Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Paraglider forstyrret flytrafikken

Et rutefly måtte søndag ettermiddag omdirigeres før landing på grunn av en paraglider-flyver.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

Personen som var ute og fløy med paraglider hadde ikke meldt fra til tårnet på flyplassen, men ble observert i Adventdalen ved en tilfeldighet rett før SAS-Braathens-flyet skulle lande. Da ble det slått alarm, og tårnet måtte omdirigere flyet.
– Vi måtte disponere flytrafikken slik at den ikke kom i konflikt med paraglideren. Det var ingen dramatikk, men det var bra at vi oppdaget ham før flyet kom inn i Adventdalen, sier fungerende operativ leder av tårnet, Arne Andersen.
– Hva kunne skjedd dersom dere ikke hadde oppdaget ham da?
– Det er ganske usannsynlig at de ville ha møttes, men siden vi visste om ham, omdirigerte vi flytrafikken for sikkerhets skyld.

Alle må melde fra
Andersen sier at alle som oppholder seg i lufta i nærheten av flyplassen har plikt til å melde fra og få tillatelse til flygingen.
– De som driver med luftsport pleier som regel å melde fra, så vanligvis er det ikke noe problem å koordinere den trafikken som er. Men personen som fløy søndag hadde ikke hatt kontakt med tårnet i det hele tatt. Vi kommer ikke til å rapportere denne hendelsen, men vi har snakket med vedkommende og forklart at det kreves godkjenning for slik flyging, sier Andersen.
­– Hvor farlig vil du si denne situasjonen var?
– Man utsetter seg for en viss fare når man driver med slike ting, men de føler vel at de har kontroll de som gjør det. Det var ikke i nærheten av å skje en ulykke, presiserer Andersen.

Slipper radio
Regelen er i utgangspunktet at man skal ha radiokontakt med tårnet når man er ute og flyr, men for å gjøre det enklere for paraglidere og andre luftsportere, er det ifølge Andersen nok å lage en avtale om hvor man flyr og hvor lenge man skal være ute.
– For at de skal slippe å ha med seg tungt radioutstyr, er det nok at vi lager en avtale. Da får de en tillatelse og forholder seg til den, også melder de fra på telefon når de er ferdig, sier Andersen.
Han regner med at personen som skapte hodebry for dem på søndag vil melde fra i framtiden.
– Hvis grunnen var mangel på kunnskap, er vedkommende i hvert fall opplyst om at det kreves godkjenning nå.

Siste nytt i Nyheter

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian måtte også kansellere sin flyvning.

Vender stadig tilbake

Isbjørnbinna med de to ungene næmer seg Longyearbyen igjen. Sysselmannen bruker store ressurser på å holde bjørnene unna byen.

Jaget bjørnene østover

Isbjørnbinna og de to ungene som ble observert rett utenfor Longyearbyen søndag morgen er nå drevet østover og vekk fra byen. Søndag ettermiddag avsluttet Sysselmannen aksjonen.

Sysselmannen lokaliserte isbjørnene i ett-tiden natt til lørdag og fikk drevet dem innover i Foxdalen ved hjelp av helikopter og snøskutere.

Bjørnespor ved Passhytta

Ferske spor etter binne med unge er observert ved Passhytta i Eskerdalen. Sysselmannen ber folk som er ute i terrenget om å ta sine forholdsregler.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!