Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Realistisk øvelse

En av pilotene løftes ut av den knuste cockpiten, her simulert ved hjelp av en bil. FOTO: Karine Nigar Aarskog

Realistisk øvelse

Alarmen gikk i Longyearbyen onsdag ettermiddag. Et fly hadde havnet utfor rullebanen under landing.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
30.09.2009 kl 20:01

– Det er et fly med 190 passasjerer som har kjørt av rullebanen. Vi har et klassisk problem, der de første som kommer til skadestedet får et uoversiktlig scenario som de må løse der og da, sier øvelsesleder Pål Higraff i Avinor.

Heldigvis er det denne gangen bare en øvelse, initiert av Avinor. Den involverer også resten av brannstyrken i Longyearbyen i tillegg til Sysselmannen og sykehuset. Longyearbyen Røde Kors hjelpekorps har stilt med 18 markører, som er realistisk sminket.

Skumlagt

Brannstyrken til Avinor er på plass ved flysimulatoren nedenfor Gruve 3 bare minutter etter at alarmen har gått. Det første de gjør er å slukke brannen ved å skumlegge hele plassen.  

– Dermed er skadestedet sikret. Med et stort fly og bare fire mann i den første innsatsstyrken må alle de skadde få behandling på stedet. Den er så bra som den kan, forklarer Higraff. 

Utenfor flykroppen ligger det flere skadde. Ingen vet hvordan situasjonen er inni flyet. Mannskapet fra Avinor gjør sitt beste med å flytte folk vekk fra flyvraket og gi dem varme ulltepper. 

– De første som kommer til stedet klarer ikke å bære ut alle, men er avhengig av bistand fra det kommunale brannvesenet og Røde Kors, sier Higraff. 

Viktig med samkjøring

Etter hvert kommer også Sysselmannen, personell fra Longyearbyen sykehus og forsterkninger fra Longyearbyen brannvesen til. Etter en knapp halvtime er hele beredskapsstyrken i Longyearbyen i sving. 

– Selv om dette var en varslet øvelse er det realistisk utrykningstid. Ingen har visst hvilket tidspunkt øvelsen skulle finne sted, sier Higraff. 

Avinor er pålagt å ha én stor øvelse i året med alle aktørene i Longyearbyen. Da testes beredskapen, og det trenes på samkjøring mellom etatene. 

– Enhver ulykke på Svalbard blir stor, fordi etatene er så små, sier Higraff. 

– Hvorfor er det så viktig med slike øvelser?

– Vi evaluerer hver øvelse i etterkant, og det er bestandig noe som ikke går så smidig som man skulle ønske. Det må vi da trene på til neste store øvelse. 

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!