Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Oversett av Kystverket

Stig Henningsen mener hans selskap også kunne fraktet statslosene på Svalbard. Men han fikk ikke by på oppdraget. FOTO: Anders Fjellestad

Oversett av Kystverket

Privat næringsliv fikk ikke mulighet til å by på oppdraget med å frakte statens loser på Svalbard. Det får lokalt selskap til å reagere.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
22.02.2013 kl 10:04

Det er kaldt på Bykaia denne formiddagen. Stig Henningsen, daglig leder i Henningsen Transport & Guiding, ser utover fjorden og det som kunne blitt en viktig inntektskilde for selskapet: Frakt av statsloser mellom Longyearbyen og lospliktige skip. Den jobben fikk ikke selskapet engang mulighet til å levere tilbud på.

Oppdragsgiveren Kystverket droppet nemlig anbudskonkurranse og gikk i stedet rett til Longyearbyen lokalstyre. Forklaringen: Kystverket mener ingen andre kan utføre tjenesten. Det får Henningsen til å stusse.

– Kystverket kan i alle fall ikke ha gjort særlig mye undersøkelser i denne saken. Vi har drevet med båttjenester i 15 år, og kunne også ha utført denne tjenesten, sier han.

Les også: Kystverket kan ha brutt loven


– Hadde bestemt seg

Sist uke godkjente et svært splittet lokalstyre avtalen med Kystverket. Den innebærer at Longyearbyen havn skal frakte losene ut til skipene de neste ti årene. For å gjøre det, må havna skaffe en ny båt til 16 millioner kroner, men administrasjonen anser avtalen som lite risikabel og økonomisk akseptabel. Blant annet dekker Kystverket hvert år 1,3 millioner kroner i lønn, 2 millioner kroner i avskriving på havnebåten, samt flere hundre tusen kroner i vedlikehold, forsikringer, kaileie, strøm og service.

– Det virker som om Kystverket på forhånd hadde bestemt seg for at det kun er havna som kan gjøre denne jobben, sier Henningsen.

– Hvorfor tok dere ikke selv kontakt med Kystverket?

– Fordi det virket som om Kystverket allerede hadde bestemt seg, sier Henningsen.

Han mener Longyearbyen havn ikke bør påta seg oppdraget.

– Havna går nå inn i det private markedet. Det blir som om staten skulle gått i konkurranse med det private markedet, sier han.


– Fant ingen andre

Også Svalbard Høyre, en av de sterkeste motstanderne til avtalen mellom LL og Kystverket, reagerer kraftig på at lostransporten aldri ble lyst ut på anbud. I et brev til kystdirektør Kirsti Slotsvik uttrykker partiet stor undring og ber om en forklaring fra Kystverket.

«Svalbard Høyre er av den oppfatning at en tjeneste til 16,5 millioner NOK burde kreve en større seriøsitet og anbudsrunde når man skal bruke av offentlige midler», skriver partiet i brevet.

Slotsvik er kjent med brevet, men henviser Svalbardposten til John Evensen, direktør i Kystverkets region Troms og Finnmark. Evensen sier de holder på å besvare brevet fra Svalbard Høyre.

– Vi svarer på det de ber om svar på. Blant annet at vi ønsket å gå direkte til Longyearbyen havn i denne sammenhengen. Vi har hatt en runde for å finne andre alternativer enn havna, men har ikke funnet noen, sier Evensen.

– Men Henningsen Transport & Guiding sier de kunne tatt et slikt oppdrag?

– Jeg kjenner ikke til dem, eller om de kunne vært aktuelle. Derfor ønsker jeg ikke å kommentere det. Men jeg synes det er merkelig at dette selskapet ikke har tatt kontakt med oss.

– Det er vel dere som oppdragsgivere som har ansvaret for å informere om slike oppdrag?

– Ja, det er korrekt, men vi tror som sagt at vi har et ganske godt bilde av markedet, sier Evensen.


Spesielt oppdrag

Regiondirektøren sier de har forholdt seg til lovverket så langt som mulig, men at de valgte å ikke lyse ut lostransporten på anbud.

– Det var fordi vi ikke fant andre reelle alternativer enn Longyearbyen havn. Vi har fortsatt ikke fått tydelige signaler på at dette ikke stemmer. Dette er et spesielt oppdrag, og vi har også et tidsaspekt å forholde oss til, sier Evensen.

– Hva skjer framover nå?

– Vi har ikke underskrevet avtalen med Longyearbyen lokalstyre, men vi skal gå i dialog med dem og følge opp. Vi vet ikke når avtalen blir signert, men vi håper på en rask avklaring. Dette gir byen mulighet til å få en bedre beredskap og samtidig styrke det lokale havnevesenet, sier han.

Svalbard Høyre ønsker ikke å kommentere saken før partiet har fått svar fra Kystverket.

– Vi er av den oppfatning at en tjeneste på denne størrelsen bør konkurranseutsettes. Det er ikke dermed sagt at lokalt næringsliv ville fått jobben, men de ville i det minste fått muligheten til å være med å konkurrere om den, sier Geir Hekne i Svalbard Høyre.

Se bildet større

Regiondirektør John Evensen i Kystverket mener de hadde god nok oversikt over markedet. Kystverket sier Longyearbyen havn er den eneste reelle aktøren de vet om som kan transportere statslosene fra Longyearbyen og ut til skipene. FOTO: Line Nagell Ylvisåker (arkiv)

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!