Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Realistisk øvelse

En av pilotene løftes ut av den knuste cockpiten, her simulert ved hjelp av en bil. FOTO: Karine Nigar Aarskog

Realistisk øvelse

Alarmen gikk i Longyearbyen onsdag ettermiddag. Et fly hadde havnet utfor rullebanen under landing.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
30.09.2009 kl 20:01

– Det er et fly med 190 passasjerer som har kjørt av rullebanen. Vi har et klassisk problem, der de første som kommer til skadestedet får et uoversiktlig scenario som de må løse der og da, sier øvelsesleder Pål Higraff i Avinor.

Heldigvis er det denne gangen bare en øvelse, initiert av Avinor. Den involverer også resten av brannstyrken i Longyearbyen i tillegg til Sysselmannen og sykehuset. Longyearbyen Røde Kors hjelpekorps har stilt med 18 markører, som er realistisk sminket.

Skumlagt

Brannstyrken til Avinor er på plass ved flysimulatoren nedenfor Gruve 3 bare minutter etter at alarmen har gått. Det første de gjør er å slukke brannen ved å skumlegge hele plassen.  

– Dermed er skadestedet sikret. Med et stort fly og bare fire mann i den første innsatsstyrken må alle de skadde få behandling på stedet. Den er så bra som den kan, forklarer Higraff. 

Utenfor flykroppen ligger det flere skadde. Ingen vet hvordan situasjonen er inni flyet. Mannskapet fra Avinor gjør sitt beste med å flytte folk vekk fra flyvraket og gi dem varme ulltepper. 

– De første som kommer til stedet klarer ikke å bære ut alle, men er avhengig av bistand fra det kommunale brannvesenet og Røde Kors, sier Higraff. 

Viktig med samkjøring

Etter hvert kommer også Sysselmannen, personell fra Longyearbyen sykehus og forsterkninger fra Longyearbyen brannvesen til. Etter en knapp halvtime er hele beredskapsstyrken i Longyearbyen i sving. 

– Selv om dette var en varslet øvelse er det realistisk utrykningstid. Ingen har visst hvilket tidspunkt øvelsen skulle finne sted, sier Higraff. 

Avinor er pålagt å ha én stor øvelse i året med alle aktørene i Longyearbyen. Da testes beredskapen, og det trenes på samkjøring mellom etatene. 

– Enhver ulykke på Svalbard blir stor, fordi etatene er så små, sier Higraff. 

– Hvorfor er det så viktig med slike øvelser?

– Vi evaluerer hver øvelse i etterkant, og det er bestandig noe som ikke går så smidig som man skulle ønske. Det må vi da trene på til neste store øvelse. 

Siste nytt i Nyheter

Leteaksjonen er avsluttet

Sysselmannen fikk melding om skred nederst i Longyearbreen kl. 13.53. Etter noen timers søk i skredet ble leteaksjonen avsluttet.

Lørdag var Sysselmannen i Bolterdalen for å kontrollere skutere og skuterkjøring.

Skredøvelse søndag

Tidlig søndag ettermiddag skal den årlige skredøvelsen gå av stabelen i nærområdet til Longyearbyen.

 
En merkedag for frøhvelvet

Frøporsjonene som ble hentet ut fra frøhvelvet i 2015, etter at genbanken i Aleppo i Syria ble ødelagt, kommer tilbake for ny sikkerhetsoppbevaring.

Nordpol-flyene vil tilbake

Til tross for fjorårets trussel om flynekt, ønsker russerne å fly til Barneo via Longyearbyen også i vår. Nå er de i dialog med luftfartsmyndighetene.

Krigshelten skal ikke glemmes

Kaptein Trond Vigtel ofret sitt liv for Svalbards frihet, og lokalbefolkningen ønsket at hans grav ble i Longyearbyen.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!