Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Nå jobber de sammen igjen

Ronny-André Olsen og Wenche Ravlo fra Store Norske følger med mens Frank Jakobsen setter siste navnetrekk på kontrakten. Dermed har partene begynt å samarbeide igjen. FOTO: Eirik Palm

Nå jobber de sammen igjen

Fire år etter at Store Norske brøt med LNS Spitsbergen har partene funnet tilbake til hverandre.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
06.07.2015 kl 19:00

Tirsdag undertegnet partene kontrakten om kjøring av kull fra Gruve 7 til Energiverket og kullkaia. I dag er det Store Norske selv som sørger for denne transporten, men fra 1. september står det LNSS på kullbilene som trafikkerer strekningen mellom Breinosa og Hotellneset.

Kjølig
– Vi er veldig fornøyd. Ikke minst fordi dette blir helårlige arbeidsplasser, sier administrerende direktør Frank Jakobsen i LNSS.

I forrige utgave av Svalbardposten sa han at selskapet jakter helårsjobber. Selskapet endte med underskudd i 2014, og Jakobsen sa videre at LNS Spitsbergen har vært i konstant omstillingen siden selskapet mistet kontrakten med Store Norske i Svea i 2011.
Store Norske sa opp kontrakten med LNS som følge av korrupsjonssaken mot tidligere Store Norske-direktør Robert Hermansen. LNS var også siktet, men siktelsen ble etter hvert frafalt av Økokrim. Siden den gang har forholdet vært kjølig

Nye koster
Signaturen på kontrakten om kullkjøringen mellom Gruve 7 og Longyearbyen viser at det er historie.

– Jeg setter pris på at vi har funnet tilbake til hverandre. Vi er to sentrale aktører i svalbardsamfunnet, sier administrerende direktør Wenche Ravlo i Store Norske etter at signeringen har funnet sted på kontoret hennes i andre etasje i administrasjonsbygningen.

Ravlo og Jakobsen er enige om at den tiden er forbi og at det er nye koster nå.

– Det er viktig å være åpen for mulighetene i Longyearbyen, sier Ravlo.

Slipper driftsstans
Daglig kjører mellom åtte og 14 lastebiler fulle av kull fra gruva til Longyearbyen. I tillegg får LNS ansvaret for lastingen av kullskipene som frakter kullet ned til kontinentet.

Partene vil ikke ut med kontraktsummen, men Store Norske gjør det klart at avtalen er gunstig for selskapet. I tillegg til mannskap som må brukes til selve kjøringen, er det også gruvearbeiderne som har lastet kull om bord i skipene. Det tar lang tid å laste.

– Ved lasting bruker vi folk fra gruva. Da må vi stanse produksjonen i to dager, og det utgjør 1.000 tonn. Det må hentes inn en gang, sier gruvesjef Ronny-André Olsen og forteller at avtalen gir større fleksibilitet, og at kullselskapet får brukt folkene sine i gruvene.

Én person går av med pensjon i høst, men det er ifølge Store Norske ingen som mister jobben som følge av avtalen.

Tre tilbydere har konkurrert om kontrakten, to av dem var med helt til slutten. Avtalen innebærer at LNS også overtar dagens tre kullbiler, samt den siste som nylig er bestilt og som leveres i løpet av juli.

17. august starter selskapet med opplæring. Kontrakten varer ut 2018, med en opsjon på tre år.

Store Norske har det siste halvåret gått igjennom de fleste tjenester og kontrakter på grunn av kullkrisen.

– Jeg er glad for avtalen, og håper vi kan finne andre områder vi kan samarbeide på, sier Frank Jakobsen.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Ingen nye bjørneobservasjoner

Binna og de to ungene ble sist sett midt på dagen i Endalen. Sysselmannen ber folk være ekstra vaktsomme.

Møtte binna på nært hold

Kjørte bak bjørnene for å få dem ut av Vei 238.

Tidlig i dag morges ble det observert spor etter isbjørnbinna og de to ungene hennes ved Unis, helt inne i byen. Klokken 6.15 er de observert ved Endalen, litt utenfor tettbygd strøk.

Vellykket aksjon

Isbjørnene er nå jaget forbi Longyearbyen og ut mot Revneset ved hjelp av sysselmannens helikopter, assistert av isbjørnsforsker Jon Aars.

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian måtte også kansellere sin flyvning.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!