Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Naboskap

Våre russiske naboer i vest er igjen rammet av en alvorlig ulykke. Torsdag i forrige uke oppsto brann lengst inne i gruva, 450 meter under bakkenivå.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

To mann var savnet, en ble funnet omkommet samme dag, den andre er fortsatt ikke funnet. Knapt tre uker tidligere omkom tre mann i en helikopterulykke på Kapp Heer. På samme måte som helikopterulykken synliggjorde skiftet i forholdet mellom russere og nordmenn på Svalbard, er det også tilfelle med gruveulykken. Sysselmannen blir varslet, og er også rask til å sette i gang etterforskning. På mange måter er ulykkene med på å styrke båndene mellom ledelsen i Trust Arktikugol og Sysselmannen.

Er de to ulykkene så tett på hverandre uttrykk for tilstanden i Barentsburg? Det er liten tvil om at forholdene ligger langt under det en burde forvente av et statlig, russisk foretak. I flere år er det blitt fokusert på de stadig mer elendige forhold. Noe også den russiske riksrevisjonen selv gjorde i en rapport for nærmere tre år siden. Riksrevisjonen pekte på at kullproduksjonen var blitt halvert i løpet av få år, samtidig som det var vanskelig å selge den svovelrike kulla. Produksjonsutgiftene var samtidig økt kraftig. Etter at ny generaldirektør i trusten tiltrådte for noe over ett år siden, er noe begynt å skje i Barentsburg. Direktøren har ambisjoner om å snu den negative tendensen og revitalisere den nedslitte gruvebyen. Det hastige besøket av den russiske visestatsministeren Sergej Narysjkin i fjor høst, sammen med den nyutnevnte regjeringskommisjonen som skal ivareta russiske interesser på Svalbard, bar også med seg løftet om en ny giv.

Spørsmålet er hvilke konsekvenser ulykkene får? Gir de anstøt til ytterlige innsats for å bedre forholdene, eller vil alt bare fortsette å male samme langsomme gang? Tidligere i år sa Veselov til Svalbardposten at det vil ta lang tid å få Barentsburg på fote igjen etter mange års forsømmelse. Han sa også at det var kull nok i gruva, som nå står i brann, til 20 års drift – med en produksjon på 120.000 tonn i året. At en slik lav produksjon overhodet kan være interessant for et energirikt land som Russland, er et annet spørsmål. Foreløpig har trusten valgt å ikke si noe om årsaken til gruveulykken, om omfanget av ødeleggelsene eller når produksjonen eventuelt kan komme i gang igjen.

Og i mellomtiden strømmer turister i hopetall til Svalbard. Etter at Norwegian igjen la Longyearbyen inn som destinasjon, har antall flypassasjerer vokst kraftig. Hundrevis av snøskutere durer hver eneste dag innover Tempelfjorden og de seks milene utover til Barentsburg. Den lille baren på hotellet i Barentsburg er til tider sprengt. Ingen av turistene merker at det pågår slukningsarbeid dypt under bakken. Ikke en eneste liten røykstrime fra brannen er synlig, bare den svarte røyken som velter opp av pipa på kraftstasjonen. Alt er besynderlig stille. Gatene er så godt som folketomme, bortsette fra de mange skuterkaravanene som durer fram og tilbake.

Barentsburg er en attraksjon. En merkelig, skabbete kjøter som har fått alt for lite stell. En reminisens fra en forgangen tid. Også forfall har en viss estetikk.

Siste nytt i Nyheter

Folkehøgskole nok et steg videre

Forrige uke delte Svalbards miljøvernfond ut 8,8 millioner kroner. Blant de som fikk full pott, var folkehøgskolen på Svalbard.

Åpner pasientjournalene

Er du i nød, kan legene ved alle sykehus i nord nå lese pasientjournalen fra Longyearbyen sykehus. Det kan du selv også.

Får flere besøk av isbjørn enn mennesker

Ti polske forskere overvintrer på Hornsund. Etter årets julebesøk venter de ikke gjester før til våren.

Sang og nakenhet for Store Norske

Torsdag forrige uke feiret gruveselskapet 100 år. Kulturlivet i Longyearbyen gratulerte med storslått forestilling og fyrverkeri.

Hyllet jubilanten

På mottagelsen på Huset var det mange som hadde tegnet seg på talerlisten for å hilse til jubilanten.

Ukens julestjerne

Til «alles» Anne Lise.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!