Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Sender lokomotivet i Ny-Ålesund til fastlandet

Sjøsprøyt har ført til meget omfattende rustskader på lokomotivet i Ny-Ålesund. Nå har Riksantikvaren gitt tillatelse til restaurering sørpå. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Sender lokomotivet i Ny-Ålesund til fastlandet

Skal reddes fra forfall.

Tekst:

Publisert:

Kings Bay har fått tillatelse til å frakte det fredede lokomotivet i Ny-Ålesund til fastlandet for restaurering.

– Det skal sendes til verkstedet ved Aurskog-Hølandsbanen, og returneres i løpet av 2016, heter det i tillatelsen fra Riksantikvaren.

De fem vognene skal restaureres i Ny-Ålesund.

Omfattende skader

Togsettet ble malt på 1980-tallet, men har blitt herjet av naturkreftene og forfalt dramatisk.

Ifølge en tilstandsrapport som ble utarbeidet i 2013, er det særlig salt fra sjøsprøyt som har ført til store rustskader og -hull «overalt».

Rapporten konkluderer med at store deler av toget må demonteres og sandblåses. Tak, vegger, kjeleplater og deler av kulltankene må byttes ut.

Tilbake i Ny-Ålesund bør det parkeres lenger bort fra fjorden enn dagens plassering, eventuelt beskyttes av et vernebygg.

– Riksantikvaren var på befaring i august, og noterte at det er i meget dårlig stand. Toget er et viktig kulturminne, og vi er glade for at det skal restaureres før det blir for sent, står det i vurderingen fra Sysselmannen, som anbefalte tiltaket.

Rapporten estimerer at arbeidet vil ta rundt 300 timer.

– Med en restaurering blir forfallet stoppet og lokomotivet kan stå utendørs i nye 50 år, skriver metallkonservator Jan Petter Brennsund ved Norsk folkemuseum.

Fakta: Lokomotivet

Kom til Ny-Ålesund i 1917 og var trolig i drift til 1950-årene. Det siste bildet av det i arbeid ble tatt i 1953.

Opprinnelig fra 1909. Produsert ved Borsig-fabrikken i Berlin.

Det var trolig fem lokomotiver til ved jernbanen, som ble solgt som skrap.

I 1970 ble det ryddet opp, og lokomotiver, maskineri og skinnegang ble solgt som skrap. Borsig-lokomotivet ble spart.

Har stått der det står i dag siden gruva ble lagt ned. 1982 ble det malt av jernbaneentusiaster.

Siden er fem kullvogner blitt satt opp på sporet bak.

Kilde: Tilstandsrapporten

Siste nytt i Nyheter

Folkehøgskole nok et steg videre

Forrige uke delte Svalbards miljøvernfond ut 8,8 millioner kroner. Blant de som fikk full pott, var folkehøgskolen på Svalbard.

Åpner pasientjournalene

Er du i nød, kan legene ved alle sykehus i nord nå lese pasientjournalen fra Longyearbyen sykehus. Det kan du selv også.

Får flere besøk av isbjørn enn mennesker

Ti polske forskere overvintrer på Hornsund. Etter årets julebesøk venter de ikke gjester før til våren.

Sang og nakenhet for Store Norske

Torsdag forrige uke feiret gruveselskapet 100 år. Kulturlivet i Longyearbyen gratulerte med storslått forestilling og fyrverkeri.

Hyllet jubilanten

På mottagelsen på Huset var det mange som hadde tegnet seg på talerlisten for å hilse til jubilanten.

Ukens julestjerne

Til «alles» Anne Lise.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!