Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Russerne vil bygge reiselivssenter i Longyearbyen

Deler av hotell Tulipan, som i resepsjonen, er pusset opp, og flere rom står for tur. Nå vil planlegges et turistsenter i Longyearbyen for turistene som skal til Pyramiden. FOTO: Kjersti Elverum Kvile

Russerne vil bygge reiselivssenter i Longyearbyen

For turister som skal til Pyramiden.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
24.11.2013 kl 11:43

Reiselivsnæringen i Longyearbyen snur nå alle steiner for å hindre at cruiseskipene kutter ut turer til Svalbard I sommerhalvåret. Forbudet mot tungolje gjør at det meste av Svalbard i praksis er stengt for de store cruiseskipene fra 2015, og reiselivet vil nå utvikle Isfjorden som reiselivsmål, blant annet ved å ta turistene med på utflukter fra Longyearbyen og bruke Pyramiden som attraksjon.

Fortsetter oppussingen
Russerne er interessert i samarbeid, men generaldirektør Aleksander P. Veselov i Trust Arktikugol har det ikke travelt. De siste årene har den forlatte gruvebyen blitt pusset opp. Fremdeles gjenstår mye og arbeidet fortsetter. I en arealplan for Pyramiden legger russerne til grunn at stedet i framtida skal huse turister og forskere. I fjor
var det om lag 480 overnattinger i Pyramiden, og Veselov tror tallet kommer til å øke sakte, men sikkert.

Tall fra 2013 tyder også på det. De ni første månedene hadde hotell Tulipan 685 gjestedøgn.

– Besøket til Pyramiden avhenger av isen på fjorden og er med muligheten for å komme seg over, men det kan bli plassmangel. Skjer det, kommer vi til å fortsette oppussingen på Tulipan, slik at flere hotellrom blir tatt i bruk, sier han og legger til at Pyramiden kommende sesong venter flere skuterturister fra Russland. Det er første gang.

Reiselivssenter
Veselov venter også at det kommer til å bli flere russiske turister i årene framover. Det betyr samtidig at det må være en mellomstasjon nær flyplassen, og Veselov forteller at Trust Arktikugol planlegger å bygge et reiselivssenter i Longyearbyen.

– Det vil bli mulighet for å ta imot 30-40 turister i Longyearbyen, sier Veselov.

– Hvorfor bygger dere et senter?

– Fordi vi trenger logistikk.

Igjen ifølge Veselov tar Trust Arktikugol sikte på å inngå kontrakter i løpet av året, med planlagt byggestart i 2014. Han sier videre at det kan være aktuelt å bruke 2,6 millioner norske kroner allerede i år.

– Det kan bli et stort reiselivsmål. Det har potensial, framholder Veselov, som er opptatt av at Pyramiden skal være et eksklusivt tilbud.

Mer penger
Måsetningen i arbeidet som Cruisenettverk Longyearbyen nå har satt i gang, er samtidig å få hvert av cruiseskipene til å bruke adskillig mer enn de trefire timene de til nå har brukt i Longyearbyen. Gjennom å bygge ut ulike tilbud i og rundt byen, håper næringen på at cruiseturistene skal bruke mer tid på land og dermed legge igjen mer penger. Dette kommer da I tillegg til havneavgifter og 150 kroner i avgifter per passasjer til
Miljøvernfondet.

– Ikke revolusjon
Tall fra 2000 og fram til i dag, viser imidlertid at liggetiden har gått ned, samtidig som passasjertallet har økt kraftig (se grafer).

– Det er det som gjør det spennende; om du har et skip med 3.000 passasjerer her i et døgn, da må man koordinere aktiviteter. Potensialet er et utrolig volum, sa daglig leder Terje Aunevik I Pole Position i Svalbardposten 15. november.

Det er også klart at satsingen i Pyramiden skal være et russisk prosjekt og at russerne vil bruke tid på å bygge opp Pyramiden.

– Det er interessant og greit at de kommer til Pyramiden. Men jeg er ikke noen tilhenger av revolusjoner. Det skal utvikle seg langsomt og kvaliteten på tjenestene skal være høye, sier generaldirektøren som dermed signaliserer at han vil ha handa på rattet.

Se bildet større

Aleksander P. Veselov deltok på folkemøte I Barentsburg sist uke. Om satsingen i Pyramiden sier han at han vil dyrke eksklusivitet. FOTO: Eirik Palm

Se bildet større

Passasjertallet over Longyearbyen havn har økt kraftig de siste to årene. Diagrammet tar for seg cruiseturistene, og utviklingen fra 2000 til og med høsten 2013. Kilde: Pole Position FOTO: Eirik Palm

Se bildet større

Mens passasjerene blir flere, blir liggetiden kortere. Diagrammet viser den samlede liggetiden til cruiseskipene som la til I Longyearbyen i årene 2000 til og med høsten 2013. Det mangler data for 2003.
Kilde: Pole Position FOTO: Eirik Palm

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Lang kamp for lærlingplass

I januar var Vårin Storø fortvilet over ikke å få lærlingplass i Longyearbyen. Nå jubler 18-åringen etter at Svalbard Hotell har tatt grep.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!