Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Reagerer på kjøring i Bolterdalen

Svalbard Reiselivsråd mener pendlere til og fra Svea ikke faller inn under definisjonen «nyttetrafikk». FOTO: Karine Nigar Aarskog

Reagerer på kjøring i Bolterdalen

Svalbard Reiselivsråd mener skuterferdselen i Bolterdalen er for stor og at traseen ikke bør brukes av arbeidere som skal til og fra Svea.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

– Det vi kjenner til er at pendlingen skal foregå med fly. Nå legger de til rette for skuterkjøring med stikker og mobilnett, sier Ronny Gjøse, leder av Svalbard Reiselivsråd.
Etter 1. mars er det kun lovlig å kjøre skuter i Bolterdalen dersom det er nødvendig for nyttetrafikk.
«Personaltrafikk til/fra Svea ser vi ikke kan tolkes som ”nyttetrafikk”, alt så lenge de ansatte i Svea har et pendlersystem med fly og at personell ikke har startet sin arbeidstid før de har skiftet om til arbeidsklær i Svea», skriver Reiselivsrådet i et brev til Sysselmannen. Nå ønsker de å få svar på hva Sysselmannen definerer som «nyttekjøring».
– Vi ønsker ikke noen konflikt og har et utmerket forhold til både forskning og bergverk, men det å legge til rette for skutertrafikk i et skuterfritt område er ikke bra. Vi vil stille noen spørsmål ved dette, sier Gjøse.

Uklar definisjon
Sysselmannen vil ikke definere hva de mener med nyttetrafikk.
– Vi har fått brevet fra Reiselivsrådet og skal svare på det. Vi vil ikke svare dem gjennom Svalbardposten, sier naturvernrådgiver hos Sysselmannen Knut Fossum.
Han vil ikke kommentere om arbeidere som pendler mellom Svea og Longyerabyen blir regnet som nyttetrafikk.
– Hvordan skal dere da overholde regelverket?
– Vi vil gå ut med god informasjon om reglene og kan gjennomføre kontroller. Jeg viser til brevet som viser til at trafikken i traseen har utviklet seg i negativ retning, og det er forståelig at det blir satt spørsmålstegn ved trafikken, sier Fossum.
– Har det blitt verre nå i det siste?
– Ja, jeg har fått inntrykk av det. Tilbakemeldinger fra hundeeiere peker også på det.

Større fleksibilitet
Personalsjef i Store Norske, Terje Carlsen sier at de definerer pendling fram og tilbake fra Svea som nyttetrafikk, blant annet på grunn av rasfaren i Todalen.
– Men kan ikke de ansatte fly?
­– Jo, men det har noe med fleksibilitet og gjøre. Folk vil kjøre skutere og det har de alltid gjort. Da kan de komme seg hjem selv om flyene ikke får landet i Svea, sier han.
– Har dere snakket med Sysselmannen om dette?
– Vi har ikke fått noen henvendelser på det. Og det har ikke vært noe tema hos oss. Det har pågått i mange år og det er ikke mer kjøring nå enn det var tidligere, men vi har flere ansatte sier han.

Siste nytt i Nyheter

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian måtte også kansellere sin flyvning.

Vender stadig tilbake

Isbjørnbinna med de to ungene næmer seg Longyearbyen igjen. Sysselmannen bruker store ressurser på å holde bjørnene unna byen.

Jaget bjørnene østover

Isbjørnbinna og de to ungene som ble observert rett utenfor Longyearbyen søndag morgen er nå drevet østover og vekk fra byen. Søndag ettermiddag avsluttet Sysselmannen aksjonen.

Sysselmannen lokaliserte isbjørnene i ett-tiden natt til lørdag og fikk drevet dem innover i Foxdalen ved hjelp av helikopter og snøskutere.

Bjørnespor ved Passhytta

Ferske spor etter binne med unge er observert ved Passhytta i Eskerdalen. Sysselmannen ber folk som er ute i terrenget om å ta sine forholdsregler.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!