Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Nordenskiöld kan bli skuterfritt område

Et skuterfølge har tatt seg opp på Nordenskiöldtoppen for å nyte sola og utsikten. Det kan bli forbudt i fremtiden. FOTO: Thomas Nilsen

Nordenskiöld kan bli skuterfritt område

Sysselmannen foreslår å forby skutertrafikk til Nordenskiöldtoppen. Reiselivet har ingen sterke meninger om saken.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
26.04.2013 kl 15:03

Sysselmannen foreslår overfor Miljøverndepartementet å gjøre Nordenskiöldtoppen til skuterfritt område.

– Det gjør vi for å ha enda flere områder i nærmiljøet hvor det ikke er motorisert ferdsel, sier assisterende sysselmann Lars Erik Alfheim.

I brevet til departementet skriver Sysselmannen at å innføre skuterforbud kanskje vil bidra til å bedre opplevelsen for de som bruker Nordenskiöldtoppen til skiaktiviteter, og at flere vil komme til å benytte seg av turtilbudet. Turmrådene på den andre siden av dalen, til Trollsteinen og Lars Hierta er skuterfrie.

Turkart og sykkel

Sysselmannen har også foreslått å utarbeide turkart for områder nær Longyearbyen, og samarbeider med Norsk Polarinstitutt om å finne egnede områder og hvilken informasjon slike kart bør inneholde.

Informasjon om mulighet for sykling i nærområdet, på veier eller på grus i elveleie, for eksempel i Bolterdalen, er også noe Sysselmannen mener kan fremme ikke-motorisert ferdsel.

Sonderer

I januar skrev Svalbardposten at det i et notat til Miljøverndepartementet ble foreslått å stenge Helvetiadalen og De Geerdalen for snøskutertrafikk, etter ønske fra turistnæringen. I det samme notatet sto det også at Sysselmannen kunne tenke seg å forby skuterferdsel til Nordenskiöldtoppen, lage turkart, og informere om sykling.

Forslaget om å stenge Helvetiadalen og De Geerdalen skapte sterke reaksjoner hos reiselivet, fordi de mente at dette ikke var et forslag næringen støttet. Reiselivet har imidlertid ikke kommentert de andre forslagene.

– Vi etterlyste engasjement på det vi hadde foreslått. Vi har ikke hørt noe, så da vet jeg ikke om det er noe interesse for det. Dette er innspill i en større strategi. Vi ønsker ikke å bruke ressurser på tiltak om det ikke interesse for det, sier Alfheim.

Ingen sterke meninger

Reiselivssjef Ronny Brunvoll forteller at forslagene fra Sysselmannen ble diskutert på Svalbard Reiselivsråds styremøte i mars. Der ble det klart at reiselivsnæringen ikke har sterke meninger om saken.

– Derfor har vi ikke kommet med noen konkrete tilbakemeldinger, sier han.

Tore Ising i Miljøvern­departementet skriver i en epost til Svalbardposten at innspillet om forbud mot skuterferdsel til Nordenskiöldtoppen er noe både Sysselmannen og departementet må se nærmere på, før de kan komme med en endelig anbefaling.

Når det gjelder turkart, har Norsk Polarinstitutt fått i oppdrag å utarbeide kart tilpasset ikke-motorisert friluftsliv innen 1. juli.

«Når det gjeld informasjon om sykling i nærområda, så er dette også eit innspel frå Syssel­mannen si side og det vil vere naturleg at evt. tiltak blir følgd opp lokalt», skriver Ising.

Se bildet større

Assisterende sysselmann Lars Erik Alfheim. FOTO: Anders Fjellestad (arkiv)

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Lang kamp for lærlingplass

I januar var Vårin Storø fortvilet over ikke å få lærlingplass i Longyearbyen. Nå jubler 18-åringen etter at Svalbard Hotell har tatt grep.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!