Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

«Polarsyssel» klar til dyst

Kaptein Kjetil Enoksen og gudmor Inger Aarvaag Stokke vinket farvel og gikk om bord i «Polarsyssel» etter dåpen. Søndag var båten ute på redningsøvelse med helikoptre fra Lufttransport. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

«Polarsyssel» klar til dyst

Først besto «Polarsyssel» ilddåpen med storm fra fastlandet til Longyearbyen. Så ble hun døpt i sjampanje og feiret som en styrking av beredskapen.

– Må hell og lykke følge deg i alle farvann, var gudmor Inger Aarvaag Stokkes ord til «Polarsyssel» før båten ble døpt i sjampanje lørdag. Båten er foreløpig siste ledd i en styrking av beredskapen på Svalbard.

Lang vei
Som jurist hos Sysselmannen jobbet Stokke i flere år for å få et nytt sysselmannsfartøy på plass.

– Tidlig i 2011 begynte arbeidet. Først opp mot departementet for å få en økonomisk ramme og politisk aksept. Så beskrev Sysselmannen hva slags egenskaper båten skulle ha, og for to år siden begynte vi å innhente tilbud, sier hun.

I desember i fjor sluttet Stokke hos Sysselmannen og tok sysselmannsbåten med seg til ny jobb i Polaravdelingen i Justis- og beredskapsdepartementet.

– Hvordan var det å komme tilbake til Longyearbyen og en ferdig båt?

– Det var en veldig spesiell og hyggelig opplevelse. Nesten litt uvirkelig fordi veien har vært lang, og det er mange utfordringer underveis som man bruker tid og krefter på. Å komme på kaia og se båten pyntet og alle menneskene og mannskoret, det var flott.

Tok i
I bunad fra Nordmøre var det Sokke som hadde lørdagens viktigste jobb. I forkant av dåpen var det mye snakk om taktikk.

– Mange ville gi gode råd, og jeg fikk høre historier om at noen hadde prøvd å knuse flaska 12 og 13 ganger før de hadde fått det til. Da tenkte jeg at jeg måtte ta i litt, og det gjorde jeg. Der og da tenkte jeg at det kanskje var for hardt, forteller gudmora.

Flaska knuste på første forsøk og Stokke gikk om bord i «Polarsyssel» sammen med kapteinen til stor applaus og jubel fra de frammøtte.

Første siden Balstad
Odd Olsen Ingerø sa i sin tale at han er den første sysselmannen siden Balstad på 1950-tallet som kan ønske et helt nytt skip velkommen. Det han har sett så langt synes han ser svært lovende ut.

– Jeg skal for alvor ta «Polarsyssel» i bruk denne uken. Vi skal skifte fuel på alle depotene våre, og vi får se hvordan det virker i vær og føreforhold. Vi får også sett skipet i samspill med helikopter med underhengende last, sier han.

Han tror arbeidet vil gå raskere og enklere enn med «Nordsyssel».

– Men gikk svært bra med den også, sier sysselmannen.

Sysselmannen har stilt en rekke krav til «Polarsyssel».

– Det som er viktig for oss, er at vi bruker båten til mange ulike gjøremål. Det som er det spesielle er det nye helikopterdekket. Det er en stor forbedring. I tillegg skal det være enkelt for mennesker som ikke er sjøfolk å operere fra den, vi kan drive med brannslukking i begrenset omfang, og kan ta imot et større antall mennesker, sier Ingerø.

Han legger til at båten skal forurense så lite som mulig ut fra størrelsen, noe ny teknologi sørger for.

Helikopter viktigst
«Polarsyssel» er siste brikke i styrkingen av beredskapen på Svalbard dette året.

– Det største løftet i beredskapen er selvfølgelig at vi har fått to likeverdige helikopter. De har samme utstyr blant annet til avising, og helikopter nummer to skal kunne være tidligere i luften enn før. Så er det mer effektivt og raskere å lande på «Polarsyssel» enn på et mindre dekk hvor man var mer værutsatt. Vi har også brannkanoner om bord, det hadde vi ikke før. Forhåpentligvis har vi fått et nytt og driftssikkert fartøy, men jeg kan aldri huske at jeg noen gang fikk beskjed om at «Nordsyssel» ikke kunne gå, så det var en driftssikker båt sier Ingerø.

– Er dere i mål med beredskapen nå?

– Det er tusenkronersspørsmål. Jeg mener vi har tatt et betydelig skritt fremover. Jeg tør ikke si vi er i mål, men vi har ikke umiddelbare planer om utvidelser. Man skal aldri slå seg til ro med at nå har vi god nok beredskap, men jeg er svært fornøyd med utviklingen de siste årene, sier Ingerø.

Ikke sertifisert
Da «Polarsyssel» kom til Longyearbyen, var ikke mannskapet sertifisert for å ta ned helikopter.

– Man må ha mulighet til å trene helikopter og båtmannskaper samtidig. Det var ikke fysisk mulig før skipet kom, sier Ingerø.

Han forteller at skipet nå kan ta ned helikopter og tanke drivstoff i lufta, og at det fortløpende blir laget prosedyrer og godkjenninger av ulike operasjoner.

– Helikopteret gjør ikke operasjoner som kapteinen på helikopteret ikke mener er forsvarlig ut fra prosedyrene de har, sier Ingerø.

Offshore-fartøy
Det er Remøy Management som har kontrakt med Sysselmannen om drift av «Polarsyssel». Sysselmannen skal ha båten 180 dager i året. Resten av tiden skal «Polarsyssel» brukes offshore.

– Vi måtte kombinere det med hva som var mest forenlig med Sysselmannens behov, sier operasjonssjef Sigurd Remøy i Remøy Management.

Han forteller at båten har et nytt design fra verftet Havyard.

– Det skal være praktisk og godt i sjøen. Det viste seg på veien nordover at det fungerte svært godt, sier Remøy.

Skroget ble bygd i Tyrkia mens resten av båtbyggingen ble gjort ved Havyards verft i Leirvik.

Nøkkelord

Se bildet større

Steingrimur Erlingsson i eierselskapet Fafnir overrakte sysselmann Odd Olsen Ingerø en nøkkel til den nye båten. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Se bildet større

Inger Aarvaag Stokke nølte ikke da hun sendte sjampanjeflaska mot «Polarsyssels» skrog. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Se bildet større

Både storfint besøk fra fastlandet og små og store fra Longyearbyen møtte opp til dåpen. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

«Polarsyssel»

Skal gå i farvannene rundt Svalbard og gjennomføre både rednings­oppdrag, miljøovervåking og oljevernberedskap.

Skal være i Sysselmannens tjeneste i seks måneder per sesong (mai – november).

Eier er selskapet Fafnir, etablert av islendingen Steingrimur Erlingsson.Remøy Management AS har kontrakt med Sysselmannen om drift. Kontrakten løper i første omgang fram til 2020. Sysselmannen har deretter opsjon for forlengelse i to pluss to år fram til 2024.

Er bygget ved det norske verftet Havyard AS.

Har Clean Design –det nyeste innen miljøteknologi.

Utstyr som kan brukes til å slokke branner i en avstand av 120 meter.

Kapasitet til å ta et stort antall nødlidende om bord.

Velutstyrt sykestue.

Infrarødt og optisk søkekamera for søk av personer og oljeutslipp, samt avansert oljevernutstyr.

Mulighet for landstrøm for å begrense utslipp og støy når fartøyet er ved kai i Longyearbyen.

Lugarplass til 21 passasjerer, kapasitet til 35 dagpassasjerer

Kilde: Sysselmannen

Siste nytt i Nyheter

Medpolitikere reagerer på soloutspill

Høyre, Venstre og MDG reagerer på at lokalstyreleder Arild Olsen ikke snakket på vegne av lokalstyret under torsdagens høring om Svalbardmeldingen.

Misfornøyd med veiene

Svalbard Maxi Taxi prøver så langt det lar seg gjøre å unngå turer ut til Bjørndalen. Daglig leder Rune Moen er alt annet enn fornøyd med veiene i Longyearbyen.

Utforkjøring ved Nybyen

En bil endte fredag morgen i grøfta mellom skolen og Nybyen.

Vil styrke barnevern

Leder i familie- og kulturkomiteen, Svein Harberg, mener barnevernet bør styrkes slik at det blir et kompetansemiljø.

Færre småbarn

Fra 157 til 98 småbarn på tre år.

Barnebok om viktig tema

Forsker Geir Wing Gabrielsen ved Norsk polarinstitutt har sammen med forfatter Kirsti Blom lansert en barnebok som tar for seg problematikken rundt plastsøppel i havet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!