Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Skal finne søppelsynderne

Kaptein Stein Bjarne Kristiansen er med på prosjektet for å fortelle forskerne hva fiskerisøppelet brukes til og hva som kan være årsaken til at det har havnet på havet. Ved siden av ham står Benedikte Nashoug fra kompetansebedriften Salt som er med og koordinerer søppelkartleggingen. Kjersti E. T. Busch fra samme selskap står helt til høyre i bildet. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Skal finne søppelsynderne

Tonnevis med søppel havner på Svalbards strender. Nå skal forskere ved hjelp av industrien finne ut hvorfor den havner her og hva som kan gjøres for å hindre det.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
09.09.2016 kl 08:20

Inne i avfallsanlegget i Longyearbyen står prosjektleder Jannike Falk-Andersson fra Norut. Hun har et registreringsskjema i hendene og snakker via tolk med en russisk fisker.

– Vi har funnet en stor trålpose som er knyttet sammen og som er dumpet med vilje, sier hun.

Anlegget er fylt av søppel samlet inn gjennom prosjektet Clean Up Svalbard. Det er hauger av pakkebånd, nøter, plastbokser og trålkuler.

Hvert år plukkes det store mengder søppel fra Svalbards strender, og det er noe av dette forskerne går gjennom.

På Sysselmannens årlige søppeltokt ble det i år samlet inn 93 kubikkmeter søppel. Longyearbyen Jeger- og Fiskerforening plukket tolv kubikk med søppel på Kapp Schoultz, og tirsdag var Polarflokken barnehage på søppeljakt (se egen sak).

Fiskere er med
Forskningsprosjektet har som mål å finne ut hvordan man kan stoppe forsøplingen. Det er finansiert av Norges Forskningsråd. Forskerne kommer fra Norge, Skottland og Russland.

– En av utfordringene er at vi ikke vet hvor søppelet kommer fra. Når vi vet det, blir det lettere å gå i dialog med dem det gjelder og se hva som kan gjøres, sier Falk-Andersson.

For å finne ut hvor søppelet kommer fra, og hvorfor det har havnet på havet, har Norut fått med en norsk, en islandsk og en russisk fisker på gjennomgangen av søppelet. Store Norske, Spitsbergen Travel, som representerer cruiseturismen, og folk fra Sysselmannen er også med.

– Med den kombinasjonen av erfaring, kan vi identifisere gjenstander og årsaken til at de havner på havet. Det er et viktig hjelpemiddel for å finne ut hvilke tiltak som kan settes inn, sier Kjersti E. T. Busch i kompetansebedriften Salt, som koordinerer kartleggingen.

Hun holder opp en kasse og sier at den kommer fra Amerika.

– Vi klarer å kjenne igjen opprinnelseslandene. Vi har funnet flere bokser fra frysetrålere. De kan ha blitt kastet over bord fordi de var ødelagte, sier Busch.

Men det meste av søppelet som er kartlagt så langt, har ikke blitt kastet på havet med vilje.

– Det er mistet, trolig i dårlig vær, sier Falk-Andersson.

– Bedre holdninger
Kaptein Stein Kristiansen jobber til daglig på en ringnottrål, men er sjelden i områdene rundt Svalbard.

– Hva tenker du om det du ser?

– Det er mye søppel. Trålkulene kommer fra fiskeriet, men det som er rein plast er det vanskeligere å si hvor kommer fra, sier han.

Ifølge kapteinen slites trålkulene løs ved at tau ryker.

– Hvor alvorlig tar dere forsøpling på din båt?

– Vi har sortering, presse og alt om bord. Det er en stor båt med bra kustus. Det er lite eller ingenting som mistes over bord, sier han.

– Hvordan mener du holdingene er i næringen generelt?

– Jeg tror det kommer seg. Disse trålkulene som er plukket, kan være gamle, sier han.

Dagstiger Kent Solberg i Gruve 7 er Store Norskes representant i prosjektet.

– Jeg har ikke sett noe som er vårt. Vi får se når vi kommer lenger inn i dungen sier han.

Ny teknologi
Norut-prosjektet skal dekke alt fra forslag til lovverk, hva forsøplingen koster samfunnet, hvordan man kan jobbe sammen med aktører om å finne en løsning på søppelproblematikken, informasjon, ny teknologi og holdningsendringer.

– Vi har med oss forskere fra England som er del av et stort forskningsmiljø på marin forsøpling, sier Falk-Andersson.

Hun forteller at det i dag finnes lite kunnskaper om konsekvensene av forsøplingen.

– Vi skal få et estimat på hva det koster samfunnet i kroner og øre. Selv om man ikke kan måle naturen i penger, vil det være et verdifullt verktøy å ha overfor politikere og andre myndigheter, sier prosjektlederen.

Se bildet større

Kaptein Nikolai Demianenko ser på ulike tauverk og forklarer, sammen med Torleif Paasche i Fiskarlaget, prosjektleder Jannike Falk-Andersson i Norut hva det kan være. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Siste nytt i Nyheter

Vil utrede strømkabel

I dag var det åpen høring om Svalbardmeldingen i Utenriks- og forsvarskomiteen i Stortinget.

Høring på Stortinget

Svalbardsamfunnet gir Stortinget tilbakemeldinger på Svalbardmeldingen.

Får syv millioner

En uke før statsbudsjettet legges fram den 6. oktober kommer justis og beredskapsminister Anders Anundsen med en hyggelig lekkasje.

Svalbard i grønt selskap

Svalbard er nominert på listen «Top 100 Green Destinations», en samling av de 100 beste, grønne destinasjonene i verden.

Fjerner taggingen

Sporene etter vandalen fikk stå i to måneder.

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!