Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Russerne får ikke fly som de vil

Trust Arktikugol får ikke fly mer enn i dag. FOTO: Birger Amundsen (arkiv)

Russerne får ikke fly som de vil

Trust Arktikugol får ikke tillatelse til å fly passasjerer kommersielt mellom Longyearbyen, Barentsburg og Pyramiden. Det slår Samferdselsdepartementet fast.

Tekst:

Publisert:

Departementet skriver i sitt avslag til trusten at det «ikke er aktuelt å utvide rettighetene Trust Arktikugol ved Convers Avia er gitt til å fly på Svalbard.»

Begrensede flygninger

Spørsmålet om utvidet bruk av helikopeteret som er stasjonert på Kapp Heer-basen utenfor Barentsburg, er gjentatte ganger tatt opp av russerne de siste årene. Sist i fjor sommer i et brev til Sysselmannen. Trustens generaldirektør Aleksander P. Veselov viser i brevet både til Svalbardtraktaten og den norsk-sovjetiske avtalen fra 1974 om bruken av flyplassen i Longyearbyen.

I dag har trusten kun tillatelse til å fly mellom Barentsburg og Longyearbyen i tilknytning til trustens gruvevirksomhet. Luftfartstilsynet kan i tillegg gi tillatelse til enkeltflyginger ut over dette, etter søknad.


Hemmer trusten

I brevet til Sysselmannen skriver generaldirektøren at dagens ordning slår svært negativt ut, og at den begrenser trustens økonomiske virksomhet.

Han skriver at i tillegg til kulldriften driver Trust Arktikugol undersøkelser etter andre naturresurser. Veselov trekker også fram turisme og hotelldrift.

Viser til suverenitet

Samferdselsdepartementet viser til luftfartsloven, og at ifølge den skal luftfart innenfor norsk område, også Svalbard, skje med norsk luftfartøy.

«Det foreligger ingen avtale mellom Norge og Russland om kabotasje, eller andre særlige ordninger for luftfarten, verken på fastlandet eller på Svalbard», skriver departementet. Kabotasje betyr transport mellom forskjellige destinasjoner i et land. Med andre ord at russiske flyselskap ikke har avtale om å fly internt i Norge, herunder også Svalbard. Ifølge loven har enhver stat fullstendig og eksklusiv suverenitet over eget luftrom.

Luftfartsloven er internasjonal, og gjelder også i russisk territorium.

Siste nytt i Nyheter

Leteaksjonen er avsluttet

Sysselmannen fikk melding om skred nederst i Longyearbreen kl. 13.53. Etter noen timers søk i skredet ble leteaksjonen avsluttet.

Lørdag var Sysselmannen i Bolterdalen for å kontrollere skutere og skuterkjøring.

Skredøvelse søndag

Tidlig søndag ettermiddag skal den årlige skredøvelsen gå av stabelen i nærområdet til Longyearbyen.

 
En merkedag for frøhvelvet

Frøporsjonene som ble hentet ut fra frøhvelvet i 2015, etter at genbanken i Aleppo i Syria ble ødelagt, kommer tilbake for ny sikkerhetsoppbevaring.

Nordpol-flyene vil tilbake

Til tross for fjorårets trussel om flynekt, ønsker russerne å fly til Barneo via Longyearbyen også i vår. Nå er de i dialog med luftfartsmyndighetene.

Krigshelten skal ikke glemmes

Kaptein Trond Vigtel ofret sitt liv for Svalbards frihet, og lokalbefolkningen ønsket at hans grav ble i Longyearbyen.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!