Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Nå skal snøskuterne telles

Myndighetene mangler oversikt over snøskuterferdselen på Svalbard, og tar nå grep for å telle hvor mange kjøretøy som drar ut i felt. FOTO: Line Nagell Ylvisåker (arkiv)

Nå skal snøskuterne telles

Klima- og miljødepartementet og riksrevisjonen vil ha oversikt over motorferdselen.

Tekst:

Publisert:

Norsk Polarinstitutt har fått i oppdrag fra Klif (Klima- og miljødirektoratet) å skaffe bedre oversikt over motorferdselen på Svalbard. I første omgang vil snøskuterfolket merke dette ved at det blir satt opp teknisk utstyr som kan telle dem på vei inn og ut av Longyearbyen.

Teste utstyr

Sysselmannen skal i nærmeste framtid montere opp teknisk utstyr helt sør i byen, på vei opp på Longyearbreen.

– Det er utstyr som bruker en relativt enkel metodikk, brukt på fastlandet for å telle biler, syklister og andre trafikanter. Det samme brukes av Statens Naturoppsyn i nasjonalparker for å måle ferdsel, sier miljøvernsjef Guri Tveito hos Sysselmannen.

Problemet med utstyret så langt, er at det ikke er testet i et svalbardklima før. Derfor blir første oppgave å få det kalibrert til å telle det det skal telle. Siden snøskutersesongen 2015 for lengst er i gang, blir sannsynligvis data samlet inn i år ikke med i noen såkalte langtidsserier til bruk i forskning.

Utstyret baserer seg på infrarød teknologi, som fanger opp varme fra snøskutere og folk når de passerer.

Etterspurt

Å få bedre oversikt over den motoriserte ferdselen på Svalbard er noe både Klif og Riksrevisjonen har etterlyst lenge. Fra før finnes det gode tall på utviklingen i helikoptertrafikken på øygruppen, men det mangler for annen ferdsel.

– Å få etablert langtidsserier over trafikken vil hjelpe forskere med å kunne si noe om effekten av den motoriserte ferdselen på Svalbard. Men for å etablere forskningsprosjekter må man ha tallmateriale som mangler i dag, sier Tveito.

Plassering senere

– Å telle snøskutere ved bygrensen gir ikke et riktig bilde av trafikkbildet generelt på Svalbard. Hvordan har dere tenkt å løse det?

– Hvis vi får dette utstyret til å fungere etter intensjonen, vil vi sette oss sammen og finne ut hvor det er mest hensiktsmessig å sette det opp. Når det gjelder tellepunkter langt ute i terrenget, så står vi overfor ei teknisk utfordring, sier Tveito.

Miljøvernsjefen forsikrer folk om at det eneste som registreres på utstyret som skal settes opp blir antallet passeringer. Verken snøskutertype eller identiteten til de som passerer er mulig å finne ut ved hjelp av utstyret.

Nøkkelord

Se bildet større

Miljøvernsjef Guri Tveito hos Sysselmannen. FOTO: Eirik Palm

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!