Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Ønsker mindre trafikk i byen

 

Ønsker mindre trafikk i byen

Friluftsentusiast Kari Haugstulen foreslår premiering for å gå til jobb, snøskuterfrie soner og flere skitraseer.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
06.07.2012 kl 10:00

Frilansguide og friluftsentusiast Kari Haugstulen har overlevert et dokument til Longyearbyen lokalstyre (LL) med flere forslag over hvordan man kan redusere motorferdselen i Longyearbyen. Innspillet kommer i forbindelse med den nye trafikksikkerhetsplanen som skal vedtas til høsten.

Forbauset

Etter å ha bodd i Longyearbyen i 15 måneder blir hun fortsatt forbauset over hvor mye beboerne bruker motoriserte kjøretøy for å bevege seg over korte avstander:

– Jeg trodde ikke det var behov for biler her. To til tre kilometer er det lengste man går, men folk bruker likevel bil, sier hun.

Haugstulen er frilansguide og drar mye på tur alene. Som utdannet aktivitør er hun veldig opptatt av folkehelse, og at folk må holde seg i form.

– Turister kommer hit for å oppleve naturen, så blir de møtt med all kjøringen. Vi på Svalbard sier jo at vi skal ta vare på naturen.

Premiering og snøskuterlek

Haugstulen foreslår blant annet premiering for å velge beina framfor bilen på tur til jobb. Hun vil at Hilmar Rekstens vei omgjøres til gang- og sykkelvei, og at det blir et sammenhengende sykkelveinett. 

Hun ønsker også skuterfrie soner i siden på Longyearbreen, Nordenskiöldfjellet og på Platåfjellet. For å veie opp for skuterfrie soner, ønsker hun også at det tildeles et eget område for snøskuterlek. Da foreslår Haugstulen Fardalen. 

Ønsker debatt

– Hvilke forslag tror du vekker mest diskusjon?

– Når jeg har ymta frampå om skuterkjøringa, har jeg fått høre er at snøskuterkjøring er så viktig for ungdommen i Longyearbyen, så det er deres lekeplass og det de har å drive på med. Det er sikkert mange som kjører vettugt, men det finnes også dem som freser oppover haugene.

– Er alle forslagene realistiske?

– Man må tenke langt fram i tid, det er ikke slik som kan skje med en gang. Jeg kunne godt tenkt meg å møte folk og drøfte hvordan det kan bli ålreit for alle parter.

Har satt ned komité

Oppmålingsingeniør i plan- og utviklingsavdelingen til LL, Bøye Bøland, forteller at det allerede er satt ned en prosjektgruppe som skal se på trafikksikkerheten. Trafikksikkerhetsplanen skal til politisk behandling i høst.

– Vårt hovedfokus har vært trygg skolevei, og at unge skal føle seg trygge i trafikken. Vi har tenkt mest på trygghet for fotgjengere og syklister, forteller han.

Svalbardposten vil høre din mening: Er det behov for å redusere motorbruken i Longyearbyen? Delta gjerne i diskusjonsfeltet under artikkelen.

Siste nytt i Nyheter

Leteaksjonen er avsluttet

Sysselmannen fikk melding om skred nederst i Longyearbreen kl. 13.53. Etter noen timers søk i skredet er leteaksjonen nå avsluttet.

Skredøvelse søndag

Tidlig søndag ettermiddag skal den årlige skredøvelsen gå av stabelen i nærområdet til Longyearbyen.

En merkedag for frøhvelvet

Frøporsjonene som ble hentet ut fra frøhvelvet i 2015, etter at genbanken i Aleppo i Syria ble ødelagt, kommer tilbake for ny sikkerhetsoppbevaring.

 
Nordpol-flyene vil tilbake

Til tross for fjorårets trussel om flynekt, ønsker russerne å fly til Barneo via Longyearbyen også i vår. Nå er de i dialog med luftfartsmyndighetene.

Krigshelten skal ikke glemmes

Kaptein Trond Vigtel ofret sitt liv for Svalbards frihet, og lokalbefolkningen ønsket at hans grav ble i Longyearbyen.

Jubilerer med solid trøkk

Longyearbyen sykehus er 100 år.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!