Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Posten liker ikke numrene

Med unntak av Hilmar Rekstens vei, har samtlige gater i Longyearbyen nummer, og ikke navn. Det skulle Posten gjerne ha endret på. FOTO: Anders Fjellestad

Posten liker ikke numrene

Ut med Vei 232 og Vei 400, inn med gatenavn som Sassengata og Isbjørnveien? I alle fall om Posten fikk bestemme.

Longyearbyens særegne gatenavn-system er et smertens barn for Posten Norge. I et brev til Longyearbyen lokalstyre (LL), ber seniorrådgiver Frode Wold i Posten LL vurdere «ordentlige» veinavn i byen.

I dag har så godt som alle veier i Longyearbyen nummer i stedet for navn. Det er uheldig, mener seniorrådgiveren.

«Veinavn som slutter med et tall er en dårlig løsning, fordi veinavn og husnummer lett kan sammenblandes», skriver Wold.

Han har ansvar for adresser og postnumre i Posten, og tok for en måneds tid siden kontakt med LL etter å tatt en gjennomgang av postadresser rundt om i landet.


– Lokal identitet

Bøye Bøland, oppmålings­ingeniør i LLs plan- og utviklings­avdeling, sier de ikke kommer til å fremme noen gatenavn-sak overfor politikerne.

– Veinavnene har sin opprinnelse fra det gamle gruvesamfunnet og har en historisk verdi og identitet i lokalsamfunnet. Vi ser ingen grunn til å gå over til navn, så lenge det ikke blir lovpålagt, sier Bøland.

Han påpeker at nummereringen har sin logikk. Hovedveiene i byen har nummer 100, 200 og så videre. Alle gater øst for sentrum har navn i 200-serien. I Sjøområdet brukes 400- og 600-serien, 500-serien brukes mellom sentrum og Longyear­elva, mens 300-serien brukes vest for elva.

– Det er egentlig lett å finne fram, og det har sin systematikk, sier Bøland.

Likevel er det enkelte brudd i logikken. Vei 232 har flere forgreininger, og husnumrene i gata hopper plutselig fra 50 til 500. I tillegg har et par stikkveier i Sjøområdet firesifrede gatenavn.

Hva synes du? Bør det bli nye gatenavn i Longyearbyen? Si din mening i kommentarfeltet nedenfor.


Enklere uten tall

Ved Longyearbyen postkontor ser de argumentene fra kollega Frode Wold.

– Vi hadde nok helst sett at det var navn på veiene i Longyearbyen. For vår del hadde det vært enklere enn bare tall, sier Oddny Slatlem, daglig leder ved postkontoret.

De postansatte har likevel få problemer med å finne fram, og posten kommer som regel fram der den skal.

– Det er ikke så ofte vi leverer feil, og vi bruker kart. Men det er mye feiladressering på pakker og brev som vi bruker tid på å rette opp, sier hun og legger til:

– Vi klarer oss fint, vi. Dessuten er det nok heller ikke så lett å endre veinavnene.


Greit som det er

Brannsjef Jan Olav Sæter ser ingen grunn til å endre på byens gatenavn. Han poengterer at veinavnene ble revidert for noen år siden.

– Nå er det en viss logikk i nummersystemet. Jeg synes det er greit som vi har det med gatenummer og så husnummer. Det gjør det også enkelt for sommervikarer som kommer inn og skal ivareta beredskap og vaktordning, sier Sæter.

– Har det skjedd at dere har kjørt feil på grunn av gatenavn?

– Jeg kan ikke huske at det har vært noe problem, men vi har jo en del lokale navn som kan være vanskelig å kjenne til. For noen år siden fikk vi et oppkall som ba om en bil til hybelbygget «bedehuset» i Vei 238. Sommervikaren misforsto og kjørte opp til kirka i stedet, ler Sæter.

Heller ikke Martin Johansen, daglig leder i Longyearbyen Taxi, ser noen grunn til å endre på dagens gatenavn-praksis.

– Jeg synes det fungerer helt fint som det er i dag. Slik har det tross alt alltid vært, og drosjesjåførene finner fram, sier Johansen.

Posten Norge vil heller ikke presse på i gatenavnsaken.

«Vi kommer ikke til å ta opp dette på nytt, skriver Wold i en epost til Svalbardposten.

Se bildet større

Hilmar Reksten var rederen som fikk liv i gruvedriften etter krigen. FOTO: Anders Fjellestad

Faktaboks

Gatene i Longyearbyen

Det er fem mil med gater og veier i og rundt Longyearbyen. Samtlige har nummer­navn, som Vei 222 og Vei 600.

Hilmar Rekstens vei (egentlig Vei 200) er den eneste veien som ikke er skiltet med nummer i Longyearbyen. Veien hedrer skipsrederen Hilmar Reksten (1873-1963) som fikk gjenreist kulldriften på Svalbard etter krigen.

Noen veier har kallenavn som ­Burmaveien (Vei 305), Melkeveien (Vei 503) og Drammensveien mellom Haugen og Nybyen (Vei 100).

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Gleder seg til toppjobben

Hege Walør Fagertun (50) blir ny administrasjonssjef i Longyearbyen.

Nå er det Oktoberfest

Trosset det kalde været og åpnet oktoberfesten med parade og lederhosen.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!