Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Reiselivet

Ronny Brunvoll måtte kontrolltelle flere ganger da tallene for juli kom på bordet. Her er han under reiselivsseminaret som ble arrangert på Huset, denne uka. FOTO: Eirik Palm

Reiselivet "nådde taket" i juli

Det var omtrent så mange gjester som overnattings-bedriftene maktet å ta seg av i juli.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
11.09.2014 kl 23:02

– Vi ser at nå stanger vi i taket med kapasiteten som er. Nå er det i lange perioder ikke mer å hente, sier reiselivssjef Ronny Brunvoll.

Økte
Tallene er foreløpige, men allerede nå ser reiselivssjefen at gamle rekorder står for fall. Rapporteringen fra overnattingsbedriftene på Svalbard viser en liten økning i juni og august sammenliknet med 2013, som var gode måneder.

Juli utmerker seg så mye at Brunvoll må regne over flere ganger. Resultatet er 17.800 kommersielle overnattinger, og da er gjestene fra Svalbard camping tatt med. Til sammenlikning ble det rapportert inn 15.200 overnattinger i juli året før.

Rapporter fra overnattingstedene er videre at september er «svært bra» sammenliknet med tidligere, og at oktober ser lovende ut.

Brunvoll tror reiselivsnæringen er i ferd med å knekke det han kaller mørketidskoden, og mener Svalbard er på vei mot helårsturisme.

– Så det er mulighet for flere aktører?

– Ja det må man nok kunne si, sier han.

Forbedring
Tirsdag arrangerte Visit Svalbard reiselivseminar. Flere fra næringslivet var denne gangen med, og Brunvoll tolker det som et godt tegn. Like mye som å gjøre Longyearbyen attraktiv for turister, gjelder det å forstå at turister ikke bare er noen som kommer og bor, mener han. En butikk og en restaurant er også en del av reiselivsnæringen, fastslår Brunvoll som mener en del av jobben ligger i å få flere til å forstå det.

– Reiselivet er årsaken til at vi har tolv restauranter og puber, fem-seks sportsbutikker og billige flybilletter. Mye av servicetilbudet er knyttet opp til dette. Også Kork-pengene og miljøvernfondet.

Samtidig må samarbeidet bli bedre, fastslår Brunvoll og viser til leserinnlegg i Svalbardposten i sommer.

– Som reisemål har vi klart en del forbedringspunkter. Samarbeidskulturen må vi ta tak i. Man opererer litt mye én og én, og dette må fungere slik at hver gjest skal få det best mulig. Alle er enige om det, og det kan være alt fra cruisesamarbeid til å anbefale hverandre når det er fullt. Selge inn hverandre.

Parallelt med arbeidet med å bli godkjent som bærekraftig reisemål, jobbes det med masterplanen som skal legge kursen for framtidas turisme, «Destinasjon Svalbard 2025». Scandinavian design group er valgt samarbeidspartner for å utvikle det nye uttrykket.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!