Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Pris som verdens beste

Terje Aunevik er aksjonær i selskapet Svalbardi, som har vunnet flere priser etter en måneds drift. Breis smeltes og vannet tappes på flasker som selges meget dyrt. FOTO: Christopher Engås

Pris som verdens beste

Svalbardi, det rådyre brevannet fra smeltet breis, er kåret til verdens beste vann. Nå flytter grunnleggeren av firmaet til Svalbard.

Tekst:

Publisert:

– Det går kjempefint, sier Terje Aunevik om prosjektet mange dømte nord og ned da planene ble kjent i fjor høst.

Sammen med amerikaneren Jamal Qureshi skulle han smelte vann fra breene på Svalbard, tappe det på flasker, og selge det for flere hundre kroner som suvenirer først og fremst, men også til spesielle markeder bestående av rike kunder.

– Bra reaksjon

– Så langt har salget av flaskevannet lokalt gått greit, og det jobbes med større kontrakter. Blant annet står en større kontrakt for døra hvor det er snakk om å eksportere en 40 fots konteiner bestående av det eksklusive vannet til Asia, sier Aunevik.

– Vi har våre utfordringer, med tollreguleringer og slikt, men markedet har reagert ekstremt bra. Nå vet jeg at det ikke hjelper med god respons i markedet uten et stort salg. Men vi har sendt vareprøver til store deler av verden, og det jobbes med kontrakter på betydelige leveranser, legger han til.

«Verdens beste»

Siden produktet kom ut på markedet for drøyt en måned siden har det blitt lagt merke til langt utover Svalbards og Norges grenser. Sammenslutningen Drinkpreneur har for eksempel kåret Svalbardi til verdens beste drikkevann i klassen for vann med lavt mineralinnhold. Kåringen skjedde i Guangzhou i Kina, og med i konkurransen var 70 vannprodukter fra 25 land.

I begrunnelsen skriver juryen: «Svalbardi er nesten helt mineralfritt, med samme pH-verdi som frisk snø. Med en eksepsjonelt myk følelse i ganen, har Svalbardi en unik smak som er perfekt å drikke med finere matretter og viner».

Designpriser

I tillegg har Svalbardi, som skrives Svalbarði med islandsk d, vunnet flere priser for design. I den verdensomspennende sammen­slutningen «Fine Waters», har produktet vunnet sølv i konkurransen for beste utforming av et produkt. Denne kåringen foregikk også i Kina. I Italia har Svalbardi fått en A’design-pris i samme kategori.

Terje Aunevik sier det er vanskelig å anslå betydningen av kåringene, men det bekrefter at han og gründer Jamal Qureshi har gjort noe riktig.

Med tre internasjonale priser siden produktet ble lansert 16. juni er det vanskelig å si seg uenig i det.

Flytter hit

Grunnleggeren og majoritetseieren i selskapet, Jamal Qureshi, kan fortelle at Svalbardi har vunnet en pris til, men den er ikke gjort offentlig enda. Om de kjente prisene har Quereshi følgende å si:

– Vi har jobbet mye med Svalbardi sin «super premium-posisjon», så prisene er en kjempestor bekreftelse på det gode arbeidet som er lagt ned av så mange flotte mennesker. Det blir lagt merke til i markedet, sier han.

Qureshi har besluttet å flytte til Longyearbyen med sin kone og tre tenåringsbarn.

– Å drive forretninger fra Svalbard mens vi bor i USA er vanskelig. Vi har derfor besluttet å flytte til Longyearbyen. I vår viste jeg familien rundt i byen, så på skolen og generelt i omgivelsene, så nå er alle innstilt på å flytte, sier han.

Alle i familien snakker godt norsk, da de har bodd i Stavanger i fem år tidligere.

– Gjennomført galskap

Gullgruva i Longyearbyen er en av butikkene som selger Svalbardi. Daglig leder Merete Alstad-Jensen liker produktet, og synes det er flott at produktet har høstet priser.

– Det var mange lokale som lo av dette til å begynne med. Samtidig ser jeg at vi selger mest til fastboende. Å selge vann for 400 kroner flaska er jo galskap, men det er så gjennomført galskap at det er genialt, sier hun.

– Hvor mange flasker champagne og rødvin har man ikke kjøpt som gave til venner og bekjente. Hvorfor ikke kjøpe ei flaske med svært eksotisk vann? Hvis man drikker det, smaker det helt fortreffelig, og etterpå har man ei nydelig flaske som forteller ei historie, og som man kan ha på bordet. Det er svært hyggelig å høre at initiativtakerne vinner priser for produktet, legger Alstad-Jensen til.

Se bildet større

Jamal Qureshi og medhjelperne selger vannet i vakre flasker som utgjør fine suvenirer eller karafler til bruk etterpå. FOTO: Ole Magnus Rapp

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!