Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Ny kullkai utsatt

Den gamle kullkaia på Hotellneset er i skrøpelig forfatning, men vil ikke bli erstattet med en ny kai med det første. FOTO: Birger Amundsen

Ny kullkai utsatt

Trange økonomiske tider tvinger Store Norske til å utsette bygging av ny kullkai på Hotellneset.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
10.06.2012 kl 15:58

Planen var å erstatte den gamle, skrøpelige kaia med en 80 til 100 meter ny kai. Hadde alt gått som det skulle, kunne kaia stått ferdig allerede i høst. Nå er den utsatt på ubestemt tid.

– Det er gjort et forprosjekt, men vi ønsker å se en ny kai i et større perspektiv. Ikke minst fordi vi i mellomtiden har kjøpt oss inn i logistikkselskapet Pole Position Spitsbergen, sier administrerende direktør Per Andersson i Store Norske.

Han legger imidlertid ikke skjul på at Store Norskes anstrengte økonomi også har medvirket til beslutningen om å utsette kaiplanen.

Midlertidig bruk

Det var etter at lastetårnet på kullkaia brøt sammen under en storm i mars i fjor, at det ble aktuelt for Store Norske å bygge opp et nytt lasteanlegg på Hotellneset. Nærmere under­søkelser avdekket at det sto dårlig til også med kaianlegget, og at det var på høy tid å bygge nytt.

– Kaia kan delvis brukes slik den står i dag, men det er kun en midlertidig løsning, uttalte prosjektleder Tom Breivik til Svalbardposten i fjor høst.

I en befaringsrapport utarbeidet på oppdrag fra Store Norske slås det fast at enkelte kaipæler er svært svekket, og at det derfor anbefales at kaia kun belastes av «et mindre antall personer».

Lasting av kullbåt

Gruvesjef Håvard Dyrkolbotn i Gruve 7, som også er ansvarlig for lasteanlegget, sier at de venter en kullbåt i midten av måneden, og at den skal laste 15.000 tonn kull fra Gruve 7.

I fjor ble det lastet kull fra Bykaia under svært improviserte forhold. Planen nå er å bruke kullkaia.

– Vi har utført en del mindre reparasjoner for å sikre kaia. Vi har også fjernet en del løsmasse bak den, og fylt på med grovere masse. Nå skal vi teste for å sjekke at kaia holder. Hvis den ikke er bra nok, må vi tilbake til Bykaia, sier Dyrkolbotn.

Utnytte Hotellneset

Et mobilt lasteanlegg er under produksjon i England, og vil først være på plass i løpet av høsten. Som nødhjelp ble et midlertidig lasteanlegg levert i fjor, inntil det nye er på plass.

Direktør Per Andersson sier det handler om å sette tæring etter næring, men understreker samtidig at det er viktig å få fram at bruken av den gamle kaia kun er en midlertidig løsning.

– Vi har kun to-tre båter i året som skal laste kull fra Gruve 7. Vi må se kaia i et større perspektiv, på den totale logistikksatsingen, understreker han.

Store Norske har lenge tumlet med planene om å utnytte Hotellneset på en bedre måte enn i dag. Ikke minst fordi et kaianlegg på stedet er en langt bedre løsning enn ellers i Longyearbyens havneområde. Det skyldes grunnforholdene, og gunstig dybde til å ta inn store skip.

Siste nytt i Nyheter

Misfornøyd med veiene

Svalbard Maxi Taxi prøver så langt det lar seg gjøre å unngå turer ut til Bjørndalen. Daglig leder Rune Moen er alt annet enn fornøyd med veiene i Longyearbyen.

Barnebok om viktig tema

Forsker Geir Wing Gabrielsen ved Norsk polarinstitutt har sammen med forfatter Kirsti Blom lansert en barnebok som tar for seg problematikken rundt plastsøppel i havet.

Positive fastlandselever

I år er det seks skoleelever fra fastlandet som går på Longyearbyen skole. Ordningen bidrar til å styrke skoletilbudet i Longyearbyen.

Forberedt på det verste

Kystverket og Sysselmannen gjennomførte tirsdag og onsdag en stor oljevernøvelse for å teste hvordan de sammen skal håndtere en skipsulykke på Svalbard.

Få ting er gøyere enn en tur med rød brannbil

Brannstasjonen åpnet seg for de minste.

Tullet seg ut i sentrum

Performance-festivalen Arcti Action er avsluttet.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!