Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Kom seg ut av hundegård i Bolterdalen.

Powershopping før aleneår i isødet

Gard (29) og Bård (28) er klare for Austfjordneset.

Herfra forsvant det elleve par sko

Politiet har få spor å gå etter.

– Mye kulere å se en ismåke enn isbjørn

Fugletitting kan bli millionbutikk.

Noe eller noen har flyttet på fiberkabelen til fastlandet

– Verken isfjell eller trålere kan nå ned til den.

 
Annonse
Annonse
Annonse

 
Varmt møte  mellom venner

Mens Fastlands-Norge har innført et kjølig forhold til sin nabo Russland, preges naboskapet på Svalbard av varme og respekt.

 
 
– Mer opptatt av å redde den klimafiendtlige kulldriften

MDG er skuffet over Svalbardmeldingen.

Vil åpne for bygging av turisthytter i felt

Regjeringen vil gjøre det lettere for reiselivet i Område 10.

Her fikk du polardrama, tur i fjøset og drinken «Isbjørnkyss»

Nå er Ny-Ålesund oppsummert på 40 sider.

Skal bore seg ned til klimaversting

Forskere skal se på frossen metan utenfor Svalbard.

Vil ha nye boliger på Skjæringa innen to år

Vil ikke vente på ny arealplan.

 

Gallup

Lar du deg begeistre av fuglene som kommer tilbake?

 

Smånytt fra Arktis Vis alle »

Sjelden sang

Publisert: 05.05.2016 kl 20:33

I fem vintre på 1930-tallet var Wanny Woldstad (1895-1959) fangstkvinne i Hyttevika i Hornsund. To av vintrene var hennes sønner Alf og Bjørvik med. W ...

Les hele »

Kan bli direktefly

Publisert: 05.05.2016 kl 20:32

Norwegian oppretter gjerne en direkte flyrute Tromsø-Longyearbyen, om interessen er til stede.
– Dersom det er stor lokal interesse for ei flyrute ka ...

Les hele »

Fanger gjess

Publisert: 05.05.2016 kl 20:32

Underveis til Svalbard gjør kortnebbgåsa stor skade på dyrket mark i Trønderlag.
Mange bønder får erstatning for beiteskader, melder NRK-Trøndelag. D ...

Les hele »

Brannsikre hytter

Publisert: 05.05.2016 kl 20:06

De tre hyttene reiselivs­næringen bruker i Brentskaret, Adolfbukta og på «Slettebu» i Van Mijenfjorden er alle godkjente etter branntilsyn.
Hyttene e ...

Les hele »

 
– Støtter ikke meningsløse forslag

«Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte når Høyre så til de grader demonstrerer sin egen uvitenhet rundt lokalstyrets planprosesser.»

 
Elise Strømseng fikk Tyfusstatuetten

Hedret for 12 års innsats.

Frida Krystad (15) vant Ungdommens kulturstipend

Imponerer som svømmetalent.

Folkefest på nasjonaldagen

Flere hundre i 17. mai-tog.

Promillekjørte uten førerkort

En tilreisende mann endte i grøfta med stjålet bil søndag kveld.

Glacial melting creates important food stations

For bears, seabirds, fish and seals.

 

Siste fra Instagram #svalbard, #livinginthearctic, #spitsbergen

10 stk trekkhunder klare for å bli med Bård og @gardchr til #Austfjordnes på fangst det neste året #Svalbard

av
@lenelu
26.05.2016 kl 01:20

from the runway - look 3 #parsonsbenefit #natashaalia #runway #fashion #parsons #ghostsofsvalbard #svalbard #norway #nyc @_nadiaanderson @parsons_fashion

av natasha
@narrinanatasha
26.05.2016 kl 00:50

? Exploring the Svalbard waters ?? ? ??
Norway ??
? Travel Mode ??
? Photo creed: Jay R. ?
#Nature #MotherNature #Ice #Relax #Sleep #Calm #Blue #Travel #Water #Iceberg #Boat #PlanetEarth #Svalbard #Chill #Wild #Earth #Awesome #Beautiful #Norway #Europe

av Travel | Earth | Live
@travel.mode
26.05.2016 kl 00:30

Throwback to our magical trip in Svalbard, Northern Norway - 2008 ??????
#svalbard #norway #north #expedition #snow #landscape #amazing #memories #tb #thowback #childhood #beautiful #colourful #hyte #love #missyou #mountains #photo #photography

av Alma Rosaz?
@almarosaz
26.05.2016 kl 00:23

Badeand. Ærfugl, #longyearbyen 
#svalbard #spitsbergen #arctic #pentax #dfa150_450 #birds #fugler #pentaxk1 #ricohimaging

av Pål Klevan
@p.klevan
26.05.2016 kl 00:11

Badeand. Ærfugl, #longyearbyen 
#svalbard #spitsbergen #arctic #pentax #dfa150_450 #birds #fugler #pentaxk1 #ricohimaging

av Pål Klevan
@p.klevan
26.05.2016 kl 00:11

Because y'know...????? #maxinrelaxin #takingitallin #svalbard #spitsbergen #plateaufjellet #snowfordays #lazydays #peaceandquiet (Photo credit: Dora)

av Sophie Ellen
@sophiescotter
25.05.2016 kl 23:40

Because y'know...????? #maxinrelaxin #takingitallin #svalbard #spitsbergen #plateaufjellet #snowfordays #lazydays #peaceandquiet (Photo credit: Dora)

av Sophie Ellen
@sophiescotter
25.05.2016 kl 23:40

Spitsbergen from an SAS flight ???????? #world_bnw #travelphotography #travelgram #travel #ig_global_life #norway #norwaynature #spitsbergen #visitnorway #crewlife

av Gry Sissel Opsvik
@gryopsvik
25.05.2016 kl 23:31

#Repost @calumbachell
???
Some of the eider opt for a running start when taking flight. These guys were leaving the colony outside Longyearbyen that I'm using for my thesis with @unisvalbard and @uitromso 
#svalbard #eider #longyearbyen #arctic #bird #northernnorway #norway #spitsbergen #norge #ig_nordnorge #igscandinavia #thebestofnorway

av University Centre in Svalbard
@unisvalbard
25.05.2016 kl 23:17

#Repost @calumbachell
???
Some of the eider opt for a running start when taking flight. These guys were leaving the colony outside Longyearbyen that I'm using for my thesis with @unisvalbard and @uitromso 
#svalbard #eider #longyearbyen #arctic #bird #northernnorway #norway #spitsbergen #norge #ig_nordnorge #igscandinavia #thebestofnorway

av University Centre in Svalbard
@unisvalbard
25.05.2016 kl 23:17

#Repost @marieik
???
Vår i byen, vinter på fjellet, det må selvfølgelig utnyttes! ? #Svalbard #riflesteeze #turjenterno #unisvalbard

av University Centre in Svalbard
@unisvalbard
25.05.2016 kl 23:15

Midnight sun ?? #svalbard #vscogood #vsco #vscocam #vscogood

av Chrissy Gow
@chrissycatg
25.05.2016 kl 23:03

#svalbard #selfie #longyearbyen #ocean #mountains #lifeontheroad #drone #drones #dronefly #dronestagram #dronebois #djiphantom3 #djicreator

av Petter Nilssen
@petternil
25.05.2016 kl 23:02

#stormfågel #bird #fågel #svalbard #spegelbild #hav #ishavet #

av Harriet Cederqvist
@harrietnaturephoto
25.05.2016 kl 23:01

Kayaking the day away in northern Norway (ofcourse) check it out on www.rocksandrivers.no 
#Kayak #kajakkhelgeland #kajakktur  #kayaking #norway #northernnorway #visithelgeland #meløy #rocksnrivers #gotomeløy #utno #denkjensla #thatfeeling #thingstodo #thingsthatmakemehappy #northofnorway #livinginthearctic #wanderlust #travel #ilovenorway #booknanook #turjenter #highlightsnorway #dreamchasersnorway #reisetips #gopro #goprooftheday

av Rocks & Rivers
@rocksnrivers
25.05.2016 kl 22:41

Glacier icebergs , Svalbard , Norway.
#glacier #iceberg #svalbard #norway #nature #ice #naturephotography #beautiful #shades #of #blue

av Brescia ,Italy/Hungarian blood
@beatrix_szlavkovszky
25.05.2016 kl 22:35

Billefjorden from it's best side! 
A perfect day in May! ? #Svalbard #spitsbergen #longyearbyen #midnightsun #artic #mittsvalbard #spitsbergentravel #nature #naturelovers #explore #summer #expedition

av Ronny Lauritz Berntsen
@romeo_lima_bravo
25.05.2016 kl 22:17

Billefjorden from it's best side! 
A perfect day in May! ? #Svalbard #spitsbergen #longyearbyen #midnightsun #artic #mittsvalbard #spitsbergentravel #nature #naturelovers #explore #summer #expedition

av Ronny Lauritz Berntsen
@romeo_lima_bravo
25.05.2016 kl 22:17

#Svalbard er på ønskelista mi. ?????????#reiseliv
*************************
#Repost @mariannesaasen with @repostapp.
???
#svalbard #longyearbyen #livinginthearctic #arctic #mittnorge #norgesfotografer #norgesfoto #worldbestclick #fjelltid #FjellDate #jenterpåtur #turjenter #utno #skiing #skitur #mountains #hikingadventures #highligtsnorway #reiselykke #reiseradet #reisetips #platåfjellet #olympus #olympusnorge #travelgram #fjelltur #turjenterno

av Reiseradet
@reiseradet
25.05.2016 kl 22:16

#Svalbard er på ønskelista mi. ?????????#reiseliv
*************************
#Repost @mariannesaasen with @repostapp.
???
#svalbard #longyearbyen #livinginthearctic #arctic #mittnorge #norgesfotografer #norgesfoto #worldbestclick #fjelltid #FjellDate #jenterpåtur #turjenter #utno #skiing #skitur #mountains #hikingadventures #highligtsnorway #reiselykke #reiseradet #reisetips #platåfjellet #olympus #olympusnorge #travelgram #fjelltur #turjenterno

av Reiseradet
@reiseradet
25.05.2016 kl 22:16

You are stronger, you can go further, you can surprise yourself.
?
#mittsvalbard #mittnorge #mittfriluftsliv #utno #adventure #adventures #spitsbergen #spitsbergentravel #passion #passionpassport #vghelg #picoftheday #instagood #svalbard #doyoutravel #postcardsfromtheworld #tour #trip #explore #liveauthentic #mountain #mountains #mountaingirls #outdoorswomen #radgirlslife #climbing #climb #girl #women #hike

av Spitsbergen Travel
@spitsbergentravel
25.05.2016 kl 22:12

You are stronger, you can go further, you can surprise yourself.
?
#mittsvalbard #mittnorge #mittfriluftsliv #utno #adventure #adventures #spitsbergen #spitsbergentravel #passion #passionpassport #vghelg #picoftheday #instagood #svalbard #doyoutravel #postcardsfromtheworld #tour #trip #explore #liveauthentic #mountain #mountains #mountaingirls #outdoorswomen #radgirlslife #climbing #climb #girl #women #hike

av Spitsbergen Travel
@spitsbergentravel
25.05.2016 kl 22:12

#svalbard

av A_I_Voronin
@a_i_voronin
25.05.2016 kl 21:58

#svalbard

av A_I_Voronin
@a_i_voronin
25.05.2016 kl 21:48

Utsikt over #longyearbyen #svalbard #arctic #norway #nature #sun #snow #springtime #norrøna

av Harald Johansen
@hajoha
25.05.2016 kl 21:40

Julianne playing on the world's northernmost grand piano, a Russian "Red October". Located in the culture house in Pyramiden, an abandoned Russian settlement and coal-mining community on the archipelago of Svalbard, Norway.
#svalbard #pyramiden #piano #??????? #???????

av Frank Tore Thornæs
@torepia
25.05.2016 kl 21:39

Glamourmodell typ Svalbard.
#glamour #model #svalbard #pinup #playboy #spitsbergen #mountaingirls #radgirlslife #outdoorswomen #utno #vghelg #mittfriluftsliv #mittnorge #mittnordnorge #mittsvalbard #adventure #adventures #winter #snow #girl #posing #pose #fun #doyoutravel

av Thora
@longyearliving
25.05.2016 kl 21:35

Glamourmodell typ Svalbard.
#glamour #model #svalbard #pinup #playboy #spitsbergen #mountaingirls #radgirlslife #outdoorswomen #utno #vghelg #mittfriluftsliv #mittnorge #mittnordnorge #mittsvalbard #adventure #adventures #winter #snow #girl #posing #pose #fun #doyoutravel

av Thora
@longyearliving
25.05.2016 kl 21:35

Polar bear tracks ??????#svalbard #vsco #vscocam #vscogood

av Chrissy Gow
@chrissycatg
25.05.2016 kl 21:33

 
 
 
«Jeg har bodd ti vintre på Svalbard, og jeg har ikke opplevd det slik før»

Det unormale er i ferd med å bli normalt, skriver sokneprest Leif Magne Helgesen.

Vil at hver cruiseturist legger igjen 1000 kroner – minst

– Målet er å tjene penger.

Han er skipper på «Snuten»

– Ikke døm henne etter utseendet.

 
 
Basecamp nominert til Reiselivsprisen 2016

Konkurrerer mot to andre.

– Vi må prioritere beinhardt

Reiselivet skal styrkes.

– Det er ikke nok barn til mer enn to barnehager

Alle byens barn leies inn portene til Polarflokken og Kullungen barnehage. Begge blir da helt fulle.

 
Ikke skuffet – ikke fornøyd

Forventet mer av Svalbardmeldingen.

Svalbardmeldingen

Her er noen av punktene i meldingen.

Working to provide mobile for all of Svalbard

Wants 4G coverage over the whole archipelago.

 
Ny direktør ved Unis

Harald Ellingsen er utnevnt som ny direktør ved Unis. Han starter i jobben 1. oktober.

A challenging kill

The Governor of Svalbard had to euthanize the wounded polar bear.

Four Finnish skiers shot a polar bear.

 
Travel helg

Tre personer ble hentet inn med helikopter i helga.

Ingen russ i år

I fjor skapte Ida Christine Aske Lima og Aina Malerud farge, lyd og aktivitet i 17. mai-toget. I år må andre sørge for ablegøyene.

Feiring og sorg

Finnene skjøt isbjørn på Verlegenhuken. Her er deres historie.

 
Utfordrende avliving

Den skadde bjørnen gjemte seg inne i en hule.

Jobber for mobil over hele Svalbard

Ønsker 4G til havs.

Verdens liv kan ha overlevd på Svalbard

Nye funn av øgleforsker Jørn Hurum.

 
– Imponert over skigleden

Full fart, store smil og ekte skiglede preget årets Barnas skifestival.

Slo til igjen

Daniel (13) kom først av alle.

Spreke kraftverks-ideer

Det gamle kraftverket kan endres til byens mest spektakulære bygning.

 
Planlegger innovasjonssenter

Dagens bygningsmasse på Skjæringa begynner å takke for seg. Nå planlegger Telenor nybygg.

Intervju av intervjuerne

Lasse, Live og Pia har spisset blyantene og stilt inn mikrofonen. Svalbardposten får konkurranse av rykende fersk avis.

Kven skal skimaratonet vera for? Dei betalte kjendisløparane som kjem oppover? Maraton-fantastar?

Litt pusterom, takk

 
Varmere klima  gir nye fiender

Ravn og snøugle er observert på Svalbard. Det er dårlig nytt for rypa.

Rypas hemmelige liv

Hvor er den om vinteren?

Ishavøyene lokker

Tidligere engasjerte Meteorologisk institutt gjengangere til sine ishavøyer. Nå står eventyrlystne ungdommer i kø.

 
– Svalbard er ikke mitt lenger