Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

På vei inn i Lunckefjellet

Anleggsområdet ved foten av Lunckefjellet, med de to åpningene inn i fjellet. En større brakkerigg er kommet på plass (t.v.). Den blir gruvekontor og tilfluktsted når vinterstormene herjer. FOTO: Birger Amundsen

På vei inn i Lunckefjellet

Arbeidet med å tygge seg innover i Lunckefjellet er godt i gang. I september tar gruvefolket over, etter at anleggsarbeiderne har avdekket kull-laget. Fra det øyeblikket starter strømmen av kull ut fra den nye Lunckefjell-gruva.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
22.03.2013 kl 11:52

– Vi holder timeplanen og regner med å avslutte vår del av arbeidet som planlagt i september, sier prosjektleder Jostein Nordstrøm i Veidekke.
Veidekke er hovedentreprenør for utbyggingen av Lunckefjell-prosjektet, med entreprenør­selskapet Hæhre som underleverandør.
– Hæhre tar seg av tunellene og masseflyttingen, Veidekke tar seg av resten, forklarer Nordstrøm.
Å kjøre bil fra Svea til anleggsområdet på Marthabreen er ikke dagligdags, og slett ikke noe hvem som helst kan gjøre. Den eneste adkomstveien til stedet hvor den nye kullgruva åpnes, er via hovedstollen i Svea Nord-gruva. Etter ni kilometer gjennom mørke gruveganger, slår lyset mot oss idet porten i fjellsiden åpner seg, og dagstiger Jon Ivar Salomonsen kjører den røde Hiluxen ut på Marthabreen.››


Skollfjellkatedralen

En ruvende, knallblå bygning er det første som slår mot en ute på Marthabreen. Bygningen står inn mot fjellsiden, og gaper vidåpent mot det nyåpna fjellet, på den andre siden av breen. Klar til å svelge unna kull fra den nye gruva. Kullet som transporteres over breen med dumpere, tømmes i en mater i den høye bygningen, som allerede har fått navnet Skollfjellkatedralen. Derfra mates kullet over på transportbeltene gjennom Svea Nord-gruva, og ender opp ved oppredningsverket i Svea.


Over breen

Veien over breen er en bred og god vintervei, hvor selv de største kjøretøy kan passere hverandre med god klaring. Veien er tre kilometer lang, og ender i anleggsområdet ved Lunckefjellet. Enorme fjellmasser er sprengt ut og flyttet på, sammen med like store mengder is og snø fra breen. Arbeidet som er lagt ned siden det tok til for ett år siden er formidabelt.

Prosjektleder Jostein Nordstrøm foretrekker å bruke ordet «utfordring», når det er snakk om fjell bestående av frosset berg, grus og is.
– Har dere fått noen overraskelser underveis i arbeidet?
– Vi var godt forberedt på hva som ville møte oss, så egentlig har alt gått greit, svarer han.
Nordstrøm ser heller ikke for seg nevneverdige problemer når snøsmeltingen setter inn på breen.
– Vi skal grave avskjæringsgrøfter langs veien, og har også anlagt mange vanngjennom­føringer under veien, sier han.


Tung utrustning

Harry Higraff leder Lunckefjell-prosjektet i Store Norske. Ifølge ham ligger prosjektet godt an. Fortsatt er det ikke avgjort hvilken driftsmetode som skal brukes i selve produksjonen. Det står mellom tradisjonell rom og pillardrift, som i dag brukes i Gruve 7, og strossedrift etter samme metode som i Svea Nord.

– Vi tar avgjørelsen om driftsmetoden i mars neste år. Strossedrift er allerede utredet. En gruppe er i gang og ser på muligheten for rom og pilardrift. De har sin siste arbeidsuke i midten av april, sier Higraff.

Store Norske skal selv ta seg av transporten av kullet over Marthabreen, og har i første omgang gått til innkjøp av to store lastedumpere, samt hjullastere og annet utstyr.

Se bildet større

Kontorriggen er nettopp kommet på plass ved inngangen til Lunckefjell-gruva. Et større verkstedbygg skal føres opp ved siden av riggen. FOTO: Birger Amundsen

Se bildet større

Skytebas Bjørn Hagen i Hæhre sprenger ut tomt til verkstedbygningen som skal oppføres ved foten av Lunckefjellet. FOTO: Birger Amundsen

Se bildet større

Jostein Nordstrøm er prosjektleder i Veidekke, som er hovedentreprenør for infrastrukturen til den nye kullgruva. FOTO: Birger Amundsen

Se bildet større

Kullet fra Lunckefjell-gruva dumpes i den blå bygningen, Skollfjellkatedralen som den kalles, og går derfra videre gjennom Svea Nord til oppredningsverket i Svea. Utgangen fra Svea Nord-gruva, bak rød bil, fører rett ut på Marthabreen. FOTO: Birger Amundsen

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!