Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

NP-direktør: – Fjern skrotet

Prinsippsak: En russisk Antonovv AN-74 med nordpolturister havarerte på Barneo-basen 4. april 2015. Det er ingen meldinger som tyder på at vraket er hentet. FOTO: Privat

NP-direktør: – Fjern skrotet

Internasjonal direktør Kim Holmén ved Norsk Polarinstitutt mener russerne burde fjernet flyvraket ved Nordpolen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
14.03.2016 kl 15:21

– Det er et prinsipp at Arktis skal holdes rent. Man tar med seg skrotet hjem. I dette tilfelle er det de ansvarlige for flyet og flyvningen som må aksjonere, sier Holmén, som er internasjonal direktør i polarinstituttet.

4. april i fjor landet et russisk Antonov-fly hardt på isen ved isbasen Barneo, cirka 100 kilometer fra Nordpolen. Hovedhjulene brakk og deler av flykroppen ble ødelagt. Hverken mannskapet eller turistene om bord fikk fysiske skader av krasj-landingen, men flyet ble stående ubrukelig igjen på isen.

En uke etter sa Margarita Tertitskaya i selskapet Polar Expedition til Svalbardposten at flyet var i ok stand, og man ventet på testpiloter som skulle fly det til Moskva.

I juni i fjor sto flyet fortsatt på isen, og samme Tertitskaya sa til Svalbardposten at man vurderte å bruke isbryter for å få flyvraket bort.

Se bildet større

Klar melding: Kim Holmén mener det er problematisk at et flyvrak blir stående på isen. FOTO: Eirik Palm

19 tonn vrak

Høyst sannsynlig står flyet der fortsatt, om ikke isen er sprukket opp, og det har gått til bunns. Informerte kilder kan også fortelle at flyselskapet har plukket deler, som er fraktet hjem. Antonov-74 maskinen er bygd i Ukraina, og eies av et russisk selskap. For tiden regnes ukrainske deler som lite tilgjengelig i Russland, derfor slik deleplukking fra havaristen.

Kim Holmén mener det er problematisk at et 28 meter langt og 19 tonn tungt flyvrak blir stående igjen på isen.

Prinsippsak

– Generelt er reglene at eier må ta ansvar. Det gjelder blant annet skipsvrak lags Norskekysten. Vi vet ikke hva flyet inneholder av drivstoff, olje, hydraulikkvæsker og lignende. Det er et forurensingspotensial, men mest en prinsippsak, for slikt kan skje igjen, sier han.

Flyet står i internasjonalt farvann, og ingen nasjonale lovverk omfavner slik forsøpling. Man kan derfor ikke si at forurenser i dette tilfellet har brutt noen spesiell lov. Flyvraket vil følge isens bevegelser, bokstavelig talt i Nansens fotspor, og synke i Framstredet.

– Ingen ønsker slikt skrot i havet, og her må eier ta ansvar, sier Kim Holmén.

– Har ingen rolle

Flyvraket ligger langt unna Sysselmannens på Svalbards jurisdiksjonsområde, og miljøvernsjef Knut Fossum kan lite gjøre.

Heller ikke Utenriksdepartementet vil engasjere seg, siden Norge ikke har rettigheter i Nordpol-området.

Klima- og miljødepartementet er generelt av den oppfatning at forurenser skal rydde opp.
– Men Norge har ingen rolle i en eventuell fjerning av flyet, sier avdelingsdirektør Tore Ising.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Misfornøyd med veiene

Svalbard Maxi Taxi prøver så langt det lar seg gjøre å unngå turer ut til Bjørndalen. Daglig leder Rune Moen er alt annet enn fornøyd med veiene i Longyearbyen.

Vil styrke barnevern

Leder i familie- og kulturkomiteen, Svein Harberg, mener barnevernet bør styrkes slik at det blir et kompetansemiljø.

Færre småbarn

Fra 157 til 98 småbarn på tre år.

Barnebok om viktig tema

Forsker Geir Wing Gabrielsen ved Norsk polarinstitutt har sammen med forfatter Kirsti Blom lansert en barnebok som tar for seg problematikken rundt plastsøppel i havet.

Positive fastlandselever

I år er det seks skoleelever fra fastlandet som går på Longyearbyen skole. Ordningen bidrar til å styrke skoletilbudet i Longyearbyen.

Forberedt på det verste

Kystverket og Sysselmannen gjennomførte tirsdag og onsdag en stor oljevernøvelse for å teste hvordan de sammen skal håndtere en skipsulykke på Svalbard.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!