Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Reagerer på kjøring i Bolterdalen

Svalbard Reiselivsråd mener pendlere til og fra Svea ikke faller inn under definisjonen «nyttetrafikk». FOTO: Karine Nigar Aarskog

Reagerer på kjøring i Bolterdalen

Svalbard Reiselivsråd mener skuterferdselen i Bolterdalen er for stor og at traseen ikke bør brukes av arbeidere som skal til og fra Svea.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

– Det vi kjenner til er at pendlingen skal foregå med fly. Nå legger de til rette for skuterkjøring med stikker og mobilnett, sier Ronny Gjøse, leder av Svalbard Reiselivsråd.
Etter 1. mars er det kun lovlig å kjøre skuter i Bolterdalen dersom det er nødvendig for nyttetrafikk.
«Personaltrafikk til/fra Svea ser vi ikke kan tolkes som ”nyttetrafikk”, alt så lenge de ansatte i Svea har et pendlersystem med fly og at personell ikke har startet sin arbeidstid før de har skiftet om til arbeidsklær i Svea», skriver Reiselivsrådet i et brev til Sysselmannen. Nå ønsker de å få svar på hva Sysselmannen definerer som «nyttekjøring».
– Vi ønsker ikke noen konflikt og har et utmerket forhold til både forskning og bergverk, men det å legge til rette for skutertrafikk i et skuterfritt område er ikke bra. Vi vil stille noen spørsmål ved dette, sier Gjøse.

Uklar definisjon
Sysselmannen vil ikke definere hva de mener med nyttetrafikk.
– Vi har fått brevet fra Reiselivsrådet og skal svare på det. Vi vil ikke svare dem gjennom Svalbardposten, sier naturvernrådgiver hos Sysselmannen Knut Fossum.
Han vil ikke kommentere om arbeidere som pendler mellom Svea og Longyerabyen blir regnet som nyttetrafikk.
– Hvordan skal dere da overholde regelverket?
– Vi vil gå ut med god informasjon om reglene og kan gjennomføre kontroller. Jeg viser til brevet som viser til at trafikken i traseen har utviklet seg i negativ retning, og det er forståelig at det blir satt spørsmålstegn ved trafikken, sier Fossum.
– Har det blitt verre nå i det siste?
– Ja, jeg har fått inntrykk av det. Tilbakemeldinger fra hundeeiere peker også på det.

Større fleksibilitet
Personalsjef i Store Norske, Terje Carlsen sier at de definerer pendling fram og tilbake fra Svea som nyttetrafikk, blant annet på grunn av rasfaren i Todalen.
– Men kan ikke de ansatte fly?
­– Jo, men det har noe med fleksibilitet og gjøre. Folk vil kjøre skutere og det har de alltid gjort. Da kan de komme seg hjem selv om flyene ikke får landet i Svea, sier han.
– Har dere snakket med Sysselmannen om dette?
– Vi har ikke fått noen henvendelser på det. Og det har ikke vært noe tema hos oss. Det har pågått i mange år og det er ikke mer kjøring nå enn det var tidligere, men vi har flere ansatte sier han.

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!