Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Politisk skepsis til båt-lån

Longyearbyen havn kan få økt aktivitet og flere oppdrag i årene framover. Her under et cruisebåtanløp i sommer. FOTO: HELLE GANNESTAD

Politisk skepsis til båt-lån

En ny havnebåt til inntil 20 millioner kroner kan frakte Kystverkets loser og øke beredskapen. Havna er klar, men politikerne er lunkne.

Etter at losplikten ble innført i sommer, har Longyearbyen havn som en prøveordning fraktet losene ut til skipene. Kystverket er så fornøyd med ordningen at de nå ønsker å gjøre den permanent. På grunn av strenge krav til losfartøy, må havna da bygge en ny båt. Det vil trolig koste 15 millioner kroner, kanskje så mye som 20 millioner kroner. Det er en stor investering for et økonomisk presset Longyearbyen lokalstyre (LL).


Skepsis

– Vi tar her på oss oppgaver som private kan utføre, og vi tar en høy risiko. Vi i Høyre er lunkne til prosjektet, sa Geir Hekne da Administrasjonsutvalget behandlet saken sist uke.

Kristin Furu Grøtting i Tverrpolitisk fellesliste, ville heller ikke uten videre gi sin velsignelse til et båtlån.

– Longyearbyen lokalstyre risikerer å bli sittende med forpliktelsen, siden det er LL som må ta opp lånet, sa Grøtting.

Politikerne var heller ikke særlig overbeviste over muligheten til å kunne tjene penger på et nytt hurtiggående fartøy. Et enstemmig utvalg valgte derfor å utsette saken til avtaleutkastet mellom Kystverket og Bydrift er klart i desember. Ut fra avtalen, vil politikerne da avgjøre om Longyearbyen lokalstyre skal ta opp et lån på opptil 20 millioner kroner til en ny båt.

Per i dag har Longyearbyen havn to båter, «Longyear» og «Fjell». Sistnevnte ligger i dag ute for salg.


Gagner lokalsamfunnet

Havnesjef Kjetil Bråten forstår ikke politikernes skepsis, og mener Longyearbyen havn vil bli mer og mer sentral med økt aktivitet i Arktis.

– Havna utvikler seg i rekordfart, og vi har behov for å styrke oss selv. Da kan vi bli mer robuste til å levere lostjenester for Kystverket. Det styrker samtidig beredskapen til sjøs, også for lokalsamfunnet. Båten kan også brukes til å bistå lokale fritidsbåtbrukere, sier Bråten.

– Så den vil ikke bare være forbeholdt Kystverket og losene?

– Tanken er at den nye båten skal kunne brukes til generelt beredskapsarbeid, oljevernarbeid og tjenestegjøre for lokalsamfunnet. Det blir mer aktivitet i områdene rundt oss, og det skjer stadig uhell. Med et nytt fartøy, kan vi være raskt på pletten, sier Bråten.


Tror på inntjening

Normal byggetid for et slikt fartøy er rundt ett år. Det betyr at en eventuell ny båt, først vil være operativ fra sommeren 2014. Dermed må «Fjell» brukes til å transportere losene også neste sommer.

– Hvorfor kan ikke «Fjell» fortsette i denne oppgaven?

– «Fjell» er en nødløsning. Den er ikke egnet til å gå i høy sjø, og er en belastning for dem som fører fartøyet. Enkelte ganger må vi frakte losene langt, som til Bellsund og ytre deler av Isfjorden. Det krever bedre arbeidsmiljø enn det «Fjell» kan gi, sier Bråten.

– Politikerne er skeptiske til om investeringen vil lønne seg. Er det økonomisk sikkert å inngå en slik avtale med Kystverket?

– Vi tegner en avtale med staten om at de skal betale for det som det vil koste å drifte en slik båt. Det er ikke noe som er mer sikkert enn det. Dersom vi ser på aktiviteten til havna de ti siste årene, har vi også vist en evne til å tjene penger, sier havnesjefen.

Se bildet større

I dag brukes «Fjell» til å frakte losene. Båten skal nå selges. FOTO: LINE NAGELL YLVISÅKER

Siste nytt i Nyheter

Medpolitikere reagerer på soloutspill

Høyre, Venstre og MDG reagerer på at lokalstyreleder Arild Olsen ikke snakket på vegne av lokalstyret under torsdagens høring om Svalbardmeldingen.

Misfornøyd med veiene

Svalbard Maxi Taxi prøver så langt det lar seg gjøre å unngå turer ut til Bjørndalen. Daglig leder Rune Moen er alt annet enn fornøyd med veiene i Longyearbyen.

Utforkjøring ved Nybyen

En bil endte fredag morgen i grøfta mellom skolen og Nybyen.

Vil styrke barnevern

Leder i familie- og kulturkomiteen, Svein Harberg, mener barnevernet bør styrkes slik at det blir et kompetansemiljø.

Færre småbarn

Fra 157 til 98 småbarn på tre år.

Barnebok om viktig tema

Forsker Geir Wing Gabrielsen ved Norsk polarinstitutt har sammen med forfatter Kirsti Blom lansert en barnebok som tar for seg problematikken rundt plastsøppel i havet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!