Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Nye krav til turistbåter

 

Nye krav til turistbåter

Sysselmannen ønsker å stille nye krav til turistskip som ønsker å seile langs brefrontene på Svalbard.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

I et brev til Norsk Polarinstitutt ber Sysselmannen om hjelp til å bedre å stille krav til seilas foran brefronter og isfjell.
– Det vil ikke bli snakk om et nytt lovverk, men om bedre informasjon om forsvarlig manøvrering langs brefronter, sier assisterende sysselmann Elisabeth B. Løvold.
– Betyr dette at fastboende også kan vente seg reaksjoner om de ikke følger de nye retningslinjene?
– Dette dreier seg om Sysselmannens ansvar for å ivareta sikkerheten for turistene. I turistforskriften har vi mulighet til å stille krav til turopplegg. Dette er ikke noe forsøk på å snikinnføre regler for de fastboende, bedyrer Løvold.

Minimumsavstand
Bakgrunnen for brevet fra Sysselmannen er ulykken foran Storbreen i Hornsund i fjor sommer. 20 britiske turister ble skadet da breen kalvet og bølger og is skyllet over det russiske skipet «Aleksey Maryshev».
«Sysselmannen ønsker spesielt å få svar på hvilken minimumsavstand seilskip, zodiacer eller andre fartøy må holde til brefronter og isfjell, hvordan vurdere risiko, hvordan ”lese” breens beskaffenhet og så videre», står det i brevet fra Sysselmannen.
I brevet blir det ikke spesifisert nærmere om de nye retningslinjene gjelder for turister eller fastboende.
Løvold mener at verken turister eller fastboende burde ha et ønske om å risikere livet foran brefronter.
Hun håper at polarinstituttets utredning skal føre til nye  retningslinjer og bedret informasjon om seilas i nærheten av isbreer  og isfjell.
– Blant annet vil vi ha informasjon om hvordan man skal vurdere hvilken risiko det er for at isbreen skal kalve, sier Løvold.

Tydelig anbefaling
I dag anbefaler Sysselmannen turistskip å gjennomføre en særskilt risikovurdering ved manøvrering langs brefronter, og i alle fall holde en avstand til brefronter som tilsvarer ti ganger breens høyde.
– Det er denne anbefalingen vi håper å kunne utdype og gjøre mer spesifikk, sier Elisabeth B. Løvold.
Hvordan de nye kravene skal håndheves er ennå ikke klart.

Positive
–Vi er i utgangspunktet positive til tydeligere retningslinjer, sier Frigg Jørgensen, generalsekretær i cruisenæringen på Svalbards organisasjon (AECO).
Hun tror ikke cruiseselskapene som er tilnyttet AECO kommer til å reagere så lenge det nye kravet ikke blir mye strengere enn dagens anbefaling om avstand på ti ganger breens høyde.
– Jeg mener det er usannsynlig at avstanden blir mye større enn den vi råder til i dag, men forventer at AECO blir tatt inn i arbeidet med de nye retningslinjene, sier Jørgensen.
AECO representerer 13 selskap som seiler med mindre cruiseskip på Svalbard. Så langt har ikke organisasjonen blitt kontaktet av Sysselmannen.

Neste sommer
– Jeg antar at anbefalt avstand kan bli en god del større enn det som er normen i dag, sier Bjørn Fossli Johansen ved Norsk Polarinstitutt.
«Aleksey Maryshev» var minst 70 meter fra breen da den kalvet, mener reiseselskapet.
Glasiologer fra polarinstituttet skal bruke sin kunnskap om breers oppførsel for å komme med en faglig anbefaling til Sysselmannen.
– Ulykken i fjor viser at det er behov for nye retningslinjer. Jeg tror slike ulykker handler om en kombinasjon av uvitenhet og nonchalanse, sier Fossli Johansen.
Han mener at bedret informasjon til cruiseselskap og andre skippere er vel så viktig som nye regler.
Sysselmannen håper å ha de nye retningslinjene klare til neste sommer.

Siste nytt i Nyheter

Kansellerte på nytt

I dag kom det ett postfly til Longyearbyen, det første siden fredag. Dagens ekstrafly er nå kansellert, noe som blant annet får konsekvenser for Svalbardposten.

Ingen nye bjørneobservasjoner

Binna og de to ungene ble sist sett midt på dagen i Endalen. Sysselmannen ber folk være ekstra vaktsomme.

Møtte binna på nært hold

Kjørte bak bjørnene for å få dem ut av Vei 238.

Tidlig i dag morges ble det observert spor etter isbjørnbinna og de to ungene hennes ved Unis, helt inne i byen. Klokken 6.15 er de observert ved Endalen, litt utenfor tettbygd strøk.

Vellykket aksjon

Isbjørnene er nå jaget forbi Longyearbyen og ut mot Revneset ved hjelp av sysselmannens helikopter, assistert av isbjørnsforsker Jon Aars.

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!