Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Nystartet selskap vurderer flygninger på Svalbard

Utfordres: Lufttransport kan få konkurranse fra et annet Tromsø-basert selskap når det nye flyanbudet utlyses. Her ombord i selskapets Dornier 228 NG-maskin. FOTO: Eirik Palm

Nystartet selskap vurderer flygninger på Svalbard

Ola Giæver jr. snuser på den ventede anbudsutlysningen for transport- og passasjerflygninger på Svalbard.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
22.02.2016 kl 19:15

– Svalbard vil absolutt være et spennende område for oss, sier Stein Terje Dahl, som er styreleder i Viking Air Norway.

Den tidligere Widerøe-piloten og investoren Ola Giæver jr. står bak det nystartede selskapet, og fattet i desember interesse for flygningene etter at Store Norske og Kings Bay sa opp kontrakten med Lufttransport om flytjenestene.

Utlyses om en måned

Det er i dag Lufttransport som flyr for Store Norske mellom Longyearbyen og Svea, og for Kings Bay til og fra Ny-Ålesund. I november forhandlet Store Norske om bedre betingelser i kontrakten, og i månedsskiftet valgte kullselskapet å si opp avtalen. Det førte til at Kings Bay ikke hadde noe annet valg enn å følge etter, men på nyåret har partene igjen forhandlet, men i slutten av januar ble partene enige om en avtale som varer ut mars 2017. Det skjedde etter at Lufttransport hadde gått igjennom alle kostnader på nytt.

I mellomtiden lyses et nytt anbud for flyging på Svalbard ut, og etter det Svalbardposten forstår skjer det i månedsskiftet mars/april.

Viking Air Norway har i likhet med Lufttransport hoved-adresse i Tromsø, og Giæver har flere ganger vært i kontakt med Store Norske-direktør Wenche Ravlo, hvor han har meldt sin interesse.

Giæver er for tiden i Canada hvor han ser på aktuelle flytyper, og var derfor ikke tilgjengelig før Svalbardposten gikk i trykken, men styreleder Stein Terje Dahl bekrefter at selskapet er interessert.

– Vi gjorde en henvendelse for å se om det var grunnlag å legge inn tilbud fra vår side.
Vi har fått svar om at kontrakten som er, var midlertidig forlenget, og at flyvningene som er aktuelle vil bli lagt ut på anbud. Når vi ser betingelsene vil vi vurdere, sier han.

– Sonderer

Flytyper er ikke bestemt, og ifølge Dahl er det god tilgang på både fabrikknye og brukte maskiner. Blant annet vurderer Viking Air Norway lisensproduserte Twin Ottere med større motorer og moderne instrumentering enn forgjengerne (som en kuriositet heter også en av disse produsentene Viking Air).

– Vi sonderer jo terrenget. Det er derfor Ola er i Canada for å se på forskjellige flytyper. Og så sett på forskjellige fly som er tilgjengelig i Europa. Men vi har ikke inngått noen avtale, sier han.

– Vi må se på anbudet som legges ut fra Store Norske, og inntil vi ser hva de krever av intrumentering, kan vi ikke si noe, sier han.

Viking Air Norway AS ble stiftet 9. april 2015 og registrert i enhetsregisteret 11. mai samme år. Men det var først i februar i år at selskapet ble oppdaget av pressen, da det ble tilført 20 millioner kroner gjennom en emisjon.

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!