Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Russerne truer med Nordpol-nekt

Etter mange utsettelser landet det russiske flyet med maratonløpere på Barneo-basen ved Nordpolen for to uker siden. FOTO: Lise Grønskar

Russerne truer med Nordpol-nekt

Varsler at de vil slutte med Barneo-flygninger fra Longyearbyen.

Tekst:

Publisert:

Før helga skrev Barneo-basen på sine facebooksider at de kommer til å slutte å fly til Nordpolen via Svalbard.

I stedet ønsker de å fly via Frans Josef Land på russisk side.

Uforutsigbar is

Årsaken er at et har blitt vanskeligere å få tillatelse til å fly fra Longyearbyen. De viser blant annet til at de må levere en detaljert liste over passasjerer og last innen 48 timer før flyavgang.

Men i Arktis er det vanskelig å spå hva som kan skje på isen. I år hadde russerne problemer med at rullebanen sprakk opp, og flyavganger ble utsatt flere ganger. Derfor er det umulig å følge de nye reglene, skriver de.

Special Travel Club arrangerer turene til Barneo.

I en e-post til Svalbardposten skriver daglig leder Aleksey Mironov at deres offisielle pressemelding ennå ikke er klar, men at de forstår det slik at Barneo ikke lenger er en velkommen partner i Longyearbyen.

Han viser til begrunnelsen i facebookmeldingen, og skriver i tillegg at sysselmann Kjerstin Askholt avlyste et planlagt møte med Aleksander Orlov, mannen som er ansvarlig for Ice Camp Barneo, i forbindelse med flygetillatelsene.

– Dette må bero på en misforståelse. Vi har ikke avslått et møte, men måtte dessverre utsette det fordi jeg ikke kunne. Jeg tar gjerne et møte fremover, om det er ønskelig, sier Askholt.

Gammelt regelverk

Ifølge avdelingsdirektør Nina Vindvik i Luftfartstilsynet har kravet om lister over passasjerer og last vært i regelverket tilbake til 1970-tallet.

– Men over årene har ikke regelverket blitt praktisert så strengt. Det har vist seg at ikke alle overholder kravet, og det var nødvendig å iverksette tiltak, sier hun.

I juli i fjor ble det derfor krav om at passasjerlistene oversendes sammen med selve søknaden om flygning.

Hun forteller at flyselskapene, også selskapet som flyr til Nordpolen, ble orientert om dette i august i fjor. Kravet vil ligge fast til regelverket eventuelt blir endret.

I april i fjor landet den russiske visestatsminister Dimitrij Rosgozin i Longyearbyen, også han på vei til Barneo-basen. Han sto på listen over personer som er uønsket i Norge.

Norsk politikk

Vindvik vil ikke si noe om bakgrunnen for at norske myndighteter i fjor fikk behov for å ha bedre oversikt over flyvningene til Nordpolen.

– Vi håndhever norsk politikk på området, svarer avdelingsdirektøren.

Hun legger imidlertid til at det ikke var noen problematikk rundt militær aktivitet da, og henviser videre til Samferdselsdepartementet.

Svalbardposten har ikke fått svar på sin henvendelse til departementet. Vi stilte der spørsmål om bakgrunnen for den strengere håndhevingen av regelverket, og om departementet har en dialog med russerne for å endre avgjørelsen om å flytte flyvningene fra Svalbard.

Ekstra innsats

Vindvik mener norske myndigheter har strukket seg langt i spørsmål om disse avgangene.

– Vi har normalt ikke døgnvakt knyttet til denne typen flyvninger, men siden vi er klar over disse spesielle utfordringene har vi hatt folk på jobb både dag og kveld når nødvendig, svarer hun.

Det gjelder nettopp endringer innenfor 48 timer, der det for eksempel har vært nødvendig å skyve på flyvningene på grunn av isforholdene.

– Det har vært mye å holde oversikt over på grunn av en stor mengde flighter, sier Vindvik.

– Blir disse flyvningene likebehandlet med andre charter-fly?

– Ja, svarer Vindvik.

Våpennekt

Det er ikke bare 48-timers-regelen som har voldt russerne hodebry.

I en flygetillatelse datert 12. april står det også at det ikke vil være tillatt å ha med ammunisjon, våpen eller farlig gods på flyene. Det skaper problemer for ekspedisjoner som er avhengig av å kunne sikre seg mot isbjørnangrep.

I en senere korrespondanse angående saken skriver Luftfartstilsynet at flyselskapet i sin søknad har oppgitt at det ikke vil bli fraktet ammunisjon, våpen eller farlig gods.

Det var årsaken til at dette ble spesifisert.

Flyene kom seg til slutt til Nordpolen, men det er altså uvisst om de kommer tilbake til Longyearbyen neste år.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!