Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Rotet med tillatelse

Maskinen av typen MI8 fikk fly biologer i sommer. Her står helikopteret parkert i Adventdalen i forbindelse med markeringen etter flyulykken i Operafjellet. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Rotet med tillatelse

Det russiske helikopteret fikk i sommer lov til å fly biologer til Nordaustlandet og Barentsøya. Nå innrømmer Luftfartstilsynet at de gjorde feil.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
02.09.2011 kl 10:00

– Vi oppfattet at de skulle forske internt for trusten, men det var feil, sier direktør ved juridisk avdeling i Luftfartstilsynet, Ole Martin Erikstad.

22. juni søkte Trust Arktikugol om tillatelse til å fly en gruppe biologer med helikop­teret som blir driftet av Convers Avia Airline. I søknaden står det at flygningen ikke er direkte knyttet til gruvevirksomhet, men at den gjelder transport av passasjerer og utstyr i forbindelse med forskningsaktivitet. Forskerne, kom fra Russian Polar-Alpine Botanical Garden Institute.

Trusten søkte om å fly biologene til Nordaustlandet, Oscar II Land og Barentsøya. Flyvningene skulle foregå i perioden 22. juli til 8. august. En uke senere fikk de tillatelse fra Luftfartstilsynet. I den står det at de får tillatelse til flyvningene, men at tillatelsen bare gjelder i tilknytning til trustens gruvedrift.

Tok feil

Assisterende sysselmann Lars Erik Alfheim forteller at han kontaktet Luftfartstilsynet fordi han ikke skjønte tillatelsen de hadde gitt til trusten.

– Det ser svært rart ut når trusten ber om en flyvning som ikke er relatert til gruvedrift og så får de tillatelse til en gruverelatert flyvning, sier Alfheim.

Erikstad forteller at det først var da de ble kontaktet av Syssel­mannen at de oppdaget at de hadde gjort en feil.

– Vi oppfattet det slik at dette var forskning i forbindelse med kulldrift. Det var feil. Vi har presisert overfor Trust Arktikugol at vedtaket ikke vil føre til presedens fordi det var en feil, sier Erikstad.

15. august sendte Luftfartstilsynet brev til Convers Avia Airlines og trusten der de presiserer at de ikke skulle ha gitt flyvetillatelsen, og at den ikke vil skape presedens for kommende søknader.

Får fullføre

Ifølge Erikstad var russerne allerede i gang med flyvningene da Luftfartstilsynet ble oppmerksomme på at de ikke fløy i forbindelse med gruvedrift.

– Vi valgte å ikke stoppe flygningene fordi de var kommet så langt i programmet, sier Erikstad.

Trusten og Luftfartstilsynet tidligere en disputt om hva trustens flygetillatelse innebærer. Selskapet har bare tillatelse til flygning i forbindelse med egen virksomhet. Tillatelsen gjelder gruverelaterte flygninger i forbindelse med transport av materiell eller personell.

I 2009 ble russerne dømt for å ha fløyet et filmteam ulovlig to år tidligere. Samme år ble en klage på avslaget om utvidet flygetillatelse avslått av Samferdselsdepartementet. De gjorde det klart at luftfart innenfor norsk område bare kan «foretas med fartøy som har norsk nasjonalitet». Trustens flygetillatelse til gruvevirksomhet er derfor et unntak fra lovens hovedregler.

 

Siste nytt i Nyheter

Ingen nye bjørneobservasjoner

Binna og de to ungene ble sist sett midt på dagen i Endalen. Sysselmannen ber folk være ekstra vaktsomme.

Møtte binna på nært hold

Kjørte bak bjørnene for å få dem ut av Vei 238.

Tidlig i dag morges ble det observert spor etter isbjørnbinna og de to ungene hennes ved Unis, helt inne i byen. Klokken 6.15 er de observert ved Endalen, litt utenfor tettbygd strøk.

Vellykket aksjon

Isbjørnene er nå jaget forbi Longyearbyen og ut mot Revneset ved hjelp av sysselmannens helikopter, assistert av isbjørnsforsker Jon Aars.

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian måtte også kansellere sin flyvning.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!