Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Nekter å svare på spørsmål om dette flyet

Det russiske flyet ble stående på isen ved Nordpolen etter en hard landing i april. FOTO: Privat

Havarerte ved Nordpolen:

Nekter å svare på spørsmål om dette flyet

Vil ikke si om det fortsatt står fast på isen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
18.09.2015 kl 09:10

Flyet, en Antonov An-74, pådro seg alvorlige skader i blant annet understellet da det landet med nordpolturister på den russiske isbasen Barneo på 89 grader nord.

Mekanikere ble angivelig senere sendt til stedet, uten at de fikk maskinen i flydyktig stand.

Vil ikke snakke

I begynnelsen av juni fikk Svalbardposten opplyst at det skulle hentes med isbryter «en gang i august».

Nå nekter det russiske flyselskapet Shar Ink, som opererte flyvningen, å svare på hvordan det har gått med det nesten 20.000 kilo tunge flyet på isen, etter hvert som det har drevet sørover mot iskanten i sommervarmen.

Gjentatte henvendelser fra Svalbardposten via epost og telefon de siste to ukene har vært resultatløse.

Ved flere tilfeller har uidentifiserte ansatte ved det Moskva-baserte selskapet lagt på telefonrøret idet flyet blir nevnt.

Svalbardposten fikk tirsdag ettermiddag oppgitt en ny epostadresse å sende spørsmål til.

Onsdag, da avisa gikk i trykken, var det fortsatt ikke kommet noe svar.

Heller ikke Margarita Tertitskaja i den russiske bedriften Polar Expedition, som chartrer fly til nordpolturer fra Longyearbyen, vet om det er hentet, om det fortsatt står på isen eller om det har gått gjennom og sunket i Polhavet.

– Jeg har dessverre ikke noe informasjon om flyet, skriver hun i en sms til Svalbardposten, og understreker at hun ikke jobber for Shar Ink.

"Jeg ser det ble satt ut bøyer et sted ved Barneo i april, og at de har drevet mot Framstredet"

Isen driver sørover

Uten mer informasjon er det umulig å si hvor langt sør flyet kan ha drevet siden april, ifølge forsker Sebastian Gerland, seksjonsleder for hav og havis ved Norsk Polarinstitutt.

– Jeg ser det ble satt ut bøyer et sted ved Barneo i april, og at de har drevet mot Framstredet De er på 85 grader nord nå, noe som er godt inn i isen, sier Gerland.

Han understreker at dette ikke betyr at flyet har tilbakelagt samme distanse.

Dersom russerne ikke har hentet flyet, er det for tidlig å slå fast statusen akkurat nå.

Isen driver på kaotisk vis, og selv små forskjeller i bøyens og flyets posisjon kan få store utslag på den videre ferden over Polhavet.

– Det er mange usikkerhetsmomenter her. Flyet kan være et helt annet sted enn bøyen. Dessuten ser vi ikke isen i detalj. Noen steder oppstår det jo for eksempel råker eller sammenpressinger sier han.

Traff isen hardt

Ytterligere informasjon om hendelsesforløpet er heller ikke offentlig kjent.

Ifølge en passasjer var det svært dårlig sikt på landingstidspunktet.

– Flyet traff isen hardt. Det kom som et sjokk på oss alle, sa passasjeren, som ønsker å være anonym, til Svalbardposten tidligere i sommer.

Fakta: An-74

Bygget av den statlige ukrainske flyprodusenten Antonov.

NATO-kallenavn «Coaler».

Opprinnelig ment som en arktisk oppgradering av An-72, utviklet for levere folk og utstyr under vanskelige vær- og landingsforhold.

Første flyvning fant sted i 1983.

Lengde: 28,07 m

Vingespenn: 31,89 m

Maksfart: 700 km/t

Rekkevidde: 4300 km

Kilde: aerospaceweb.org

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!