Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Ønsker mindre trafikk i byen

 

Ønsker mindre trafikk i byen

Friluftsentusiast Kari Haugstulen foreslår premiering for å gå til jobb, snøskuterfrie soner og flere skitraseer.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
06.07.2012 kl 10:00

Frilansguide og friluftsentusiast Kari Haugstulen har overlevert et dokument til Longyearbyen lokalstyre (LL) med flere forslag over hvordan man kan redusere motorferdselen i Longyearbyen. Innspillet kommer i forbindelse med den nye trafikksikkerhetsplanen som skal vedtas til høsten.

Forbauset

Etter å ha bodd i Longyearbyen i 15 måneder blir hun fortsatt forbauset over hvor mye beboerne bruker motoriserte kjøretøy for å bevege seg over korte avstander:

– Jeg trodde ikke det var behov for biler her. To til tre kilometer er det lengste man går, men folk bruker likevel bil, sier hun.

Haugstulen er frilansguide og drar mye på tur alene. Som utdannet aktivitør er hun veldig opptatt av folkehelse, og at folk må holde seg i form.

– Turister kommer hit for å oppleve naturen, så blir de møtt med all kjøringen. Vi på Svalbard sier jo at vi skal ta vare på naturen.

Premiering og snøskuterlek

Haugstulen foreslår blant annet premiering for å velge beina framfor bilen på tur til jobb. Hun vil at Hilmar Rekstens vei omgjøres til gang- og sykkelvei, og at det blir et sammenhengende sykkelveinett. 

Hun ønsker også skuterfrie soner i siden på Longyearbreen, Nordenskiöldfjellet og på Platåfjellet. For å veie opp for skuterfrie soner, ønsker hun også at det tildeles et eget område for snøskuterlek. Da foreslår Haugstulen Fardalen. 

Ønsker debatt

– Hvilke forslag tror du vekker mest diskusjon?

– Når jeg har ymta frampå om skuterkjøringa, har jeg fått høre er at snøskuterkjøring er så viktig for ungdommen i Longyearbyen, så det er deres lekeplass og det de har å drive på med. Det er sikkert mange som kjører vettugt, men det finnes også dem som freser oppover haugene.

– Er alle forslagene realistiske?

– Man må tenke langt fram i tid, det er ikke slik som kan skje med en gang. Jeg kunne godt tenkt meg å møte folk og drøfte hvordan det kan bli ålreit for alle parter.

Har satt ned komité

Oppmålingsingeniør i plan- og utviklingsavdelingen til LL, Bøye Bøland, forteller at det allerede er satt ned en prosjektgruppe som skal se på trafikksikkerheten. Trafikksikkerhetsplanen skal til politisk behandling i høst.

– Vårt hovedfokus har vært trygg skolevei, og at unge skal føle seg trygge i trafikken. Vi har tenkt mest på trygghet for fotgjengere og syklister, forteller han.

Svalbardposten vil høre din mening: Er det behov for å redusere motorbruken i Longyearbyen? Delta gjerne i diskusjonsfeltet under artikkelen.

Siste nytt i Nyheter

Møtte binna på nært hold

Kjørte bak bjørnene for å få dem ut av Vei 238.

Tidlig i dag morges ble det observert spor etter isbjørnbinna og de to ungene hennes ved Unis, helt inne i byen. Klokken 6.15 er de observert ved Endalen, litt utenfor tettbygd strøk.

Vellykket aksjon

Isbjørnene er nå jaget forbi Longyearbyen og ut mot Revneset ved hjelp av sysselmannens helikopter, assistert av isbjørnsforsker Jon Aars.

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian måtte også kansellere sin flyvning.

Vender stadig tilbake

Isbjørnbinna med de to ungene næmer seg Longyearbyen igjen. Sysselmannen bruker store ressurser på å holde bjørnene unna byen.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!