Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Produksjonsstans i Svea

Kullrenseverket i Svea har vært gjennom flere omfattende utbedringer, etter at det ble satt i drift i juni 2011. Fortsatt skaper verket problemer for Store Norske. FOTO: Birger Amundsen

Produksjonsstans i Svea

Problemer med oppredningsverket har ført til to ukers stans i kullproduksjonen i Svea Nord-gruva. Etter all sannsynlighet kom produksjonen i gang i går.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
22.03.2013 kl 10:23

Det var lørdag 8. mars at beslutningen ble tatt om å stanse oppredningsverket (ORV). Årsaken var at arbeiderne i en periode hadde vært sterkt plaget av støv under kullrensingen.

– Det var voldsomt med støv, og driften ble stanset ut fra et arbeids­miljøhensyn, sier gruvesjef Per Nilssen i Svea Nord.

Han sier videre at stansen i kullrensingen også førte til stans av kullproduksjonen. Ingen i Store Norske-ledelsen regnet imidlertid med at det skulle gå fjorten dager før driften igjen kom i gang.


Et smertens verk

Oppredningsverket i Svea, ORV som det vanligvis omtales som, har vært et smertens barn fra det ble satt i drift sommeren 2011. Allerede etter få måneders drift ble det full stans, og en omfattende ombygging utført, før verket ble satt i drift i mars i fjor.

Rundt juletider ble ORV igjen stanset, etter en stygg ulykke som førte til at en mann måtte amputere armen.

– Det har vært en del utfordringer med ORV, det er ikke til å komme forbi. Vi har vært plaget med verket i to år, og fortsatt ser vi utfordringer selv etter at det er gjort en god del utbedringer, sier Nilssen.

Problemet denne gangen er ifølge ham forårsaket av langtidslagret kull. Nyprodusert kull fra gruva inneholder en god del fuktighet, og støver av den grunn lite. Blir kullet liggende, tørker det ut og støver under den mekaniske renseprosessen hvor steinen skilles ut fra kullet.


Tap på 100.000 tonn

Under driftsstansen er det gjennomført en rekke tiltak på ORV, blant annet montering av vanndyser samt at en syklon, nærmest en gigantisk støvsuger, er plassert ved kullinntaket.

At driften i gruva ble stanset skyldes at rundt 150.000 tonn kull ligger lagret rundt oppredningsverket i påvente av rensing, og at det derfor ikke var plass til å lagre mer kull der.

Per Nilssen regner med et produksjonstap på 7.000 tonn kull i døgnet. Det betyr et samlet tap på rundt 100.000 tonn.

Ifølge Store Norske-direktør Per Andersson vil den tapte produksjonen tas igjen innen sommeren. Blant annet ved at en god del kull inneholder så lite stein at den kan kjøres rett ut til kull-lageret på Kapp Amsterdam, uten å kjøres gjennom ORV.

Da Svalbardposten var i kontakt med Andersson onsdag ved middagstider, mente han at oppredningsverket ville bli satt i gang i løpet av ettermiddagen.

Skjedde det, ville driften i Svea Nord komme i gang i løpet av torsdagen.

Nøkkelord

Se bildet større

Per Nilssen er gruvesjef i Svea Nord, og har også ansvaret for oppredningsverket. FOTO: Birger Amundsen

Faktaboks

Etter at den beste kulla i Svea Nord-gruva er tatt ut, gjenstår kull med høyt innhold av stein. Store Norske gikk derfor til innkjøp av et oppredningsverk (ORV) i 2010.

• Kostet 90 millioner kroner.
• Renser 400 tonn kull i timen.
• Satt i drift i juni 2011.
• Mann skadet 20. november 2011.
• Stanset etter ulykken for omfattende utbedring.
• I drift fra mars 2012.
• Stanset 20. desember 2012 på grunn av ulykke.
• I drift 3. januar 2013.
• Stanset 8. mars på grunn av støvplage. I drift igjen 20. mars.

Siste nytt i Nyheter

Ingen nye bjørneobservasjoner

Binna og de to ungene ble sist sett midt på dagen i Endalen. Sysselmannen ber folk være ekstra vaktsomme.

Møtte binna på nært hold

Kjørte bak bjørnene for å få dem ut av Vei 238.

Tidlig i dag morges ble det observert spor etter isbjørnbinna og de to ungene hennes ved Unis, helt inne i byen. Klokken 6.15 er de observert ved Endalen, litt utenfor tettbygd strøk.

Vellykket aksjon

Isbjørnene er nå jaget forbi Longyearbyen og ut mot Revneset ved hjelp av sysselmannens helikopter, assistert av isbjørnsforsker Jon Aars.

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian måtte også kansellere sin flyvning.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!