Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Pløyer mark i mannsyrke

Mari Mowe Martinsen har kommet seg gjennom nåløyet og sikret seg jobb som redningsmann på helikopter. Dette er en mannsdominert jobb. – For meg er det viktig å vise at jentene kan gjøre karriere, sier hun. FOTO: Eirik Palm

Pløyer mark i mannsyrke

Havner du i knipa og må reddes, kan det godt hende redningsmannen heter Mari Mowe Martinsen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
08.05.2014 kl 14:49

– Det heter redningsmann, ja, bekrefter 34-åringen som klarte å komme gjennom nåløyet i juni i fjor. Nå inngår hun i helikopterstaben til Lufttransport på Svalbard, som én av sju redningsmenn.

En del av jobben
Inne i den nye hangaren står LN-OLR og blir gjort klar for oppdrag på Svalbard. Den nye maskinen, en Super Puma AS 332-L1, ankom Longyearbyen noen dager tidligere, og er inne for konfigurasjon. Teknikerne er opptatt med å montere inn paneler for medisinsk utstyr og feste for båre.

På kontoret er Mari Mowe Martinsen opptatt med papirabeid. I dag er det bakkedag, med mindre det blir utrykning. I så fall skal den første maskinen være i lufta i løpet av en time. Er det mer alvorlig, skal maskin nummer to være på vei til stedet innen to timer. Slik er den nye beredskapen på Svalbard. Sysselmann Odd Olsen Ingerø var også klar på at beredskapen endelig var så god som han ønsket den, da hangaren ble offisielt åpnet i slutten av april.

I mellomtiden kontrolleres og merkes utstyr, det gjøres bestillinger og det skives rapporter. Utstyret sjekkes jevnlig og står til en hver tid klart til utrykning. På ei tralle ved veggen inne i hangaren står personlig utstyr som hjelm, sko, drakt og sekker med utstyr for redning til havs og til lands.

– Det er jo en del av jobben, selv om det er den praktiske delen som er den morsomste.

Tårene trillet
Østlendingen har mange års erfaring fra prehospital tjeneste, og kommer fra jobb i ambulansetjenesten i Oslo og Akerhus. Å være redningsmann i helikoptertjeneste har vært en langvarig drøm, og med en far som var med fra starten som første redningsmann i Norsk Luftambulanse, har hun blitt fostret opp med lukten av drivstoff og lyden av rotorer. Faren har vært på flere baser, og 34-åringen har tilbrakt store deler av oppveksten på Dombås-basen. Helt siden hun var liten har dette yrket stått høyest på ønskelista.

– Jeg har søkt flere ganger. Jeg har vært gjennom flere søknadsrunder tidligere, første gang i 2006.

Da Lufttransport skulle overta på Svalbard søkte hun igjen. Denne gangen var det omkring 90 søkere. 12 ble trukket ut til videre testing, to av dem kvinner. Mari Mowe Martinsen fikk beskjed om at hun hadde fått jobben på vei opp heisen under Ekstremsportveko på Voss. Hun skulle opp og hoppe ut i tandem paragliding. Den turen husker hun godt.

– Jeg bare lo og hylte av glede, og tårene trillet, forteller hun.

Én av få
I tillegg tilhører hun en svært eksklusiv gruppe. Hun er utvilsomt den nordligste kvinnelige redningsmannen på helikopter – det meste er nordligst på Svalbard – men det er også bare en liten håndfull kvinnelige redningsmenn i Norge. Forsvaret har hatt to kvinnelige redningsmenn tidligere, og har for øyeblikket én, mens Norsk luftambulanse har hatt én kvinnelig redningsmann.

– Er ikke det rart at det er så få?

– Ja, det er jo det. Jeg har vel tenkt over det, men jeg vet ikke hvorfor det er slik. Det går kanskje på at de ikke tror at de klarer de fysiske kravene. Det blir bare spekulasjoner, men nå er det flere i min omgangskrets som ser på mulighetene. For meg er det viktig å vise at jentene kan gjøre karriere.

– Men det heter altså fortsatt redningsmann?

– Ja, men det ser jeg mer på som yrkestittelen min, sier Norges første kvinnelige redningsmann i sivil redningstjeneste.

Tilfredsstillende
21. mars satte hun sine ben på Svalbard første gang. Opplæringen startet allerede på fastlandet og har pågått før og etter jul, og nå jobber hun sammen med sju redningsmenn i en turnus som innebærer to uker vakt og fire uker fri.

Lufttransport fikk ilddåpen rundt påske, med flere redningsoppdrag. I to tilfeller hadde mennesker falt ned i bresprekker, mens et større turfølge måtte evakueres i en tredje hendelse, da de ble overrasket av uvær. Alt skjedde mens Mari Mowe Martinsen hadde frivakt, og så langt har det blitt ett oppdrag: Et ambulanseoppdrag til Svea samme dagen som den nye hangaren på flyplassen ble off-isielt åpnet.

– Hva er forskjellen med å jobbe prehospitalt i ambulansetjenesten og dette?

– Pasientene i seg selv er like, men det er et annet transportmiddel, andre situasjoner og andre prosedyrer. Vi har hatt opplæring med interne medisinske prosedyrer og redningstekniske prosedyrer.

– Hva er det som lokker?

– Man er kanskje skrudd sammen litt annerledes enn andre, men det har litt med det ukjente, man må utfordre seg selv og være forberedt på den konkrete situasjonen. Så er det en tilfredsstillende følelse å ha bidratt til å redde noen. Og så har man jo interesse for helikoptre, da, sier hun med henvisning til oppveksten.

– Jeg fikk det nok inn med barneskjeen, ja.

Nøkkelord

Se bildet større

Den nye maskinen LN-OLR er straks klar for oppdrag. FOTO: Eirik Palm

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Gleder seg til toppjobben

Hege Walør Fagertun (50) blir ny administrasjonssjef i Longyearbyen.

Nå er det Oktoberfest

Trosset det kalde været og åpnet oktoberfesten med parade og lederhosen.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!