Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Postflyet skled av rullebanen

Fraktbilene som skulle hente post og varer fra postflyet står på utsiden av rullebanen og venter. FOTO: Karine Nigar Aarskog

Postflyet skled av rullebanen

Postflyet fikk problemer under landing på grunn av mye vind og glatt rullebane. SAS-flyet er nok en gang innstilt.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
25.01.2010 kl 14:58

– Postflyet fikk problemer under oppbremsinga på den siste tredjedelen av rullebanen. Slik det ser ut nå er årsaken en kombinasjon av vind og glatt underlag, sier assisterende lufthavnsjef ved Svalbard lufthavn Morten Ulsnes.

Han forteller at flyet står på tvers på siden av banen.

– Det har ikke kjørt utenfor enden av rullebanen, sier han.

Ifølge Ulsnes ble ingen av pilotene skadet under hendelsen. Flyet ser ut til å være intakt, men er foreløpig ikke kontrollert av teknikere.

– Det blir sikkert en granskning av det som skjedde, jeg vil ikke ha noen formening nå, sier Ulsnes.

Innhenter informasjon

Sysselmannen har sendt to etterforskere til flyet for å opprette undersøkelsessak.

– Vi skal innhente infomasjon om hva som har foregått og så får vi ta det derfra, sier sysselmannsoverbetjent Erik Nygaard.

Han forteller at Sysselmannen rutinemessig også har vært i kontakt med Statens havarikommisjon for transport.

SAS-flyet innstilt

SAS-flyet var innstilt allerede før postflyet kom.

– Det fordi flyet var tungt og vi hadde en del sidevind. Målt opp mot baneforholdene var vurderingen at flyet ikke burde komme, sier Ulsnes.

Han forteller at friksjonsmålingene på rullebanen viste at deler av banen var glatt.

Årsaken til at postflyet likevel besluttet å lande er at fartøysjefen vurderte vær-, bane- og vektdata slik at det var forsvarlig.

– Det er alltid fartøysjefens avgjørelse, sier Ulsnes.

En natt i Tromsø

130 personer skulle ha kommet til Longyearbyen med SAS-flyet i dag.

– De er overført til morgendagens fly, og vi jobber med løsninger for ekstrafly i kveld eller i morgen, sier Yngve Ryel som er vaktsjef i SAS Ground Services i Tromsø.

Det er nemlig bare plass til 60 av dagens passasjerer på morgendagens fly.

Ikke til Svea

Dagens fly til Svea er også innstilt. 

– Vi venter på ny vurdering fra meteorologen i dag klokken 14, men mest sansynlig blir det ikke fly i dag, sier Anne Grethe Witsø som jobber i bookinga i Svea. 

Hun forteller at 60 mann skulle over med flyet i dag.

Trøblete uke

I over en uke har været skapt problemer for flytrafikken til og fra Longyearbyen. Forrige fredag ble flyplassen stengt på grunn av glatt rullebane. Også forrige mandag var friksjonen på flyplassen for dårlig til at flyene kunne lande. Torsdag var det tåke i Tromsø, noe som gjorde at SAS-flyet til og fra Longyearbyen måtte gå via Bardufoss i stedet. Fredag ble flyet på ny innstillt på grunn av glatt rullebane.

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!