Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Skal vinne turistkampen

Jo da, det kan nok til tider bli litt vel folksomt etter enkeltes mening. Men turismen er en viktig inntektskilde for Longyearbyen, og den blir bare viktigere. Her fra et cruiseanløp i juli i fjor. FOTO: Anders Fjellestad (arkiv)

Skal vinne turistkampen

Reiselivet i Longyearbyen skal stake ut framtida i et stadig tøffere marked. Mandag tok de sitt første store steg på veien.

– Det er viktig at Svalbard innser at arktisk turisme er på vei oppover. Det blir mer oppmerksomhet om denne turismen, og øygruppa må forvente hard konkurranse, sier Bård Jervan, seniorkonsulent i rådgivingsselskapet Mimir.

Den konkurransen vil ikke reiselivsnæringen i Longyearbyen tape. Svalbard Reiseliv AS har derfor hyret inn Mimir og Jervan for å starte arbeidet med en masterplan. Planen har arbeidstittel «Destinasjon Svalbard 2025».

– Dette skal gi oss en helhetlig strategi med felles mål og ambisjoner. Planen skal være et rammeverk for næringens utvikling på Svalbard, sier reise­livssjef og lokal prosjektleder Ronny Brunvoll.


Kamp om turistene

Første fase av masterplanarbeidet startet mandag, da aktører fra reiselivsbransjen og offentlig forvaltning var samlet til et arbeidsseminar.

– Her gjorde vi opp statusen for turistnæringen i Longyearbyen per i dag. Deretter skal vi se på hva som er mulig å få til innenfor de rammebetingelsene som er, sier Jervan.

Han kaller dette en forstudie for å se om det et er grunnlag for å gå videre med masterplanarbeidet.

– Det blir litt som å prøve en bil før du kjøper den, sier Jervan.

Innovasjon Norge har støttet forstudien med rundt 150.000 kroner.


Lønnsom turisme

Med fra Mimir var også Ann-Jorid Pedersen, som i sin tid startet opp og drev Basecamp Spitsbergen. Innen sommeren skal hun og Jervan utarbeide en situasjonsanalyse for Longyearbyen. Analysen baseres blant annet på det som kom fram under mandagens seminar.

Deretter blir det opp til reiselivsrådet å avgjøre om de skal gå videre med masterplan-arbeidet. Sier rådet ja, kan planen være ferdig rundt sommeren 2014.

– Hvorfor skal en bruke tid og penger på en masterplan?

– For å kunne bruke ressursene bedre enn i dag. Det handler rett og slett om å skape en mer lønnsom turisme. Med en masterplan står turistnæringen sterkere rustet til å møte framtidas utfordringer, sier Jervan.

Reiselivssjef Ronny Brunvoll var positiv etter mandagens arbeidsseminar.

– Det ble en vellykket dag med stort engasjement, og reiselivet her er samstemt, sier Brunvoll, som tror sannsynligheten er stor for at reiselivsrådet sier ja til å fortsette prosjektet.

Se bildet større

Reiselivssjef Ronny Brunvoll under mandagens arbeidsseminar på Unis. FOTO: Anders Fjellestad

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Gleder seg til toppjobben

Hege Walør Fagertun (50) blir ny administrasjonssjef i Longyearbyen.

Nå er det Oktoberfest

Trosset det kalde været og åpnet oktoberfesten med parade og lederhosen.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!