Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Opprørt over påstanden om dårlige matvarer

Adm. dir Jan Haugan har i en årrekke bidratt med hjelp til Barentsburg. Nå føler han seg såret over påstanden fra generaldirektør Tsivka. FOTO: Birger Amundsen

Opprørt over påstanden om dårlige matvarer

Administrerende direktør Jan Haugan i Svalbardbutikken sier at han føler seg såret og opprørt over påstanden om at maten sendt til Barentsburg var ubrukelig.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

– Varene ble ikke sendt fra vår butikk her i Longyearbyen men tatt ut fra hovedlageret til Coop i Tromsø og var av topp kvalitet. Påstanden om at de var utgått på dato og ubrukelig er derfor feil, sier Jan Haugan.
– Påstanden er hårreisende. Dette er en typisk måte den russiske ledelsen reagerer. Det er helt normalt, sier Gustav Halsvik i ISS, som satte i gang mataksjonen.
Det var i siste nummer av Svalbardposten at gruvedirektør Boris I. Nagajuk i et leserbrev skrev at deler av matvarene levert «viste seg å være utgått på dato og ubrukelige – dette gjelder juice, melk, hermetiserte tomater, hirsegryn».

For mye fritid
I virkeligheten var innlegget skrevet av generaldirektør Jurij V. Tsivka i Trust Arktikugol. (Det var noe han opplyste i en bisetning i intervjuet som ble publisert i forrige nummer av Svalbardposten.)
I intervjuet ga generaldirektøren fra Moskva klart uttrykk for at han sterkt mislikte innsamlingsaksjonen som Gustav Halsvik og Kokkelauget i Longyearbyen satte i gang forrige måned: «For meg virker det som om folk i Longyearbyen har for mye fritid og at de må bruke den til noe», sa han blant annet.

Takket ja til hjelp
– Det er ikke riktig at det ikke var behov for frukt og grønnsaker i Barentsburg. Da jeg fikk forespørsel om å bidra tok jeg øyeblikkelig kontakt med Sysselmannen for å høre om dette var noe de kunne bekrefte. Sysselmannen tok så kontakt med gruveledelsen i Barentsburg. Der svarte de at det ikke var krise men at de ville takke ja til hjelp inntil de fikk egen forsyning, sier Haugan.

Han fikk så vite at Sysselmannens eget fartøy «Nordsyssel» var i Tromsø, og at den var villig til å transportere varene gratis til Barentsburg.
– Jeg tok kontakt med Coop i Tromsø og fikk en god pris på varene. Svalbardbutikken tok på seg å betale faktura på 24.000 kroner. Hadde varene blitt kjøpt ordinært ville de kostet det dobbelte, sier Haugan.

Vil ikke ydmyke
– Jeg vil på ingen måte la være å hjelpe russerne når situasjonen er slik den er. Det mener jeg at vi er forpliktet til å gjøre. Vi kan ikke forholde oss til maktkampen som foregår.
– Kan det være at Tsivka føler hjelpen som ydmykende?
– Ja, helt klart. Og vi er livredde for å ydmyke dem. Det er derfor jeg alltid tar kontakt med Sysselmannen når jeg får henvendelser fra privatpersoner om forholdene i Barentsburg, svarer Jan Haugan.
– Vi har aldri sendt noe til Barentsburg uten først å ta kontakt med gruveledelsen. Det gjorde vi også denne gang. Men slik det er blitt nå vil hjelpearbeidet bli avsluttet. Ingen her i Longyearbyen er lenger interessert i å bidra slik som det hele har utviklet seg, sier Gustav Halsvik.

Siste nytt i Nyheter

Folkehøgskole nok et steg videre

Forrige uke delte Svalbards miljøvernfond ut 8,8 millioner kroner. Blant de som fikk full pott, var folkehøgskolen på Svalbard.

Åpner pasientjournalene

Er du i nød, kan legene ved alle sykehus i nord nå lese pasientjournalen fra Longyearbyen sykehus. Det kan du selv også.

Får flere besøk av isbjørn enn mennesker

Ti polske forskere overvintrer på Hornsund. Etter årets julebesøk venter de ikke gjester før til våren.

Sang og nakenhet for Store Norske

Torsdag forrige uke feiret gruveselskapet 100 år. Kulturlivet i Longyearbyen gratulerte med storslått forestilling og fyrverkeri.

Hyllet jubilanten

På mottagelsen på Huset var det mange som hadde tegnet seg på talerlisten for å hilse til jubilanten.

Ukens julestjerne

Til «alles» Anne Lise.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!