Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Reiselivet

Ronny Brunvoll måtte kontrolltelle flere ganger da tallene for juli kom på bordet. Her er han under reiselivsseminaret som ble arrangert på Huset, denne uka. FOTO: Eirik Palm

Reiselivet "nådde taket" i juli

Det var omtrent så mange gjester som overnattings-bedriftene maktet å ta seg av i juli.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
11.09.2014 kl 23:02

– Vi ser at nå stanger vi i taket med kapasiteten som er. Nå er det i lange perioder ikke mer å hente, sier reiselivssjef Ronny Brunvoll.

Økte
Tallene er foreløpige, men allerede nå ser reiselivssjefen at gamle rekorder står for fall. Rapporteringen fra overnattingsbedriftene på Svalbard viser en liten økning i juni og august sammenliknet med 2013, som var gode måneder.

Juli utmerker seg så mye at Brunvoll må regne over flere ganger. Resultatet er 17.800 kommersielle overnattinger, og da er gjestene fra Svalbard camping tatt med. Til sammenlikning ble det rapportert inn 15.200 overnattinger i juli året før.

Rapporter fra overnattingstedene er videre at september er «svært bra» sammenliknet med tidligere, og at oktober ser lovende ut.

Brunvoll tror reiselivsnæringen er i ferd med å knekke det han kaller mørketidskoden, og mener Svalbard er på vei mot helårsturisme.

– Så det er mulighet for flere aktører?

– Ja det må man nok kunne si, sier han.

Forbedring
Tirsdag arrangerte Visit Svalbard reiselivseminar. Flere fra næringslivet var denne gangen med, og Brunvoll tolker det som et godt tegn. Like mye som å gjøre Longyearbyen attraktiv for turister, gjelder det å forstå at turister ikke bare er noen som kommer og bor, mener han. En butikk og en restaurant er også en del av reiselivsnæringen, fastslår Brunvoll som mener en del av jobben ligger i å få flere til å forstå det.

– Reiselivet er årsaken til at vi har tolv restauranter og puber, fem-seks sportsbutikker og billige flybilletter. Mye av servicetilbudet er knyttet opp til dette. Også Kork-pengene og miljøvernfondet.

Samtidig må samarbeidet bli bedre, fastslår Brunvoll og viser til leserinnlegg i Svalbardposten i sommer.

– Som reisemål har vi klart en del forbedringspunkter. Samarbeidskulturen må vi ta tak i. Man opererer litt mye én og én, og dette må fungere slik at hver gjest skal få det best mulig. Alle er enige om det, og det kan være alt fra cruisesamarbeid til å anbefale hverandre når det er fullt. Selge inn hverandre.

Parallelt med arbeidet med å bli godkjent som bærekraftig reisemål, jobbes det med masterplanen som skal legge kursen for framtidas turisme, «Destinasjon Svalbard 2025». Scandinavian design group er valgt samarbeidspartner for å utvikle det nye uttrykket.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Lang kamp for lærlingplass

I januar var Vårin Storø fortvilet over ikke å få lærlingplass i Longyearbyen. Nå jubler 18-åringen etter at Svalbard Hotell har tatt grep.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!