Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Russerne vil fly kommersielt

Russerne vil bytte ut det gamle MI-8-helikopteret og ønsker å starte flyging mot betaling. FOTO: Birger Amundsen

Russerne vil fly kommersielt

Trust Arktikugol vil anskaffe nye helikopter og starte kommersiell flyging på Svalbard. Samtidig avviser russerne at flygingen de drev med i sommer var ulovlig.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

Det er i et brev til Luftfartstilsynet at generaldirektør Alexander P. Veselov i Trust Arktikugol varsler at selskapet vil gå til anskaffelse av nye helikopter neste år. Etter at helikopterbasen på Kapp Heer er blitt oppgradert planlegger trusten, ifølge Veselov, å søke Luftfartstilsynet om tillatelse til å starte kommersiell flyging.

Uenighet
Det vil i så fall bety at trusten vil konkurrere med norske Airlift, som er det eneste helikopterselskap med konsesjon for kommersiell flyging på Svalbard.
Bakgrunnen for brevet til Luftfartstilsynet er uenigheten som er oppstått mellom Luftfartstilsynet og Sysselmannen på den ene siden og Trust Arktikugol på den andre.

Ulovlig flyging
Sist sommer utførte det russiske helikopterselskapet Air Company Spark Plus, operatørselskap for Trust Arktikugol, en rekke ulovlige flyginger på Svalbard.
Flygingene ble gjennomført til tross for at Sysselmannen hadde avslått søknaden med henvisning til flygetillatelsen utstedt av Luftfartstilsynet.
I flygetillatelsen framgår det at trusten kun har tillatelse til å fly mellom Longyearbyen og Barentsburg i tilknytning til gruveselskapets virksomhet, og at selskapet under ingen omstendighet har tillatelse til å fly mot betaling. Sysselmannen har understreket dette gjentatte ganger overfor trusten både under møter i Barentsburg og i brev.

Betviles
I brevet til Luftfartstilsynet betviler generaldirektør Alexander P. Veselov begrensningen i flygetillatelsen. Veselov skriver at trustens hovedaktivitet er gruvevirksomhet, men at selskapet i tillegg driver en rekke andre aktiviteter i Barentsburg, og at det også innbefatter driften av helikopterbasen og transport av passasjerer og gods.

Viser til Svalbardtraktaten
Veselov henviser til Svalbardtraktaten og at selskap fra alle traktatland har lik rett til næringsvirksomhet, og at ingen selskap kan ha monopol. Han understreker at Spark Plus, SPARC+ som han skriver, har kontrakt med trusten om å benytte deres helikopter men at det ikke er et uavhengig flyselskap.
«Trust Arktikugol stiller helikopter til rådighet for alle russiske organisasjoner med aktivitet på Svalbard», skriver Veselov. Han skriver videre at vitenskapelig aktivitet ikke kan regnes som kommersiell virksomhet siden forskerne er finansiert gjennom budsjett forvaltet av trusten.

Siste nytt i Nyheter

Skred over Gruve 7-veien

Veien skal kontrolleres for skredfare før den åpnes igjen.

– Tilliten til skredvarslinga er drept

Harde ord fra innbyggere i folkemøtet etter skredet.

92 husstander evakuert

Longyearbyen lokalstyre forbereder seg på at det kan bli flere.

 
Feilvurderte skredfaren

NVE klarte ikke å varsle om at bebyggelsen var truet, derfor ble ingen evakuert før skredet gikk litt før klokken 12 i dag.

Skredet er gjennomsøkt

Sysselmannen melder på sine nettsider at skredområdet nå er gjennomsøkt og at ingen er savnet. Politiet er fremdeles på stedet ved Vei 228. Se bilder fra skredområdet her.

Hørte rop om hjelp, og fikk barn løftet opp i hendene

– Jeg er helt skjelven, sier Ingeborg Snekvik (33) etter dagens snøskred i Longyearbyen.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!