Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Nå er

På Aurskog-Hølandsbanens spesialverksted får Kings Bay-lokomotivet en kraftig oppussing. – Et ærefullt oppdrag, sier Akershusmuseet. FOTO: Are Eeg

Nå er "Toa" på spa

Etter å ha slått og rustet i Ny-Ålesund i 99 år, er verdens nordligste lokomotiv på velfortjent «spa».

Tekst:

Publisert:

Ved Urskog-Hølandsbanens spesialverksted i Sørumsand skal slitte plater skiftes ut, gammelt og nytt klinkes sammen og riktig maling påføres. Oppussingen er håndarbeid, og det brukes de samme byggemetoder som da damplokomotivet var nytt i 1909.

Finnes bare ett

– Det er virkelig en stor ære for oss å få vedlikeholde dette klenodiet. Selv om det finnes eldre lokomotiv, så er det bare ett verdens nordligste, sier driftstekniker Are Eeg.

Urskog-Hølandsbanen er en del av Akershusmuseet, og selskapets fagfolk er eksperter på gammelt jernbanemateriell.

Svalbard miljøvernfond finansierer oppussingen. Prislappen vil komme på over en million kroner, og reparasjonen er fondets gave til Kings Bays 100 års jubileum. Går alt etter planen er en «ny» og skinnende versjon av veteran-lokomotivet tilbake på plassen i havnen i september.

– Vi er glade for at denne restaureringen lot seg gjøre. Loket er et populært innslag i Ny-Ålesund og har opplevd hele stedets historie, sier direktør Ole Øiseth i Kings Bay AS.

Maskot

Damplokomotiv nr. 2 ble bygd i Berlin i 1909 og kom til Ny-Ålesund i 1917, etter et kort opphold ved Salangsverket i Troms. Lokomotivet fraktet kull fra gruvene til utskipningskaia, og ble også forsøkt brukt til trandamping da det var fiskemottak i bygda på nesten 80 grader nord.

I 1959 overtok lastebiler kulltransporten, og siden da har lokomotivet nærmest vært maskot for fastboende og besøkende.

I årenes løp har rusten fått tak i metallet. Til tross for reparasjoner og maling på -80 tallet, var klenodiet i ferd med å smuldre fra hverandre.

I 2012 ble det laget en tilstandsrapport som ikke var lystig lesing. Metallkonservator Jan Petter Brennsund fra Norsk Folkemuseum konkluderte med at det 8,7 tonn tunge damplokomotivet var i ferd med å ødelegges.

– I januar ble det sendt sørover med Posten, Bring Logistics tok seg av «pakken», og den kom vél frem, sier Ole Øiseth.

Tåler 50 år

Nå er arbeidet i gang for å bevare lokomotivet for fremtiden. Spesialistene regner med å bruke drøyt 300 timer på jobben. Lokomotivet står under tak, en luksus det er lenge siden klenodiet har opplevd.

– Vi fjerner rust og skifter ut ødelagte plater. Metallet klinkes sammen, slik det en gang var. Resultatet skal se gammelt, men velholdt ut, og det kommer til å bli flott, sier Are Eeg.

Han påpeker at lokomotivet ikke vil bli i kjørbar stand, men det vil tåle å stå ute i minst 50 år.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Bolig-krise

Statsbygg mangler boliger til kritisk Svalbard-personell.

Bursdagsfest på Lompen

Arctica fyller 20 år og feirer med ballonger og kake.

Jobber for løsninger

61 leiligheter og hybler er fremdeles evakuert etter skredet tirsdag. Lokalstyret jobber nå med å finne ut hvor folk skal bo, dersom fraflyttingen blir permanent.

 
Husrekke kan bli ekstra sikring

De 13 boenhetene som fremdeles er evakuert, kan bli ekstra sikring fram til mer permanent skredsikring kommer på plass.

Flere får flytte hjem

Etter grundige skredfaglige vurderinger opphever Sysselmannen deler av evakueringen.

Folkemøte skal gi svar

Sysselmann Kjerstin Askholt avventer skredekspertenes vurdering på om det er trygt å la folk flytte tilbake til Lia. Forhåpentligvis kommer svaret på folkemøtet klokken 20 i kveld.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!