Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Sender lokomotivet i Ny-Ålesund til fastlandet

Sjøsprøyt har ført til meget omfattende rustskader på lokomotivet i Ny-Ålesund. Nå har Riksantikvaren gitt tillatelse til restaurering sørpå. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Sender lokomotivet i Ny-Ålesund til fastlandet

Skal reddes fra forfall.

Tekst:

Publisert:

Kings Bay har fått tillatelse til å frakte det fredede lokomotivet i Ny-Ålesund til fastlandet for restaurering.

– Det skal sendes til verkstedet ved Aurskog-Hølandsbanen, og returneres i løpet av 2016, heter det i tillatelsen fra Riksantikvaren.

De fem vognene skal restaureres i Ny-Ålesund.

Omfattende skader

Togsettet ble malt på 1980-tallet, men har blitt herjet av naturkreftene og forfalt dramatisk.

Ifølge en tilstandsrapport som ble utarbeidet i 2013, er det særlig salt fra sjøsprøyt som har ført til store rustskader og -hull «overalt».

Rapporten konkluderer med at store deler av toget må demonteres og sandblåses. Tak, vegger, kjeleplater og deler av kulltankene må byttes ut.

Tilbake i Ny-Ålesund bør det parkeres lenger bort fra fjorden enn dagens plassering, eventuelt beskyttes av et vernebygg.

– Riksantikvaren var på befaring i august, og noterte at det er i meget dårlig stand. Toget er et viktig kulturminne, og vi er glade for at det skal restaureres før det blir for sent, står det i vurderingen fra Sysselmannen, som anbefalte tiltaket.

Rapporten estimerer at arbeidet vil ta rundt 300 timer.

– Med en restaurering blir forfallet stoppet og lokomotivet kan stå utendørs i nye 50 år, skriver metallkonservator Jan Petter Brennsund ved Norsk folkemuseum.

Fakta: Lokomotivet

Kom til Ny-Ålesund i 1917 og var trolig i drift til 1950-årene. Det siste bildet av det i arbeid ble tatt i 1953.

Opprinnelig fra 1909. Produsert ved Borsig-fabrikken i Berlin.

Det var trolig fem lokomotiver til ved jernbanen, som ble solgt som skrap.

I 1970 ble det ryddet opp, og lokomotiver, maskineri og skinnegang ble solgt som skrap. Borsig-lokomotivet ble spart.

Har stått der det står i dag siden gruva ble lagt ned. 1982 ble det malt av jernbaneentusiaster.

Siden er fem kullvogner blitt satt opp på sporet bak.

Kilde: Tilstandsrapporten

Siste nytt i Natur og miljø

Longyearbyen regner bort

Uken ble ikke som de hadde tenkt, hverken for konferansedeltakerne eller turistene som er på bryllupsreise. Les historiene og se bildegalleri her.

Fangstmannsskifte til sommeren

Sysselmannen søker nye fangstfolk på Austfjordnes. Sysselmannen har allerede fått flere henvendelser fra folk som ønsker å overvintre.

Banebrytende forskning

Helt ny teknologi blir tatt i bruk for å lære mer om livet i havet i polarnatten.

 
Slik kan byen skredsikres

Det er fullt mulig å sikre de skredutsatte områdene i Longyear­byen permanent, men det vil koste. Å sikre byen mot skred, kan få en prislapp på over 180 millioner kroner.

Evakuering kan bli løsningen

NVE skal anbefale hva slags skredsikring Longyearbyen skal ha. Det er ikke sikkert at konklusjonen blir permanente tiltak.

Breene åpnet – isen kan stenges

Oppdatert forskrift åpner for at turister kan kjøre via breene til Pyramiden, og at Sysselmannen kan stenge fjorder av hensyn til dyrelivet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!