Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Nye rutiner på flyene

Det skal ikke så mye til før en kartong med vin går i stykker. FOTO: Karine Nigar Aarskog

Nye rutiner på flyene

Fra mandag må du tenke ekstra nøye over hvordan du pakker når du skal ut og fly - og særlig hva du putter i håndbagasjen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

Den nye hovedregelen som innføres mandag er at det er forbudt å ta med alle former for flytende væske gjennom sikkerhetskontrollen, med noen få unntak.
Svalbardposten skrev for to uker siden at omsetningen av taxfree-varer kan gå ned når de nye sikkerhetsreglene trer i kraft. Reglene innebærer blant annet at man ikke kan ha med seg vin og sprit i håndbagasjen, noe lufthavnsjef Ole Rambech frykter vil føre til mindre korkpenger på Svalbard.
– Alt må sjekkes inn, og det kan bli et problem at også vinflaskene må pakkes i bagasjen. Ola Nordmann er glad i taxfree-kvoten sin, men vi kan ikke oppfordre folk til å putte slike varer i kofferten, sa Rambech til Svalbardposten for to uker siden.

Ikke lov
Det de fleste kanskje ikke er klar over er at det faktisk er forbudt å ha med seg knusbare gjenstander i kofferten.
– SAS Ground Service kan på vegne av flyselskapet nekte å ta imot bagasje som kan skade flyet eller annet gods ombord. Dersom det skulle skje at en flaske knuser og innholdet skader bagasjen kan eieren få erstatningskrav, sier Sølvi Jacobsen i SGS ved Svalbard lufthavn.
Hun forteller at passasjerer ofte blir erstatningspliktige på grunn av slike hendelser.
– Vi tar ikke ut flaskene før bagasjen blir sendt ombord. Det er uansett den reisende sitt ansvar å sette seg inn i flyselskapenes regelverk, sier Jacobsen.

Tåler lite
Transportbåndet som frakter bagasjen inn på flyet er 1,5 meter over bakken på det høyeste. I reglene til SAS Braathens står det at innsjekket bagasje ikke skal inneholde ømtålige gjenstander. I praksis betyr det at bagasjen skal tåle røff behandling, som å falle av transportbåndet, uten at innholdet blir ødelagt.
En test Svalbardposten gjennomførte i samarbeid med Avinor og SGS viser at det skal svært lite til før en vinflaske knuser, selv om den er pakket inn. For å simulere at den lå godt innpakket i en koffert, ble den pakket inn i to-tre lag med bobleplast, men likevel knuste den da den ble sluppet ned fra 1,5 meter.
Også en kartong med rødvin gikk i stykker etter å ha falt ned fra transportbåndet et par ganger.
Det eneste som tålte den røffe behandlingen som bagasje skal tåle var en halvflaske med sprit på plastflaske.

Nei til alt
Jacobsen understreker likevel at de heller ikke er begeistret for å ha lasterommet fullt av sprit.
– Hvis det er mye sprit i lasterommet og noe tar fyr, vil brannen kunne spre seg fort, uten at noen ser det eller kommer raskt til. Og også plastflasker kan knuse, minner hun om.
Derfor ser SGS helst at folk ikke reiser med alkohol i bagasjen. Det underbygger Rambech sin bekymring for at de nye reglene vil gjøre det vanskelig for folk å ta med seg kvota si. Han frykter også at de nye reglene kan føre til kaos på flyplassen:
– Vi er redd vi ikke skal få ut nok informasjon og at det skal bli kork når folk kommer til sikkerhetskontrollen. Det finnes ikke unntak fra reglene, så det som blir stoppet der må enten kastes, eller passasjerene må tilbake og sjekke det inn i bagasjen. Og det er jo som regel for sent når man står i sikkerhetskontrollen og kofferten alt er levert og på vei inn i flyet.

Les mer om reglene her!

Siste nytt i Nyheter

Leteaksjonen er avsluttet

Sysselmannen fikk melding om skred nederst i Longyearbreen kl. 13.53. Etter noen timers søk i skredet ble leteaksjonen avsluttet.

Lørdag var Sysselmannen i Bolterdalen for å kontrollere skutere og skuterkjøring.

Skredøvelse søndag

Tidlig søndag ettermiddag skal den årlige skredøvelsen gå av stabelen i nærområdet til Longyearbyen.

 
En merkedag for frøhvelvet

Frøporsjonene som ble hentet ut fra frøhvelvet i 2015, etter at genbanken i Aleppo i Syria ble ødelagt, kommer tilbake for ny sikkerhetsoppbevaring.

Nordpol-flyene vil tilbake

Til tross for fjorårets trussel om flynekt, ønsker russerne å fly til Barneo via Longyearbyen også i vår. Nå er de i dialog med luftfartsmyndighetene.

Krigshelten skal ikke glemmes

Kaptein Trond Vigtel ofret sitt liv for Svalbards frihet, og lokalbefolkningen ønsket at hans grav ble i Longyearbyen.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!