fra Trust Arktikugol.  

Siste nytt i Nyheter

Ingen nye bjørneobservasjoner

Binna og de to ungene ble sist sett midt på dagen i Endalen. Sysselmannen ber folk være ekstra vaktsomme.

Møtte binna på nært hold

Kjørte bak bjørnene for å få dem ut av Vei 238.

Tidlig i dag morges ble det observert spor etter isbjørnbinna og de to ungene hennes ved Unis, helt inne i byen. Klokken 6.15 er de observert ved Endalen, litt utenfor tettbygd strøk.

Vellykket aksjon

Isbjørnene er nå jaget forbi Longyearbyen og ut mot Revneset ved hjelp av sysselmannens helikopter, assistert av isbjørnsforsker Jon Aars.

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian måtte også kansellere sin flyvning.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!