Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Ønsker mindre trafikk i byen

 

Ønsker mindre trafikk i byen

Friluftsentusiast Kari Haugstulen foreslår premiering for å gå til jobb, snøskuterfrie soner og flere skitraseer.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
06.07.2012 kl 10:00

Frilansguide og friluftsentusiast Kari Haugstulen har overlevert et dokument til Longyearbyen lokalstyre (LL) med flere forslag over hvordan man kan redusere motorferdselen i Longyearbyen. Innspillet kommer i forbindelse med den nye trafikksikkerhetsplanen som skal vedtas til høsten.

Forbauset

Etter å ha bodd i Longyearbyen i 15 måneder blir hun fortsatt forbauset over hvor mye beboerne bruker motoriserte kjøretøy for å bevege seg over korte avstander:

– Jeg trodde ikke det var behov for biler her. To til tre kilometer er det lengste man går, men folk bruker likevel bil, sier hun.

Haugstulen er frilansguide og drar mye på tur alene. Som utdannet aktivitør er hun veldig opptatt av folkehelse, og at folk må holde seg i form.

– Turister kommer hit for å oppleve naturen, så blir de møtt med all kjøringen. Vi på Svalbard sier jo at vi skal ta vare på naturen.

Premiering og snøskuterlek

Haugstulen foreslår blant annet premiering for å velge beina framfor bilen på tur til jobb. Hun vil at Hilmar Rekstens vei omgjøres til gang- og sykkelvei, og at det blir et sammenhengende sykkelveinett. 

Hun ønsker også skuterfrie soner i siden på Longyearbreen, Nordenskiöldfjellet og på Platåfjellet. For å veie opp for skuterfrie soner, ønsker hun også at det tildeles et eget område for snøskuterlek. Da foreslår Haugstulen Fardalen. 

Ønsker debatt

– Hvilke forslag tror du vekker mest diskusjon?

– Når jeg har ymta frampå om skuterkjøringa, har jeg fått høre er at snøskuterkjøring er så viktig for ungdommen i Longyearbyen, så det er deres lekeplass og det de har å drive på med. Det er sikkert mange som kjører vettugt, men det finnes også dem som freser oppover haugene.

– Er alle forslagene realistiske?

– Man må tenke langt fram i tid, det er ikke slik som kan skje med en gang. Jeg kunne godt tenkt meg å møte folk og drøfte hvordan det kan bli ålreit for alle parter.

Har satt ned komité

Oppmålingsingeniør i plan- og utviklingsavdelingen til LL, Bøye Bøland, forteller at det allerede er satt ned en prosjektgruppe som skal se på trafikksikkerheten. Trafikksikkerhetsplanen skal til politisk behandling i høst.

– Vårt hovedfokus har vært trygg skolevei, og at unge skal føle seg trygge i trafikken. Vi har tenkt mest på trygghet for fotgjengere og syklister, forteller han.

Svalbardposten vil høre din mening: Er det behov for å redusere motorbruken i Longyearbyen? Delta gjerne i diskusjonsfeltet under artikkelen.

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!