Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Polarflyger Ingrid Pedersen er død

Ny-Ålesund: Ingrid Pedersen med sønnen Gunnar i Ny-Ålesund i 1979. FOTO: Birger Amundsen

Polarflyger Ingrid Pedersen er død

Ingrid Pedersen var den første kvinnelige pilot over Nordpolen i et enmotors fly. I årevis drev hun som «bushflyger» på Svalbard med et lite Cessna-fly.

Tekst:

Publisert:

Ingrid Pedersen døde 11. september i fjor, 79 år gammel, uten at det er blitt kjent for Svalbardposten. Det skyldes nok at hun flyttet med familien til Anchorage i Alaska i 1979. Mannen, Einar Sverre Pedersen, døde i januar 2008, 89 år gammel.

Det var den tidligere svalbardmannen Arnold Gunnar Tørum som kom over nyheten om at Ingrid Pedersen døde i fjor høst. Han skriver i en epost at han ved en tilfeldighet kom over saken i Anchorage Daily News.


«Tango Alfa»

I boken «Parfyme og motorolje», som ble utgitt i 1996, skriver Ingrid Pedersen om sine opplevelser som flyger på Svalbard.

Hun åpner slik: «Det er tidlig morgen når jeg starter fra Longyear. Natten har ført med seg nok snø til å dekke alle spor fra dagen før og gi plass til nye, ferske. Himmelen er blåhvit og skyfri over de flate fjelltoppene som omkranser Adventdalen. Fjellsidene lyser blendende hvite, og det gnistrer av iskrystaller på nysnøen foran meg og flyet. Men lyset plager meg ikke, og solbrillene i brystlommen på flydrakten får ligge urørt.»

Ingrid er på vei til Ny-Ålesund i sin Cessna 185, vanligvis bare kalt «Tango Alfa». Kjennetegnet på det rødhvite flyet var LN-RTA. Det var særlig i Ny-Ålesund hun følte seg hjemme, og hvor hun i midten av 1970-årene mer eller mindre bodde fast.


Polarflyger

Ingrid Liljegren, som hun het, ble født i Stockholm i 1933, og giftet seg med Einar Sverre Pedersen. Han var flypioner og sjefnavigatør i SAS. Sammen med broren etablerte han i 1958 Norsk Polar Navigasjon, og planla blant annet å bygge hovedflyplass for Svalbard på Kvadehuksletta utenfor Ny-Ålesund.

I 1963 gjennomførte ekteparet den første transarktiske flygingen fra Alaska via Nordpolen og Svalbard til Norge. Turen ble gjennomført med en enmotors Cessna 205.

Etter mange år som «bushflyger» med Cessna-fly, fløy hun mot slutten av 1970-årene en tomotors Dornier mellom Longyearbyen og Svea for Store Norske.

Hun arbeidet i flere år som daglig leder av flymuseet Alaska Aviation Heritage Museum i Anchorage.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Leteaksjonen er avsluttet

Sysselmannen fikk melding om skred nederst i Longyearbreen kl. 13.53. Etter noen timers søk i skredet er leteaksjonen nå avsluttet.

Skredøvelse søndag

Tidlig søndag ettermiddag skal den årlige skredøvelsen gå av stabelen i nærområdet til Longyearbyen.

En merkedag for frøhvelvet

Frøporsjonene som ble hentet ut fra frøhvelvet i 2015, etter at genbanken i Aleppo i Syria ble ødelagt, kommer tilbake for ny sikkerhetsoppbevaring.

 
Nordpol-flyene vil tilbake

Til tross for fjorårets trussel om flynekt, ønsker russerne å fly til Barneo via Longyearbyen også i vår. Nå er de i dialog med luftfartsmyndighetene.

Krigshelten skal ikke glemmes

Kaptein Trond Vigtel ofret sitt liv for Svalbards frihet, og lokalbefolkningen ønsket at hans grav ble i Longyearbyen.

Jubilerer med solid trøkk

Longyearbyen sykehus er 100 år.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!