Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Nå er

På Aurskog-Hølandsbanens spesialverksted får Kings Bay-lokomotivet en kraftig oppussing. – Et ærefullt oppdrag, sier Akershusmuseet. FOTO: Are Eeg

Nå er "Toa" på spa

Etter å ha slått og rustet i Ny-Ålesund i 99 år, er verdens nordligste lokomotiv på velfortjent «spa».

Tekst:

Publisert:

Ved Urskog-Hølandsbanens spesialverksted i Sørumsand skal slitte plater skiftes ut, gammelt og nytt klinkes sammen og riktig maling påføres. Oppussingen er håndarbeid, og det brukes de samme byggemetoder som da damplokomotivet var nytt i 1909.

Finnes bare ett

– Det er virkelig en stor ære for oss å få vedlikeholde dette klenodiet. Selv om det finnes eldre lokomotiv, så er det bare ett verdens nordligste, sier driftstekniker Are Eeg.

Urskog-Hølandsbanen er en del av Akershusmuseet, og selskapets fagfolk er eksperter på gammelt jernbanemateriell.

Svalbard miljøvernfond finansierer oppussingen. Prislappen vil komme på over en million kroner, og reparasjonen er fondets gave til Kings Bays 100 års jubileum. Går alt etter planen er en «ny» og skinnende versjon av veteran-lokomotivet tilbake på plassen i havnen i september.

– Vi er glade for at denne restaureringen lot seg gjøre. Loket er et populært innslag i Ny-Ålesund og har opplevd hele stedets historie, sier direktør Ole Øiseth i Kings Bay AS.

Maskot

Damplokomotiv nr. 2 ble bygd i Berlin i 1909 og kom til Ny-Ålesund i 1917, etter et kort opphold ved Salangsverket i Troms. Lokomotivet fraktet kull fra gruvene til utskipningskaia, og ble også forsøkt brukt til trandamping da det var fiskemottak i bygda på nesten 80 grader nord.

I 1959 overtok lastebiler kulltransporten, og siden da har lokomotivet nærmest vært maskot for fastboende og besøkende.

I årenes løp har rusten fått tak i metallet. Til tross for reparasjoner og maling på -80 tallet, var klenodiet i ferd med å smuldre fra hverandre.

I 2012 ble det laget en tilstandsrapport som ikke var lystig lesing. Metallkonservator Jan Petter Brennsund fra Norsk Folkemuseum konkluderte med at det 8,7 tonn tunge damplokomotivet var i ferd med å ødelegges.

– I januar ble det sendt sørover med Posten, Bring Logistics tok seg av «pakken», og den kom vél frem, sier Ole Øiseth.

Tåler 50 år

Nå er arbeidet i gang for å bevare lokomotivet for fremtiden. Spesialistene regner med å bruke drøyt 300 timer på jobben. Lokomotivet står under tak, en luksus det er lenge siden klenodiet har opplevd.

– Vi fjerner rust og skifter ut ødelagte plater. Metallet klinkes sammen, slik det en gang var. Resultatet skal se gammelt, men velholdt ut, og det kommer til å bli flott, sier Are Eeg.

Han påpeker at lokomotivet ikke vil bli i kjørbar stand, men det vil tåle å stå ute i minst 50 år.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Ingen nye bjørneobservasjoner

Binna og de to ungene ble sist sett midt på dagen i Endalen. Sysselmannen ber folk være ekstra vaktsomme.

Møtte binna på nært hold

Kjørte bak bjørnene for å få dem ut av Vei 238.

Tidlig i dag morges ble det observert spor etter isbjørnbinna og de to ungene hennes ved Unis, helt inne i byen. Klokken 6.15 er de observert ved Endalen, litt utenfor tettbygd strøk.

Vellykket aksjon

Isbjørnene er nå jaget forbi Longyearbyen og ut mot Revneset ved hjelp av sysselmannens helikopter, assistert av isbjørnsforsker Jon Aars.

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian måtte også kansellere sin flyvning.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!