Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Nytt forskningsfartøy

Slik vil det nye forksningsfartøyet se ut. Det har isklasse og vil ha minst 50 køyeplasser. FOTO: Rolls Royce Marine (RRM)

Nytt forskningsfartøy

Regjeringen bevilger penger til et nytt isgående forskningsskip på statsbudsjettet for neste år.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
26.09.2012 kl 14:19

– Dette er en gledens dag for norsk forskning, sa direktør Jan-Gunnar Winther ved Norsk Polarinstitutt da opplysningene fra statsbudsjettet ble lekket onsdag.

Forskningsfartøyet skal eies av Norsk Polarinstitutt (NP) og drives av rederiavdelingen ved Havforskningsinstituttet, ifølge NPs hjemmesider.

Fartøyet har isbryterklasse og vil kunne gjennomføre langvarige ekspedisjoner i islagte farvann.
Det vil koste rundt 1,4 milliarder kroner og skal etter planen være ferdig i 2015, ifølge NRK.no.


Erstatter «Lance»

Polarinstituttet, Havforskningsinstituttet og Universitetet i Tromsø har i flere år jobbet for å få på plass et forskningsfartøy som kan erstatte «Lance». Etter at statsbudsjettet ble lagt fram i fjor, uttrykte direktør Kim Holmén for internasjonalt forskningssamarbeid i NP, skuffelse over at regjeringen ikke bevilget penger til forskningsfartøy.

– Driftskostnadene for «Lance» øker. Hun er en gammel dame. At vi ikke får penger til nytt forskningsskip på årets budsjett betyr at «Lance» må leve videre. Det kan bli dyrt i det lange løp, sa han til Svalbardposten.

«Lance» ble sjøsatt i 1978 som et kombinert fiske- og selfangstfartøy bygd for arktiske farvann. Siden 1994 har skipet vært eid av NP og blitt benyttet som forskningsfartøy i Arktis og Antarktis.


Nye muligheter

Nå kommer pengene til et nytt fartøy som kan ta over for den gamle damen. Det vil åpne for nye muligheter for forskerne.

– Et isgående forskningsfartøy åpner nye muligheter for havforskning, klimaforskning og annen polarforskning både i Arktis og Antarktis. Dette gjør at Norge fortsatt vil være i front når det gjelder kunnskap om polarområdene, sier Winther.

Fartøyet skal kunne dekke eksisterende og nye behov for tilstedeværelse, overvåking og datainnsamling i islagte og åpne farvann til alle årstider.

Forskningsfartøyet, med isklasse Polar 10 Icebreaker klassenotasjon, har minst 50 køyeplasser, stor lastekapasitet og tilstrekkelig utholdenhet til å kunne gjennomføre tokt av inntil 6 ukers varighet i islagte farvann. Fartøyet vil bli cirka 100 meter langt og 21 meter bredt.

Tromsø blir hjemmehavn for fartøyet.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Misfornøyd med veiene

Svalbard Maxi Taxi prøver så langt det lar seg gjøre å unngå turer ut til Bjørndalen. Daglig leder Rune Moen er alt annet enn fornøyd med veiene i Longyearbyen.

Utforkjøring ved Nybyen

En bil endte fredag morgen i grøfta mellom skolen og Nybyen.

Vil styrke barnevern

Leder i familie- og kulturkomiteen, Svein Harberg, mener barnevernet bør styrkes slik at det blir et kompetansemiljø.

Færre småbarn

Fra 157 til 98 småbarn på tre år.

Barnebok om viktig tema

Forsker Geir Wing Gabrielsen ved Norsk polarinstitutt har sammen med forfatter Kirsti Blom lansert en barnebok som tar for seg problematikken rundt plastsøppel i havet.

Positive fastlandselever

I år er det seks skoleelever fra fastlandet som går på Longyearbyen skole. Ordningen bidrar til å styrke skoletilbudet i Longyearbyen.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!