Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Produksjonsstans i Svea Nord

Sist fredag ble kullproduksjonen i Svea Nord stanset med umiddelbar virkning. Årsaken er mye stein og stor slitasje på utstyret.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
27.04.2012 kl 12:23

Ifølge administrerende direktør Per Andersson i Store Norske har mellomstein ført til at kullproduksjonen i Svea Nord gått svært trått de tre siste månedene.

– Vi kom til et punkt hvor det ikke var annet å gjøre enn å avslutte produksjonen. Slitasjen på utstyret ble rett og slett for stor, forklarer han.

Andersson sier at steinlaget har ført til en produksjonssvikt så langt i år på 100.000 tonn. Med en kullpris rundt 130 dollar tonnet utgjør det 75 millioner kroner. Stansen vil føre til enda større tap.

Massivt steinlag

Strossepanel D8 er det siste av ni ordinære strossepaneler i Svea Nord. En stripe av stein har stadig vokst seg tykkere etter hvert som driften i gruva nærmet seg ytterkanten av den rike kullforekomsten.

Produksjonen på D8 startet i mai i fjor, og skulle etter planen blitt avsluttet utpå sensommeren. Den én meter tykke steinstripa midt i kullaget var ingen overraskelse, men viste seg etter hvert å forårsake svært høy slitasje på utstyret.

– Slitasjen per tonn viste seg å være mye høyere enn vi ventet. Steinen lot seg heller ikke knuse under produksjonen, og ble transportert ut av fjellet som store flak. Det igjen førte også til økt slitasje på transportsystemet, sier gruvesjef Per Nilssen.

Oppredning

I siste omgang førte steinen til at det nyoverhalte oppredningsverket også ble utsatt for ekstra slitasje. Per Andersson sier at summen av alt dette, samt at steinen også var et sikkerhetsproblem, førte til at de bestemte seg for å avslutte strosse D8.

Det igjen fører til at 650.000 tonn kull iblandet stein ikke blir tatt ut. Gruvesjef Nilssen sier at det utgjør rundt 400.000 tonn salgbar kull.

Planen er at deler av dette kan tas ut senere, enten ved såkalt rom- og pilardrift, eller ved bruk av strosseutstyret som skal brukes i den nye Lunckefjell-gruva.

To strossepaneler gjenstår i Svea Nord, H3 og H5. Begge ligger nærmere gruveåpningen, i et område hvor det i den tidligste produksjonsfasen i gruva ble drevet rom- og pilardrift. De to panelene innholder rundt fire millioner tonn kull av langt bedre kvalitet enn kullet på D8.

Vedlikehold

Store Norske-direktør Per Andersson sier at stansen skal brukes til konsolidering av driften i Svea Nord.

– Vi skal bruke tiden til vedlikehold av nedslitt utstyr, samt at det nå blir tid til å rense alt av urenset kull som ligger lagret på Kapp Amsterdam, sier han.

Flere hundre tusen tonn kull er blitt lagret i påvente av at oppredningsverket skulle bli klart etter det omfattende utbedringsarbeidet.

Andersson sier at produksjonstapet ikke får konsekvenser for kullsalget fordi lageret på Kapp Amsterdam gjør at kundene vil få levert kull i henhold til inngåtte kontrakter.

Mer om saken i Svalbardposten.

Siste nytt i Nyheter

Skred nederst i Longyearbreen

Sysselmannen fikk melding om skred nederst i Longyearbreen kl. 13.53. Leteaksjon pågår. Ingen er meldt savnet.

Skredøvelse søndag

Tidlig søndag ettermiddag skal den årlige skredøvelsen gå av stabelen i nærområdet til Longyearbyen.

En merkedag for frøhvelvet

Frøporsjonene som ble hentet ut fra frøhvelvet i 2015, etter at genbanken i Aleppo i Syria ble ødelagt, kommer tilbake for ny sikkerhetsoppbevaring.

 
Nordpol-flyene vil tilbake

Til tross for fjorårets trussel om flynekt, ønsker russerne å fly til Barneo via Longyearbyen også i vår. Nå er de i dialog med luftfartsmyndighetene.

Krigshelten skal ikke glemmes

Kaptein Trond Vigtel ofret sitt liv for Svalbards frihet, og lokalbefolkningen ønsket at hans grav ble i Longyearbyen.

Jubilerer med solid trøkk

Longyearbyen sykehus er 100 år.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!