Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Retur-praksis på retur

Postens returlapper har vært flittig i bruk den siste tiden. Nå endrer postkontoret rutinene. FOTO: Anders Fjellestad

Retur-praksis på retur

Postkontoret har retursendt brev og pakker uten postboksadresse. Det har satt sinnene i kok.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
13.01.2012 kl 07:00

Den siste tiden har Longyearbyen postkontor ført en streng og firkantet adressepraksis for B-post. Mange brev og pakker kommer til Svalbard med riktig mottakernavn og bostedsadresse, men uten postboksadresse. Ved flere anledninger har postkontoret sendt disse brevene og pakkene tilbake til avsender.

– Rigid

Den firkantede praksisen har skapt irritasjon, og Posten Norge er enig i at postkontoret har tøyd regelverket litt for langt:

– Longyearbyen postkontor har nok praktisert dette for rigid i en periode. Nå skal dette rettes opp i, og vi beklager eventuelle ulemper dette har påført våre kunder, sier Pål Jakobsen, informasjonssjef i Posten Norge.

Utover regelverket

I en by med drøyt 2.000 innbyggere, hvor de fleste kjenner de fleste, burde det i utgangspunktet være en smal sak å finne riktig postboks så lenge mottakeren er skrevet korrekt. Jakobsen er enig.

– Om mottaker er ukjent, skal posten sendes i retur. Men der mottakeren er kjent, skal posten leveres. Postkontoret har misforstått og ført en praksis litt utover regleverket vårt. Dette retter de opp i nå, sier Jakobsen.

Forstår

Nestleder ved Longyearbyen postkontor, Jezzica Zadewasser, bekrefter at postkontoret valgte å stramme praksisen.

– Vi får inn utrolig mye feiladressert post, og det skaper mye ekstraarbeid, sier nestlederen.

Hun forstår at folk blir irritert.

– Jeg skjønner problemet. Vi har så langt som mulig prøvd å sette på lapper der vi ber mottaker om informere sine kontakter om korrekt adresse, sier Zadewasser.

Kjenner ikke alle

Longyearbyen er et oversiktelig samfunn med få innbyggere. Men det gjør ikke postsorteringen tilsvarende enkel.

– Vi har en del midlertidige ansatte og vikarer, og de vet ikke hvem alle i byen er. Spesielt i perioder med mye post, som før jul, har vi ikke alltid tid til å springe rundt og finne riktig postboks, sier Zadewasser.  

Hva mener du? Har du opplevd lignende? Diskuter i kommentarfeltet under:

Siste nytt i Nyheter

Skal evaluere hendelsen

Sysselmannen har fått klager etter isbjørnhendelsen denne uken. Beboere er kritiske til at bjørnen fikk vandre rett inn i boligområdet.

Kan få store konsekvenser

Styreleder kritisk til Rema-bygging på parkeringsplassen.

Posten sender ekstrafly til Longyearbyen fredag ettermiddag.

Pakker ut høydepunktene

Nordnorsk Kunstmuseum til Longyearbyen med noen av sine største verker.

Banebrytende forskning

Helt ny teknologi blir tatt i bruk for å lære mer om livet i havet i polarnatten.

Kansellerte på nytt

Torsdag kom det ett postfly til Longyearbyen, det første siden fredag. Torsdagens ekstrafly ble kansellert, noe som blant annet får konsekvenser for Svalbardposten.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!